חג הדמוקרטיה מאחורינו (בינתיים לפחות), אבל אנחנו מסרבים להיפרד מאווירת הבחירות שאופפת אותנו כבר יותר משנתיים. אז כדי להתאים את עצמנו לרוחות המנשבות בחוץ, הפעם במהדורת בחירות נציג את רשימת עשרת השמות האהובים ביותר על גולשי mako בחודש אוקטובר: הנבחרים. אז לכל מי שהלכו ללדת אחרי שמילאו את חובתם (או יותר נכון - חובתן) האזרחית - הכתבה הזו בשבילכן. אה כן, וזוכרים את הפינה החדשה עם השמות שכדאי לשים לב אליהם? אז יש לנו חמישייה חדשה. בקיצור - זה הזמן להתעדכן.

  1. אימרי
    ואחד הדברים הכי מעניינים זו העובדה שאחרי חודשים רבים בצמרת, ואחרי חודש אחד של הפסקה - השם אימרי חוזר וכובש את המקום הראשון שוב ושוב. השם אימרי מגיע אלינו מהתנ"ך שם הוא מופיע בספר דברי הימים א' ובספר נחמיה כשמו של אבי זכור, אחד מבוני החומה המחודשת של ירושלים. מקורו ככל הנראה בקיצור השם אמריהו.

    אימרי ביטון (צילום: טל עבודי )
    אימרי ביטון - מדגמן את השם | צילום: טל עבודי


  2. ליה
    השם ליה מגיע מהשפה העברית והוא הלחם של המילים "לי" ו-"יה", כלומר האלוהים שלי או האלוהים בשבילי. השם ליה הוא גם כינוי לשם התנ"כי לאה, שמה של אחת מארבע האימהות של עם ישראל, אשתו של יעקב אבינו, אחותה של רחל אמנו ובתו של לבן הארמי.

  3. ארייה
    עוד ידובר רבות על השתלטות השם ארייה על שמן של בנות ישראל תוך זמן קצר כל כך. השם אריָה מגיע אלינו מהשפה האיטלקית ופירושו אוויר לנשימה, שאיפה. כמו כן, בעולם המוזיקה אריה היא כינוי לחיבור שירי או שירת יחיד באופרה או באורטוריה, בליווי כלי. השם מזכיר מילה עברית קרובה מענף החקלאות, אֲרִיָּה, ופירושה הוא לקיטה ואיסוף של פירות, בעיקר תאנים (אָרָה תאנים, עשבים, דבש = קטף, אסף, תלש).

  4. אריאל
    השם אריאל, שם יוניסקס מופלא, מופיע בתנ"ך כאחד משמותיה של העיר ירושלים. כמו כן, השם מורכב מצירוף של המילים "אריה" ו"אל", כלומר - העצמת האל וייחוס ערכים של אומץ, גבורה, שליטה וכוח.

  5. לביא
    השם לביא מופיע בספר יחזקאל בתנ"ך כתיאור לגור אריות. הלביא מופיע גם בספר איוב כתיאור לבעל חיים חזק שמתפקד גם כסמלו של שבט יהודה.

  6. יהל
    השם יהל הוא נגזרת של המילה הילה שמבטאת תופעה אופטית בה נראה מעגל מסביב למוקד האור בטבע. הפירוש המילולי לשם יהל היא יפיץ אור ויזרח והוא מוזכר גם בתנ"ך. יהל הוא גם שמו של קיבוץ בערבה ושל הר השוכן בסמוך לערד שבדרום הארץ.

  7. ארי
    המקור של השם ארי הוא בתנ"ך שם הוא מוזכר כמלך החיות (אריה) וכסמל של שבט יהודה. הוא מוכר כבעל החיים השולט בטבע ומהווה סמל לכוח, למנהיגות ולעוצמה. האריה הוא גם מזל חודש אב בגלגל המזלות.

  8. גאיה
    השם גאיה מגיע אלינו מהמיתולוגיה היוונית, שם הוא מופיע כשמה של אלת האדמה והארץ שהולידה את אל הים ואל המים, או כמו שמקובל לכנות אותה בעברית - "אמא אדמה". עוד משמעות לשם גאיה היא צורת הנקבה לשם גיא המתייחס לשטח צר בין הרים.

  9. איתי
    גם השם איתי כבר מפלרטט עם המקום הראשון לא מעט זמן, ונשאר יציב בשלישייה הראשונה. מקור השם איתי הוא בתנ"ך שם נזכרים שתי דמויות שנקראות בשם זה. אחת מהן היא איתי הגִתי שמוזכר בספר שמואל ב' כמי שהלך אחרי דוד המלך והאמין בו, והשנייה איתי בן-ריבי – גם הוא אחד מגיבוריו של דוד המלך. יש הנותנים לשם איתי ראשי תיבות של "ארץ ישראל, תורת ישראל" וכן "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". השם מדורג כבר כמה שנים ברציפות במקומות הראשונים בדירוג השמות שניתנו לזכרים יהודים.

    "אפילו לא סיפרתי על זה לחברים" (צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", שידורי קשת)
    גאיה באר גורביץ' מדברת על "ארץ נהדרת" | צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", שידורי קשת

  10. דניאל
    השם דניאל מגיע אלינו מהתנ"ך. למעשה, זהו שמו של הספר התשיעי בחלק הכתובים, אשר מתוארים בו החזיונות ותורת הנסתר של דניאל, יהודי חכם שהיה אחד מילדי האצולה היהודים שנלקחו לחצרו של נבוכדנצאר מלך בבל. דניאל היה ידוע בהיותו פותר חלומות מצטיין.

החמישייה: השמות שפספסתם וכדאי לשים אליהם לב

ואיך אפשר לסיים את הכתבה בלי הפינה בה אנו מסיבים את תשומת ליבכם לשמות פופולריים שאולי פספסתם בין מאות השמות במאגר השמות הגדול שלנו. מדי חודש אנחנו חמישייה מיוחדת במינה שתפתח לכם את הראש ואולי תגרום לכם לחשוב קצת מחוץ לקופסה. מוכנים? 

ישראל: מקור השם ישראל הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמו השני של יעקב אבינו, אותו הוא קיבל לאחר שנאבק במלאך וניצח אותו. ישראל הוא גם השם הרשמי של מדינת ישראל.

צוקהפירוש המילולי לשם צוק הוא סלע תלול, גבוה וחד הנמצא בעיקר באזורים הרריים או בסמוך לחופים ונהרות ומבטא סיום חד לשטח מישורי ולפער משמעותי בין גבהים.

חביבהשם חביב מגיע מהשפה העברית והוא מהווה תיאור לאדם נעים, חברותי, אהוב ונחמד. השם חביב מאפשר להורים של התינוק לבטא את החיבה העמוקה שהם חשים כלפיו.

רענןהשם רענן מגיע מהשפה העברית ופירושו אדם צעיר, נמרץ, טרי, חיוני, שנמצא בשיא האנרגיות שלו ויכולת מיצוי הפוטנציאל. השם מופיע גם בתנ"ך בהקשרים דומים. 

גלבועהשם גלבוע מתייחס לרכס הרים ששוכן דרומית לעמק יזרעאל המזרחי שבצפון הארץ. בתנ"ך מוזכר הגלבוע, בספר שמואל ובספר דברי הימים, כמקום מותם של שאול המלך ובנו יהונתן בעת שנלחמו נגד הפלישתים.