mako
פרסומת

מאות מיליוני צפיות: האינטרנט הופך למזבלת AI - ויוטיוב נמצאת בבעיה

1 מכל 10 ערוצי יוטיוב ברשימת הערוצים הצומחים מכיל סרטונים שנוצרו ב-AI. למרות שהפלטפורמה מנסה להילחם בתופעה, היא כובשת את הרשת החברתית וגם את טיקטוק ואינסטגרם. אבל למה זה קורה בכלל?

יונתן אפולט
פורסם: | עודכן:
AI slop
AI slop
הקישור הועתק

התוכן באינטרנט השתנה מאז ה-AI, זה לא רק בלילה אחד, אבל זה קורה ואפשר לראות את זה גם ביוטיוב וגם בשאר הרשתות החברתיות. אחת הבעיות ב-AI היא שכל דבר יכול להפוך לסרטון בשניות, מה שמייצר מפולת של סרטונים טובים יותר או פחות. תינוקות לכודים בחלל, כדורגלנים זומבים ואופרות סבון עם חתולים - כל אלה דוגמאות לסדרות סרטונים שכובשים את יוטיוב בעידן ה-AI.

עד כמה ה-AI משתלט על התכנים שלנו? כמעט אחד מכל עשרה מהערוצים הצומחים ביותר ביוטיוב בעולם מציג תוכן שנוצר כולו בבינה מלאכותית. ניתוח של עיתון הגרדיאן לנתוני חברת האנליטיקה Playboard מראה שמתוך 100 הערוצים הצומחים ביותר בחודש יולי השנה, תשעה הציגו תוכן שנוצר כולו בבינה מלאכותית וביחד יש להם עשרות מיליוני מנויים ומאות מיליוני צפיות. כמובן שההפקה של סרטונים כאלה הולכת והופכת לקלה יותר בזכות כלים אצל חברות גדולות כמו Veo 3 של גוגל ו-Grok Imagine של אילון מאסק.

הערוצים האלה מציגים סרטונים עם עלילות מוזרות שאפשר לעשות רק באנימציה או בבינה מלאכותית, כמו תינוק שזוחל לתוך טיל לפני שיגור, כריסטיאנו רונאלדו הזומבי ומלודרמות עם חתולים בעלי תכונות אנושיות. לערוצים אלו יש מיליוני מנויים בסך הכול, כולל 1.6 מיליון לעוקבים של "התינוק הלכוד בחלל" ו-3.9 מיליון ל-Super Cat League, ערוץ שלם שמציג חתולים דמויי-אדם שמנהלים רומנים, ובין היתר כולל סצנות מוזרות, בהן יורים ומפרקים עיט לגזרים למשל.

פרסומת

חלק מהסרטונים הללו נחשבים ל-"AI slop", מונח המתאר תוכן המוני שנוצר בבינה מלאכותית באיכות ירודה, שהוא סוריאליסטי. עם זאת, חלקם כוללים עלילה בסיסית וקצרה, מה שמראה על התקדמות ביכולת יצירת התוכן של בינה מלאכותית.

יוטיוב ניסתה לבלום את הצפת ה-"slop" הזאת בעזרת הוצאת תכנים כאלה, ההגדרה היא תכנים שחוזרים על עצמם או לא אותנטים, מתוכניות התמלוגים שלה, מדיניות שמכוונת בעיקר לתוכן שנוצר בבינה מלאכותית. "כל תוכן שמועלה ליוטיוב כפוף להנחיות הקהילה שלנו - ללא קשר לאופן יצירתו", אמר דובר יוטיוב, שבבעלות גוגל שגם מייצרת את כלי הסרטונים, Veo 3.

על פי הגרדיאן, לאחר פנייה ליוטיוב בנוגע לערוצים שכללו גם ערוצים שהופיעו ברשימת הצומחים ביותר ביוני - יוטיוב הודיעה שהסירה שלושה מהם מהפלטפורמה וחסמה שניים נוספים מקבלת הכנסות מפרסום. היא לא ציינה אילו ערוצים נענשו.

מומחה אחד אמר שמפיקי וידאו בבינה מלאכותית מבשרים את "שיטיפיקציה" הבאה של האינטרנט, מונח שטבע הסופר הבריטי-קנדי קורי דוקטורוב ב-2022 ומשמש לתיאור ירידת איכות חוויית המשתמשים ברשת, כאשר פלטפורמות נותנות עדיפות לרווח על פני תוכן איכותי.

פרסומת

"AI slop מציף את האינטרנט בתוכן שהוא למעשה זבל", אמר ד"ר אקיל בהרדוואג’, מרצה בכיר בבית הספר לניהול של אוניברסיטת באת’. "השיטיפיקציה הזו הורסת קהילות בפינטרסט, מתחרה על הכנסות עם אמנים בספוטיפיי ומציפה את יוטיוב בתוכן באיכות ירודה. דרך אחת עבור רשתות חברתיות לווסת את ה-AI slop היא להבטיח שלא ניתן יהיה להפיק ממנו רווח, וכך להסיר את המניע ליצירתו".

ראיין ברודריק, מחבר הניוזלטר הפופולרי Garbage Day על תרבות האינטרנט, ביקר בחריפות את ההשפעה של וידאו בבינה מלאכותית, וכתב בשבוע שעבר כי יוטיוב הפכה ל"מזבלה של סרטוני AI מטרידים וחסרי נשמה".

גם פיצ’ר ה-Reels של אינסטגרם מוצף בתוכן בינה מלאכותית. בין הדוגמאות לסרטונים כאלה ניתן למצוא סרטון שבו ראשים של ידוענים שונים מולבשים על גופי חיות, שצבר 3.7 מיליון צפיות, בכיכוב ה-“Rophant” (דווין ג’ונסון על גוף של פיל) ו-"Emilla" (אמינם על גורילה).

פרסומת

בטיקטוק סרטונים רבים שנוצרו בבינה מלאכותית הפכו לוויראליים, כולל סרטון שבו אברהם לינקולן מתעד בבלוג וידאו את נסיעתו הגורלית לאופרה, וחתולים המתחרים בקפיצה למים באולימפיאדה. כולנו גם זוכרים את טרנד הבומברדילו קרוקודילו וקפוצ'ינה באלרינה -  סרטוני AI slop קלאסיים, שבהם נראים יצורים מוזרים עם סיפור באנאלי באיטלקית. לתחום הזה היה שם משלו - בריינרוט איטלקי.

אינסטגרם וטיקטוק מסרו שהן מחייבות לסמן כל תוכן ריאליסטי שנוצר בבינה מלאכותית. סרטונים שנחשדו כתוצרי AI מהערוצים האלו נבדקו בשיתוף עם חברת Reality Defender, המספקת שירותי זיהוי דיפ-פייק.

פרסומת

נציין שגם בישראל ישנם מספר ערוצים תוכן שמייצרים סרטונים ב-AI, אחד המפורסמים בהם הוא "יום שני", שבניגוד ל-AI slop אי אפשר לומר שהם מייצרים תוכן שהוא זבל, אלא בונים עלילה רצינית ואפילו מוצלחת ומנצלים את כוחה של הבינה מלאכותית כדי לייצר תוכן דמיוני.

אבל למה בכלל יש כל כך הרבה זבל AI ברשת? קודם כל קל לייצר אותו, לא צריך להיות מומחה גדול והכלים החדשים הופכים את העשייה לפשוטה ומתגמלת, בינתיים. הצופים אוהבים לראות תכנים עם עלילה מקורית גם אם זה על חשבון הפקה אמיתית, והרשתות החברתיות ויוטיוב בסך הכול רוצות שנצרוך עוד תכנים כדי למכור עוד פרסומות. 

השאלה היא מה יקרה בשנים הקרובות, יוטיוב לא מפסיקה לגדול ומאיימת כבר על כל שירותי הסטרימינג בעולם, אבל אם ה-AI slop ישתלט על התכנים של הרשת, הם יאבדו את הצופים בחזרה לנטפליקס - לכן הם מנסים להוריד את הרווחים ממי שמייצר תכנים בבינה מלאכותית, למרות שלדוגמה אצל "יום שני", מדובר ביוצרים לכל דבר. יש פה קו דק מאוד שהרשתות החברתיות יצטרכו למצוא בו את האיזון הנכון: רווחים מצפיות מבלי לאבד את האותנטיות, ובו זמנית לא לוותר על היוצרים שמשתמשים בבינה מלאכותית בדרך הנכונה.