אבא, אמא תינוק בחופש
ערים מחמש בבוקר, אבל לא ניתן לזה להרוס לנו | צילום: Thinkstock, getty images
אז אחרי כמעט חודש של שבירת שגרה מסוג אחר לגמרי, כשבקושי ניצלנו את הקיץ הזה כמו שצריך בגלל החשש להתרחק ממרחב מוגן, מגיעים השבועות האחרונים של אוגוסט ואיתם החופשות המרוכזות ממקומות העבודה, רגע לפני ספטמבר והחזרה למסגרות – ורבים עומדים לצאת אל חופשת הקיץ.

לאור כמה פניות שקיבלתי בימים האחרונים מהורים שחוששים שההתעסקות סביב השינה של הילד תפגום בהנאה של החופשה כולה, בחרתי לכתוב לכם מדריך לחופשה מהנה ומרעננת.

עוד בתשעה חודשים:

 לפני שנתיים טסנו לשבוע ביוון עם שיר בת השנה ו-9. האמת? ישנו בחופשה הזו כמו תינוקות. מכיוון שאי אפשר להזמין בייביסיטר ולצאת לבלות במועדון בערב, בילינו את שעות הערב בקריאת ספר בחדר, כאשר הקטנה ישנה. בסופו של דבר גם אנחנו הלכנו לישון מוקדם יחסית, ומכיוון שכל כך התעייפנו מהרביצה על חוף הים בשעות הבוקר, הצטרפנו לקטנה גם לשנת צהריים.

הטיסות היו קצת מאתגרות מבחינת השינה, אבל גם על זה התגברנו. המטרה: ליהנות ולנפוש! וזה המסר לכולכם, הורים. אל תשכחו שיצאתם לנופש! הרעיון הוא ליהנות ולהשתחרר, גם במחיר של פגיעה קלה בסדר היום של הילדים. תינוקות בעלי סדר יום והרגלי שינה טובים, יחזרו במהרה להרגלים הטובים כשתחזרו הביתה.

על מה לשמור ולהקפיד בעת החופשה ואיפה לשחרר?

הטיולים ברכב או ברגל, המקום הזר, חדר השינה וסידורי השינה השונים עלולים לבלבל את הילדים ולייצר אצלם חרדת נטישה קלה, כך שיהיו זקוקים לכם קצת יותר קרוב מאשר בדרך כלל. אני מציעה לגלות גמישות גבוהה יותר ולשכן את הקטנטנים במיטת תינוק בחדר ההורים ולא בחדר נפרד. התינוק יתקשה להירדם בחדר זר שאינו מוכר לו, וגם אם יישן בחדר עם ההורים הדבר לא יפגע בהרגלים לטווח הרחוק. ברגע שתשובו הביתה, התינוק יבין שעכשיו חזרנו הביתה והכל שב למקומו.

 גם אם בלילה הראשון או השני בבית הוא יתקשה לפתע להירדם, חשוב להקפיד על דרך ההתנהלות הרגילה כדי להבהיר לו שהכל כפי שהיה. הדבר יעניק לו ביטחון ויסייע לו לחזור לעצמו במהרה. אם "תתפתו" להמשיך בהרגלי השינה של החופשה גם בבית, אתם עלולים לפצוח ברגרסיה כך שתתקשו לחזור לשגרה בהמשך.

מבחינת סדר היום של התינוק במהלך החופשה, חשוב לנסות לתכנן את היום שלכם כך שיותאם לצרכיו. כלומר, אם הוא ישן שתי תנומות יום, אז אפשר לתכנן נסיעה ארוכה בזמן שנת הבוקר שלו כך שיישן אותה בנסיעה, ובזמן שאתם מטיילים באתר תיירותי שיישן את שנת הצהריים שלו בעגלה, נניח. אם יש אפשרות, הדבר המומלץ ביותר הוא לחזור לחדר המלון לשנת הצהריים, כך שתהיה ארוכה ומספקת וגם אתם תוכלו לנמנם ולנוח לקראת הפעילויות של אחר הצהריים. ככל שתתכננו את נושא התנומות מראש, כך שהילד יקבל את הזמן המתאים לשינה לה הוא זקוק, כך כולכם תהיו מרוצים. הוא יהיה רגוע וערני ולא עייף ובוכה, ואתם תוכלו ליהנות מהטיול מבלי שתצטרכו להרגיע תינוק כל הזמן.

אם ותינוקת במטוס
יש אחלה פרק של פרינדס תני לראות רגע בשקט | צילום: Gene Chutka, Istock

אם הוא לא הצליח להירדם בעגלה בזמן ארוחת הערב במסעדה אליה יצאתם בזמן שהוא אמור לישון את שנת הלילה שלו, למשל, אל חשש. הושיבו אותו אתכם שייהנה מהארוחה והוא יירדם בדרך הביתה. אם ערב אחד או שניים הוא יילך לישון מאוחר יותר מהרגיל – זה לא יפגום בהנאה מהחופשה. עדיף להימנע מהמאבק ומהניסיון האינסופי להרדים ופשוט ליהנות מהארוחה.

אל תחששו שהוא יתרגל להירדם ברכב או בעגלה, כי כאמור ברגע שתשובו לביתכם הוא יכיר היטב את המיטה שלו ויחזור לישון בה, המקום הבטוח והמוכר שלו.

מומלץ להצטייד בשמיכה מוכרת שהתינוק נוהג להירדם איתה עם ריח של בית, על מנת להקל עליו את ההירדמות במיטה הזרה. השתדלו לקיים טקס שינה כרגיל, עם אמבטיה, עיסוי, שיר ערש וכל מה שאתם נוהגים לעשות לפני השינה. כמה שיותר מוכר וידוע, כך יהיה לו קל יותר להירדם.

מה עושים בזמן הטיסה הארוכה?

כל טיסה שהיא, אפילו לאילת, תיפול איכשהו על שינה. על אחת מתנומות היום או כמובן שנת הלילה. אם זו טיסה קצרה ובמקרה היא לא בזמן השינה, אז השינה תהיה בדרך לשדה ובזמן ההמתנה בו או לאחר הירידה מהטיסה.

אם זו טיסה רגילה, מומלץ לבקש לשבת בשורה הראשונה או ליד דלתות הביטחון, שכן יש בהן מקום על הרצפה - ולאחר ההירדמות ניתן להניח את הקטנים על שמיכה שימשיכו לישון שם. בחלק מהמטוסים מוצעת עריסה לתינוק, אותה מרכיבים מול כסאות ההורים בשורה הראשונה לאחר ההמראה. במקרה שאין מקום בשורות הללו או שמדובר בטיסת לואו-קוסט, התינוקות ייאלצו לישון עליכם. כל הדרכים כשרות: מנשא, שינה מעורסלת, להתפרס על הברכיים של שניכם... זה אולי יקשה על הטיסה עבורכם ויהפוך אותה למעיקה, אבל זה עדיף מאשר טיסה בשעות הערות כאשר צריך להעסיק ולשעשע קטנטן משועמם.

בכל מקרה, גם אם התינוק לא נרדם בקלות לפני הטיסה או במהלכה, או מתעורר במעברים בין המטוס לשדה ולמלון, אל תתנו לזה להטריד אתכם. תזכרו – אתם בחופש. קחו קצת חופש גם מהכללים הקבועים. גם התינוק בסביבה שונה ממה שהוא רגיל אליה והוא מבין את זה. הדבר החשוב ביותר זה שאתם שם איתו; הדבר מרגיע אותו ומעניק לו תחושת ביטחון.

עצה אחרונה לטסים למקומות מרוחקים כגון ארצות הברית, אוסטרליה או תאילנד, שבעקבות הטיסה לשם השעות משתבשות ומתהפכות וחוששים מג'ט לג. מומלץ מאד לקחת טיסת לילה על מנת שהקטנים יישנו במהלכה. ייקח להם כמה ימים להתרגל לשעון החדש, ומומלץ "לכוון" אותם לשעון החדש על-ידי כך שתעירו אותם בצורה יזומה בבוקר גם כאשר הם רוצים להמשיך לישון כי השעון הביולוגי שלהם מראה לילה. יש לעשות זאת באופן הדרגתי במשך כשלושה ימים, ובכל יום להעיר אותם קצת יותר מוקדם. זאת על מנת שכולכם תוכלו לישון שם בלילות לאחר הטיולים המפרכים במהלך היום. כך גם בעת החזרה לארץ, בכל יום להעיר אותם קצת יותר מוקדם על מנת "ליישר" מחדש את השעון הביולוגי לשעון ישראל.

*הכותבת שרי גלזר היא יועצת שינה ומנחת הורים

יש לך שאלות לשרי? את מוזמנת לכתוב לה

>> בפעם הקודמת: חוקי מרפי של התינוקות הישנים