mako
פרסומת

רוכבת לעבר השקיעה: מה עובר על הוליווד?

הקורונה ריסקה את תעשיית הקולנוע, והוליווד לא מצליחה עדיין להתאושש. בשנתיים האחרונות קוצצו 42 אלף משרות בהוליווד, ואוקטובר היה החודש הגרוע בקופות מזה 27 שנה. כל זה, כשיוטיוב עוקפת את ערוצי הטלוויזיה והסטרימינג בנתוני הצפייה

דרור גלוברמן ודני פלד
mako
פורסם: | עודכן:
השלט של הוליווד
השלט של הוליווד | צילום: Kirby Lee/Getty Images
הקישור הועתק

אם ניסיתם לאחרונה לצפות בסרט יחד עם הילדים שלכם, כנראה שהבנתם שהם פחות בעניין. כל תעשיית הקולנוע בבעיה מאוד רצינית, ואנחנו רואים צלילה רצינית מאוד בקניית כרטיסים. החל משנת 2000 יש ירידה מתמשכת, בעקבות הופעת האינטרנט, אבל בשנת 2020, עם משבר הקורונה – התעשייה פשוט נמחקה, ועדיין לא חזרה לעצמה.

בבלומברג פורסמה בתחילת החודש כתבה עם המשפט: "מעולם לא היה קשה למצוא עבודה בהוליווד כמו שקשה עכשיו". לפני שנתיים היו 142 אלף משרות בהוליווד, ו-42 אלף משרות קוצצו בתוך תקופה קצרה מאוד. אפילו תפוסת האולפנים צנחה ל"כמעט שישים אחוז" אחרי שנים שבהן הם היו כמעט מלאים. החשש הוא שהוליווד תלך בעקבות דטרויט, שהייתה בירת הרכב של ארה"ב, ועכשיו יש בה מפעלי רכב נטושים.

פרסומת

חודש אוקטובר 2025 שהסתיים בבתי הקולנוע בארה"ב היה הגרוע ביותר מזה 27 שנה. ההוליווד ריפורטר הגדיר זאת כך: "טבח בקופות הקולנוע".

שדרות הוליווד לוס אנג'לס
צילום: VALERIE MACON, getty images

הקורונה הייתה בלי ספק מכה קשה לקולנוע. בהתחלה אסור היה ללכת לקולנוע, ולאחר מכן היה צריך לשבת עם מסכות ולהשאיר כיסא רווח בין הצופים. באותו זמן הסטרימינג פרח, אנשים ראו את אותן סדרות כמו טייגר קינג וגמביט המלכה. אמזון ונטפליקס היו בעלייה חדה בקורונה, ובעקבות כך ב-2022 הוליווד הפיקה יותר מאי פעם סרטים עבור שירותי הסטרימינג - יותר מ-600 בשנה.

כשהקורונה חלפה, הצמיחה נעצרה, ואנשים הפסיקו לראות תכנים בבית, כי הם היו צריכים ללכת לעבודה. המשקיעים עברו לדרוש "יעילות ולא צמיחה", והתוצאה הייתה ירידה דרמטית בכמות ההפקות.

ואז הגיעה מכה נוספת - שביתת היוצרים, כאשר התסריטאים דרשו הבטחה שלא יוחלפו בכלי AI, מה שנגמר בניצחון עבור בני האדם.

בינתיים, נכון לאוקטובר 2025, יוטיוב עקפה את כל ערוצי הטלוויזיה בארצות הברית בנתוני הצפייה בטלוויזיה, כשדיסני במקום השני, NBC במקום השלישי, פרמאונט במקום הרביעי ונטפליקס בחמישי, ומפתיע לגלות ש"יותר אנשים צופים ביוטיוב בטלוויזיה מאשר בטלפון". מיסטר ביסט, היוטיובר החזק ביותר, מחזיק ב-450 מיליון מנויים – זה יותר מנטפליקס.

פרסומת
טיקטוק, יוטיוב
טיקטוק, יוטיוב | צילום: Koshiro K, shutterstock

מחקר של מיקרוסופט מראה שיכולת הריכוז שלנו ירדה - מ-12 שניות בשנת 2000 ל-8 שניות, ולכן החזון הוא לחבר בין "העולם של הוליווד מצד אחד ושל טיקטוק מהצד השני", כדי לייצר תכנים שמתאימים להרגלי הצפייה העכשוויים.

רוצים לדעת מה קורה בטק רגע לפני כולם? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של "בזמן שעבדתם" או בקרו אותנו באינסטגרם

פרסומת