MTV מתה, ועכשיו אומני AI מאיימים על תעשיית המוזיקה
Breaking Rust כבש לאחרונה את אחד ממצעדי המוזיקה האמריקאים, אבל להופעה שלו לא תוכלו להגיע – כי הוא ג'ונרט בכלי בינה מלאכותית. בו בזמן ערוץ MTV המיתולוגי, שעליו גדלו ילידי שנות ה-80 וה-90, נסגר סופית. ספוטיפיי כבר הודיעה שתיצור פלייליסטים של אומני AI, וגם מנכ"ל יוטיוב התוודה כי 92% מהיוצרים בפלטפורמה נעזרים בכלי בינה מלאכותית

בשנת 1981 עלה לאוויר הערוץ MTV ושידר תחילה את הקליפ של השיר Video Killed The Radio Star בתור אמירה ברורה - הקליפים הם הדבר הבא, ואכן, ערוץ המוזיקה הפך די מהר לדבר הכי מגניב על המסך. מאז הגיע לו האינטרנט והרג את הווידאו. כיום ספוטיפיי, אפל מיוזיק ויוטיוב הפכו למקום בו אנשים שומעים את המוזיקה שלהם, ובסוף 2025 הערוץ המיתולוגי, שכל מי שמעל גיל 35 כנראה גדל עליו, ייסגר באופן סופי.
בעקבות כניסת ערוצי הסטרימינג המוזיקליים, עוגת ההכנסות ממוזיקה השתנתה, אם בעבר הכוכבים הגדולים הרוויחו הרבה מאוד כסף, כעת הרבה מאוד זמרים מרוויחים מעט מאוד כסף מאותן פלטפורמות - אבל המצב הזה עדיף על מה שעתיד לבוא על תחום המוזיקה.
אם הווידאו הרג את כוכב הרדיו, אז ה-AI מאיים להרוג את הזמר, הנגן, המלחין, המפיק וכל מי שרק מתעסק בעשיית מוזיקה. כבר היום ישנם להקות וזמרי AI ש"עושים מיליונים", או יותר נכון היוצרים שלהם מגלגלים הרבה מאוד כסף, רק מלכתוב את הפרומפט הנכון ולעלות לפלטפורמות השונות. למשל, להקת The Velvet Sundown, שהוציאה את השיר Dust on the Wind.
את הקול של הזמר, לוק טמפל, סימפלו מלהקת אינדי בשם here we go magic משנת 2015. איך עושים את זה? ממש בקלות. כל מה שצריך הוא לבקש מ-ChatGPT לכתוב פרומפט שיתאר את הסגנון המוזיקלי והקולי של הזמר או הלהקה האהובים עליכם, לוקחים את הפרומפט ושמים אותו ישר במודלים של סונו או אודיו. במודלים האלה מכניסים טקסט כמו "שיר רוק עם גיטרות סטייל שנות ה-90". הוא מקודד את הטקסט הזה, ומבין בדיוק מה המאפיינים של אותו טקסט, ובעזרת טוקנים שונים ועם מודל פרדיקציה כמו מודלי LLM, והטוקנים מומרים חזרה לקובץ אודיו מוכן.
דוגמה נוספת היא הזמרת קסניה מונט, שנראית כמו כוכבת אינסטגרם, שכבר חתמה על הסכם של 3 מיליון דולר עם חברת הפקות והוציאה את השיר, How Was I supposed to Know?, שכבר גרף מעל מיליון צפיות ביוטיוב עם קליפ שכולו AI.
אבל הדוגמא הכי מדאיגה היא זאת של "הזמר" Breaking Rust, גם הוא מיוצר ב-AI, אבל הפעם המוזיקה היא בסגנון קאנטרי. מה שמיוחד בה היא שהצליחה לראשונה לכבוש את טבלת הבילבורד של הקאנטרי הדיגיטלי בארצות הברית.
ספוטיפיי הודיעה בעצמה באופן רשמי שהם כבר עובדים עם חברות הפקה ומוזיקה כדי ליצור פלייליסטים של AI. אותם שירים יוכלו להיכנס גם לפלייליסטים שלכם, בכך חברות הסטרימינג עומדת להרוויח הרבה מאוד כסף, בלי להשקיע ולשלם זכויות יוצרים לאמנים אמיתיים.
למעשה, עם הכניסה הצפויה של OpenAI לתחום והחיבור המתבקש עם סורה, מנוע הווידאו של החברה, קל להבין שהדרך ליצירת שירים וקליפים תואמים ב-AI ממש מעבר לפינה. MTV מתה, ונראה שמי שיחליף אותה יהיה יהיה מוצר שנעשה בדקות אחדות בעזרת פרומפט או לפחות ע"י אומן שנעזר ב-AI. למעשה, מנכ"ל יוטיוב סיפר בכנס שהוא עשה לפני שבועיים ש-92% מהיוצרים ביוטיוב כבר משתמשים בכלי AI.
רוצים לדעת מה קורה בטק רגע לפני כולם? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של "בזמן שעבדתם" או בקרו אותנו באינסטגרם
