כנס הגאווה השנתי של השדולה הגאה בכנסת ישראל התקיים אתמול (11.6) בפעם השישית ברציפות. אין ספק שהייתה זו אחת השנים המשמעותיות ביותר בכנסת בכל הנוגע לזכויות הקהילה הגאה. הצעות חוק רבות הובאו אל שולחן הדיונים וחלקן אף התקבלו, קולות רבים הביעו תמיכה ונכונות ליישר קו עם המגמה העולמית הנוכחית, בה זכויות הקהילה הלהטב"ית הן לא עניין של מה בכך. השנה עסק הכנס בסימן המאבק באלימות מכל סוג שהיא נגד הקהילה הגאה.

ח"כ ניצן הורביץ הנחה את הכנס כבכל שנה ופתח במספר דוגמאות חיות לכך שעל אף ההתקדמות העצומה שעשתה ישראל בשנים האחרונות, הדרך אל הנאורות עוד ארוכה. זוג הלסביות שהושפל ברשת AM-PM רק משום הבעת חיבה בנשיקה קטנה באמצע הסניף, רב העיר מזכרת בתיה שפסק כי חברה המעניקה לגיטימציה למשכב זכר הורסת את התא המשפחתי, רב עיריית רמת גן שקרא לא להשכיר דירות ללסביות ועוד.

"בכל פעם שיש ניסיון חקיקה בעד הקהילה הגאה נזרקות מילים בוטות מאוד אל האוויר על ידי קומץ קטן של חברי כנסת, המילים הללו אינן נשארות בין כתלי הכנסת, אלא יוצאות החוצה ומלבות את האש בקרב החברה הישראלית", אמר ח"כ הורביץ. "לפני זמן מה חיתנה שרת המשפטים ציפי לבני זוג גברים. נכון, זה היה מרגש, אבל זה צריך לקרות מתוקף תפקידה ולא כעשיית טובה. אנו דורשים הסדרה בחוק של הזכויות שלנו כמו כל אזרח בישראל".

מיד אחריו נשא דברים יו"ר השדולה הגאה, ח"כ עפר שלח. שלח ביקש מהנוכחים שיסתכלו על חצי הכוס המלאה שהתמלאה בשנה האחרונה, ושיבינו שככל שמתגברת התמיכה בקהילה הגאה מחד, כך מתעצמת ההתנגדות מאידך. ""זו כנסת מהפכנית בהקשר של זכויות הלהט"ב. דברים שעבדנו עליהם כבר קורים. אני מאמין שחוקים כמו חוק הפונדקאות והחוק לנישואים אזרחים יעברו בסופו של דבר. הוא ברמת היסוד - למען כולם ולא למען האחר, אתם לא אחרים".

כנס השדולה הגאה בכנסת

יו"ר האופוזיציה ח"כ בוז'י הרצוג הביע גם הוא תמונת מצב אופטימית למדי: "אני רואה הרבה פינות של אור, חברי כנסת שבעבר לא היו מוכנים אפילו לשמוע על זכויות הקהילה הגאה, נפתחים ומוכנים לדבר. זה תהליך ארוך, בתוך הקולקטיב אפשר לראות שינוי מובהק. אני מקווה שבכנס הבא נוכל לדבר על הפירות שקצרנו השנה כמו החוק לברית הזוגיות שהציעה סתיו שפיר". כמה שעות לאחר סיומו של הכנס, הפילה כנסת ישראל את חוק ברית הזוגיות שהיה יכול לאפשר לנו להינשא, ברוב מוחץ של 51 קולות נגד ו-19 קולות בעד. תגובתם של מתנגדי החוק שתומכים בקהילה הגאה הייתה שהחוק הספציפי הזה רק יפגע בחוק לנישואין אזרחיים שיכלול כמובן גם את הקהילה הגאה.

בכנס הגאווה השנה לא היה כמעט אף ח"כ שלא הדגיש את השינוי שעוברת הכנסת בשנה האחרונה. הראשונה להביע התרגשות של ממש הייתה שרת הבריאות יעל גרמן ששיתפה את כולם בשני רגעים של התרוממות רוח שהיו לה השנה. "שנינו את החוזה שמתעסק בטרנסג'נדרים, היום יותר קל לשנות את המין. זהו שינוי שמשפיע על חלק קטן מקהילת הלהט"ב אך אני גאה בו מכיוון שמדובר בקהילה שסובלת מאפליה חמורה עוד יותר וממצוקות קשות. הרגע השני היה אישורה הראשוני של הצעת חוק הפונדקאות שגם ראש הממשלה הצביע בעדו. אולי לאחר שנעביר את המסר שכול מי שרוצה ומוכן להביא ילדים לעולם יוכל לעשות זאת במדינה, נצליח למנוע את האלימות נגד הקהילה הגאה".

לאחר מכן עלה סף ההתרגשות לנוכח מכתבו המרגש של חניך תנועת איגי, סניף כפר סבא. "בכיתה ז' הייתי ילד מאוד דחוי בביה"ס, ילדים מהכיתה השפילו אותי כל הזמן, הייתי שונה והמורים לא ממש ידעו איך להתמודד עם המצב. בכיתה ט' עברתי לביה"ס אחר והגעתי לראשונה לאיגי. בזכות איגי הצלחתי לקבל את עצמי כפי שאני ולצאת מהארון בפני הקרובים אלי. הצטרפתי לקבוצת המנהיגות של איגי וביחד אנחנו יוזמים מפגשים עם נוער מכל הארץ בכדי להעביר מסר חזק וברור – אנחנו כאן ובכל מקום. עזרו לנו להוסיף עוד תכני הסברה לבתי הספר, אסור שהנוער הגאה ירגיש לבד כפי שאני הרגשתי".


Post by ‎מעברים‎.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ח"כ זהבה גלאון, שידועה בעשייה הענפה שלה למען הקהילה הגאה, אמרה כי היא מנכסת את המאבק לזכויות הלהטב"ים לזכויות אדם ולחופש הביטוי ככלל. "לצערי חלק מהחברה בישראל עדיין מתייחסת בשנאה להרבה קבוצות שונות באוכלוסייה. להגיע למצב של לצאת מהארון זה כוח מאוד גדול בעיני, מי שמחנך לזה שתהיה כאן מדינה מתוקנת מחנך לכך שתוכלו לצעוד בגאון גם מחוץ לגבולות תל אביב. חובתנו כמחוקקים להמשיך ולקדם את החקיקה למען הקהילה הגאה".

במהלך הכנס שודר סרטון עם בני נוער להטבי"ם מאיגי שמספרים על ההתמודדות היום יומית עם זהותם בין כתלי בית הספר. בנוסף, מנדי מיכאלי ורן לבל, המנכל"ים של איגי, העירו את עיני כולם בזה שציינו נתונים מדאיגים מתוך סקר שנעשה לא מזמן. יותר מ84% מבני הנוער בישראל מדרגים את המילה "הומו" כקללה הכי נפוצה בקרב התלמידים, רוב המורים בישראל לא מגיבים על הערות הומופוביות של תלמידיהם, מעל לחצי מבני הנוער בישראל לא מרגישים בטוחים בבית ספרם: "אנחנו לא רוצים להיות גוף שפועל ביחד עם בתי הספר כדי להביא לשינוי הממצעים הקשים הללו, לא גוף שבא מבחוץ".

כנס השדולה הגאה בכנסת (צילום:  Photo by Flash90)
חניכי איגי כנס השדולה הגאה בכנסת | צילום: Photo by Flash90

ברוח ההתנדבותית ששררה באולם המשיך גם יגאל אברהמי, מתנדב פעיל מ"חושן". אברהמי הזכיר את חשיבותה של חושן בתוך מוסדות שונים שהם לא בהכרח רק בתי ספר כמו: צבא, משטרה ועוד. "לפני כשנתיים הקרינו סרט גאה באחד מבתי הקפה בשכונת נחלאות בירושלים. אחד השכנים החליט שזה לא מתאים לו וירד להכות בנו עם אלת בייסבול. למזלינו, רוב השכנים האחרים הדפו אותו בגפם. אני מאמין שרוב השכנים שגרו שם לא היו שותפים לדעותינו ולרוח חיינו, אך בכל זאת הגנו עלינו. אני מאמין שחלק גדול מהעם הוא אותם שכנים שפויים שמוכנים להידברות. ככל שיהיו לנו יותר הזדמנויות לדבר עם אותם "שכנים", נוכל לגרום לשינוי משמעותי ולייצר לעצמינו סביבה בטוחה יותר".

מרגלית, אחת האמהות המתנדבות בארגון תהל"ה ריגשה גם היא כשסיפרה על ביקורם של הוריו של בן הזוג של בנה. חרדים מארה"ב. "האם למדנו להכיר ולאהוב את הקהילה הפלורליסטית אליה אנו משתייכים? ישנן בתוך הקהילה הגאה תתי קבוצות רבות שמודרות בעצם היותן מוכללות עם כל השאר. אתיופים, נשאי HIV, קווירים ועוד קבוצות רבות, סובלות מהדרה בתוך הקהילה עצמה. לאחרונה הקמנו קבוצה להורים של נשאי HIV וקבוצה להורים חרדים בירושלים. ארגון תהיל"ה שם לעצו למטרה לעבוד למען כולם ללא יוצא מן הכלל".

ח"כ מיכל רוזן הסבה את תשומת הלב אל ההורים והמורים וטענה כי הסטראוטיפים האמיתיים חבויים דווקא בשכבת הגילאים הללו. "לא יתכן שמורים לא עוברים הכשרה בנוגע למיניות לפני שהם מוסמכים להיות מורים". חן אריאלי, חברת הועד לשמירה על זכויות הפרט בעיריית תל אביב, טענה כי אי אפשר באמת למנות את מקרי האלימות כלפי הקהילה הגאה כי המשטרה לא סופרת את רובן ושיבחה את "המרכז לדיווח על שם ניר כץ" על עבודת הקודש שנעשית בו כשנאספים הנתונים על מקרי האלימות הללו. מה שהוביל לנאום מרגש של דבורה, אחת הנשים המתנדבות במרכז. המרכז מעמיד את הנפגע במרכז ומנסה לסייע לו סוציאלית ומשפטית. אל לנו לטעות ולחשוב שהקהילה הגאה הגיעה אל הנחלה. אנו מקבלים כמויות אדירות של דיווחים של אנשים שקולם אינו נשמע, כמו טרנסג'נדרית שהפסיכיאטר שלה אמר לה שהיא יכולה לעבוד בזנות ולכן היא אינה זכאית לקצבת נכות, ועוד מגוון פניות מכל קצוות הקהילה".

כנס השדולה הגאה בכנסת (צילום:  Photo by Flash90)
צילום: Photo by Flash90

נציגי הבית הפתוח בירושלים הציגו את הבעיות הקשות של נוער להטב"י בירושלים: "התחלנו לצאת לבתי הספר הערביים על מנת לנסות לעזור לכל אותו נוער ערבי ופלשתינאי שנכווה בגלל בורות ודעות קדומות. המצב בירושלים חמור מאוד ואסור לכם לשכוח אותנו רק כי אנחנו לא בלב ההוויה התל אביבית. רק לפני שבוע אחד החניכים שלנו התאבד, חניכה קיבלה מכות רק כי גילו שהיא לסבית. אנו מתקיימים בעיקר מתרומות והמצב לא קל, זוהי קריאה לעזרה".

בכנס הגאווה השנתי השתתפו יותר חברי כנסת מבכל כנס שהיה עד כה - 26 סך הכל. בין חברי הכנסת הנוספים שהגיעו כדי להביע את תמיכתם היו גם שלי יחימוביץ, אבישי ברוורמן, עדי קול, נחמן שי, איתן כבל, מירי רגב , סתיו שפיר, דב חנין ועוד. לצערנו שר החינוך שי פירון אינו נכח בכנס, ודווקא נוכחותו היא אולי החשובה ביותר. חברי קהילה ותיקים לצד חברי קהילה צעירים נשאו את קולם אל עבר בית המחוקקים בהוקרת תודה על השנה הטובה שעברה על הקהילה הגאה בכנסת ישראל ובציפייה שימשך המאבק למען שיוון זכויות מלא. בין המשתתפים הנוספים: אבי סופר ומייק המל (יושבי ראש אגודת הלהטב"ים לשעבר), אלכס – טרנסג'נדר דתי (בן שירות במרכז הגאה), אפרת טולטוסקי (חברת מועצת עיריית ת"א), דניאל יונס מחברותא, הרב רון יוסף יו"ר חברותא ויהלי כרליך מארגון הבנ"ה.

עוד ב-mako גאווה: