בחוץ קור אימים, סופות ושלגים, האומיקרון משתולל, פוטין מאיים במלחמת עולם שלישית, האדמה רועדת, אבל מה? מסתבר שלא משנה מה קורה – תינוקות ממשיכים להגיע לעולם. וכל עוד תינוקות ממשיכים להגיע – אנחנו ממשיכים במסורת החודשית ומפרסמים את השמות שהכי אהבתם בחודש החולף. והפעם: חודש ינואר. אז מי כבשו את ראש הרשימה? ומי לא נכנסו הפעם? וגם פינה חדשה: השמות הפופולריים שפספסתם וכדאי שתשימו לב אליהם. בקיצור – ים עבודה, יצאנו לדרך.

  1. אימרי
    השם אימרי מגיע אלינו מהתנ"ך שם הוא מופיע בספר דברי הימים א' ובספר נחמיה כשמו של אבי זכור, אחד מבוני החומה המחודשת של ירושלים. משמעות השם בשפה העברית היא ציווי לגוף שני נקבה להגיד דבר מה.

  2. אריאל
    השם אריאל, שם יוניסקס מופלא, מופיע בתנ"ך כאחד משמותיה של העיר ירושלים. כמו כן, השם מורכב מצירוף של המילים "אריה" ו"אל", כלומר - העצמת האל וייחוס ערכים של אומץ, גבורה, שליטה וכוח.

  3. איתי
    מקור השם איתי הוא בתנ"ך שם נזכרים שתי דמויות שנקראות בשם זה. אחת מהן היא איתי הגתי שמוזכר בספר שמואל ב' כמי שהלך אחרי דוד המלך והאמין בו, והשנייה איתי בן-ריבי – גם הוא אחד מגיבוריו של דוד המלך. יש הנותנים לשם איתי ראשי תיבות של "ארץ ישראל, תורת ישראל" וכן "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". השם מדורג כבר כמה שנים ברציפות במקומות הראשונים בדירוג השמות שניתנו לזכרים יהודים.

  4. נועה
    המקור של השם נועה הוא בתנ"ך שם הוא מופיע כשמה של אחת מחמש בנות צלופחד שביקשו באופן חריג לרשת את נחלתו מכיוון שלא היו לו בנים. ניתן לכתוב את השם גם בכתיב חסר - נעה.

  5. רומי
    המקור לשם רומי הוא בספר חבקוק שבקובץ תרי עשר בתנ"ך, שם מופיעה המילה רום המתארת עליונות והתרוממות. השם רומי הוא הטיית שייכות של המילה "רום", כלומר - המרום שלי, ההצלחה שלי, העליונות שלי. רומי זו גם שמה של אחת מהמדינות הגדולות בעולם העתיק שהייתה קרויה על שם רומא, בירת איטליה והפכה לאימפריה.

  6. ליה
    השם ליה מגיע מהשפה העברית והוא הלחם של המילים "לי" ו-"יה", כלומר האלוהים שלי או האלוהים בשבילי. השם ליה הוא גם כינוי לשם התנ"כי לאה, שמה של אחת מארבע האמהות של עם ישראל, אשתו של יעקב אבינו, אחותה של רחל אמנו ובתו של לבן הארמי.

  7. ארייה
    השם שמסרב לעזוב אותנו לרגע, מגיע אלינו מהשפה האיטלקית ופירושו אוויר לנשימה, שאיפה. כמו כן, בעולם המוזיקה ארייה היא כינוי לחיבור שירי או שירת יחיד באופרה.

  8. גאיה
    השם גאיה מגיע אלינו מהמיתולוגיה היוונית, שם הוא מופיע כשמה של אלת האדמה והארץ שהולידה את אל הים ואל המים, או כמו שמקובל לכנות אותה בעברית - "אמא אדמה". עוד משמעות לשם גאיה היא צורת הנקבה לשם גיא המתייחס לשטח צר בין הרים.

  9. ריי
    לשם ריי יש כמה משמעויות שונות בשפות שונות. בשפה היפנית משמעותו היא קידה, בשפה הספרדית משמעותו היא מלך, ולפי הקבלה מדובר באחד משמותיו של האל וראשי תיבות של "רחמיך יקדמוני יום".

  10. לביא
    השם לביא מופיע בספר יחזקאל בתנ"ך כתיאור לגור אריות. הלביא מופיע גם בספר איוב כתיאור לבעל חיים חזק שמתפקד גם כסמלו של שבט יהודה.

תינוקות (צילום: Anatoly Tiplyashin, Shutterstock)
אז איזה שם תבחרו לתינוק שלכם? | צילום: Anatoly Tiplyashin, Shutterstock

החמישייה: השמות שפספסתם וכדאי לשים אליהם לב

אז כן, גם לנו השנה עשתה חשק להתחדש עם פינה חדשה בה נסב את תשומת ליבכם לשמות פופולריים שאולי פספסתי בין מאות השמות במאגר השמות הגדול שלנו. מדי חודש נוסיף חמישייה מיוחדת במינה שתפתח לכם את הראש ואולי תגרום לכם לחשוב קצת מחוץ לקופסה:

יסמיןהשם יסמין מגיע מעולם הצומח והוא שמו של צמח בושם המונה מאות מינים וזנים. היסמין הוא שיח-בר בעל פרחים ריחניים בצבעי צהוב ולבן שמהווה מקור גם לחליטות צמחים לשתייה.

סמדרהשם סמדר מבטא שלב מסוים בהתפתחותו של פרי הגפן המתייחס לזמן בו הוא טרם הבשיל אך כבר מפיק ריח נעים. השם סמדר מופיע בספר שיר השירים שבתנ"ך.

מוריההמקור לשם מוריה מגיע מהתנ"ך, שם הוא מוזכר בהקשר של הר המוריה עליו התרחשה עקדת יצחק ועליו נבנה בית המקדש. הר המוריה מכונה גם הר הבית. מוריה הוא גם סוג של צמח שמזכיר את צורת המנורה שהיו מדליקים בבית המקדש.

ענבללשם ענבל כמה פירושים. ענבל הוא שמו של החלק הפנימי של הפעמון, האחראי להפקת הצליל באמצעות הקשה בדפנות. ענבל הוא גם שמו של צמח נוי רב שנתי ממשפחת הפעמוניתיים. ענבל הוא גם שמה של פיסת רקמה התלויה מעל שורש הלשון מגג הפה. 

עיינההשם עיינה מגיע מהשפה העברית, בה הפירוש שלו הוא מקור מים גלוי, נביעה, מאגר מים טבעי או מעיין.