mako
פרסומת

"טס לו ומפציץ ילדים בעזה ובפלסטין" – טרנד הבינה המלאכותית המשונה שמציף את הטיקטוק

אם נתקלתם בעמוד הפור-יו שלכם בתמונה של מטוס קרב עם ראש תנין שעליו נאמר באיטלקית שהתחביב שלו זה "להפציץ ילדים בעזה", אתם לא היחידים. מדובר בטרנד הביזארי החדש שכובש את הרשת, וכנראה שהוא הרבה יותר אנטי-ישראלי ממה שהמגיבים בטיקטוק חושבים. במקביל, הטרנד התפשט גם לחברות מסחריות כמו בזק ואפילו לגרסה ישראלית על "ביבי דרדסיהו"

לירוי פיניאן
mako
פורסם: | עודכן:
"בומברדירו קרוקודילו" (התנין המפציץ)
"בומברדירו קרוקודילו" (התנין המפציץ) | צילום: tiktok
הקישור הועתק

דמויות של בעלי חיים המוכלאים עם חפצים וצמחים שוטפות את הרשת בשבועות האחרונים והופכות לוויראליות, כחלק מטרנד חדש שמקורו באיטליה המשתייך לסוגת התכנים "ריקבון מוחי", המאופיינת בתכני נונסנס שמופקים לרוב על ידי מנועי בינה מלאכותית.

התכנים של הטרנד המדובר כוללים תמונה שנוצרה ב-AI, שמורכבת מבעל חיים כלשהו מעורב עם צמח, חפץ או כל דבר אחר, מה שיוצר מלכתחילה תמונה משונה לעין. אך כדי להפוך את זה לאקסטרה ביזארי, התמונה תלווה בקריינות איטלקית (שנעשתה גם היא ע"י מנוע AI), שמסבירה מה שם בן-הכלאיים שמופיע מולנו.

כך נוצרו עשרות (אם לא מאות) דמויות AI תחת שמות איטלקיים פומפוזיים בעלי סיפור מקור מומצא שהפכו למם הכי ויראלי בטיקטוק כרגע. ביניהן נמצאות "בומבומביני גוזיני" (בן כלאיים של מטוס קרב עם אווז), בורבנינולי לולילולי (בן כלאיים של קפיבארה עם קוקוס), לירילי לרילה (בן כלאיים של פיל וקקטוס) וטרללרו טרללה (כריש עם רגליים הנועלות סניקרס).

יש לציין שרוב סיפורי המקור של כל אחת מהדמויות מורכב מהמון ג'יבריש חסר תחביר, שהמטרה שלו זה להיות כמה שיותר נונסנס. לדוגמה, סיפור המקור של הכריש עם הרגליים "טרללרו טרללה", הוא "טרללרו טרללה, ינעל העולם. הייתי עם הילד הנוראי שלי ושיחקנו בפורטנייט כשלפתע הגיעה סבתא שלי - אורנלה לקה קאפלה", ולפתע הסיפור נקטע מבלי להבין מאיפה הגיע לחיינו הכריש האקראי.

פרסומת

הדמות הפופולרית ביותר מבין כל דמויות ה- AI המדוברות הוא בן כלאיים של תנין ומטוס קרב בשם "בומברדירו קרוקודילו" (התנין המפציץ), שסיפור הרקע שלו הוא המתריס ביותר, וגם זה שגרם לו להיות אהוד במיוחד בקרב הקהל הישראלי בטיקטוק.

על התנין המפציץ נאמר, במבטא איטלקי כבד, שהוא "תנין מעופף ומזורגג שטס לו ומפציץ ילדים בעזה ובפלסטין, הוא לא מאמין באללה ואוהב פצצות, וניזון מהנשמה של אמא שלך". כמו כן נאמר בסוף התיאור של התנין ש"אם אתה תרגמת את כל זה, אתה זין. אל תהרוס את הבדיחה, זונה". לא לקחנו ללב.

המגיבים תחת הסרטון של הקרוקודיל האלים הביעו מהר תדהמה על האופי האלים של התוכן. "הוא עושה מה בעזה????", נכתב באחת התגובות שזכו לעשרות אלפי לייקים. "הבדיחות על עזה ופלסטין לא מצחיקות, ילדים מתים באופן כל כך עצוב", נכתב באחרת. לעומת זאת, המגיבים הישראלים חגגו את התנין ולקחו את הדברים בהומור וציניות: "אחלה בומברדירו קרוקודילו", כתב עליו מגיב ישראלי שזכה לאהדה. "הוא משלנו", כתבה משתמשת אחרת. והיו כאלו שתהו אם הוא בכלל פרו או אנטי-ישראלי: "זה בעד ישראל?", נכתב.

פרסומת

בעקבות תיאורו כ"מנחית פצצות בעזה", יוצרי תוכן מכל רחבי ישראל התחילו להעלות סרטונים שמהללים את התנין-מטוס. יוצר התוכן איתי מרשל העלה סרטון שבו הוא צריך לבחור בין כל בני הכלאיים המדוברים, ולבסוף בוחר בבומברדירו קרוקודילו. יוצר התוכן ליר זמיר התבדח ואמר שהקרוקודיל "יביא את השלום", לצד עוד המוני משתמשים ישראלים שהביעו תמיכה בתנין.

יש לציין שעל אף שלא ברור מה המקור של אותו "בומברדירו קרוקודילו" ומה הייתה כוונת היוצר, ניתן להניח שעל אף שהוא עצמו נשמע פרו-ישראלי, השימוש במשפט כמו "תנין מעופף ומזורגג שטס לו ומפציץ ילדים בעזה ובפלסטין" בא ליצור תמונה מאוד ברורה עבור הצופה על אופיו של התנין, וזה לא יהיה מופרך לחשוב כי אותו התנין נוצר כ"אלגוריה" לחיל האוויר הישראלי במטרה לצייר את מדינת ישראל בצורה מסוימת, בניגוד למה שהמגיבים הישראלים חושבים.

פרסומת

עם הפיכת הזוחל לוויראלי, הרשת החלה להיות מוצפת בכמות בלתי יתוארת של דמויות AI שהם בני כלאיים של מספר יצורים חיים או חפצים, באותו הסגנון שציינו קודם לכן. כל אותם הדמויות נוצרו באופן ספונטני ע"י המון משתמשים שונים ברשת.

אפילו אחד המשתמשים הישראלים יצר את "ביבי דרדסיהו", המבוסס על דמותו של רה"מ בנימין נתניהו. עליו נאמר שהוא "הדרדס הכי אסטרטג בכפר שתמיד עסוק בלנאום נאומים בזמן שכולם מנסים לחיות בשקט, ובכל פעם שיש כאוס הוא מבטיח לכולם: 'הכול תחת שליטה דרדסים יקרים שלי'". כמו כן, נאמר עליו שגרגמל צופה בו בחשש, וששאר הדרדסים לא מבינים איך הוא עדיין בשלטון, כנראה כדימוי לחברה הישראלית.

ובעולם המסחרי, גם בזק הריצו דאחקה על הטרנד, ויצרו דמות של נמר המחוברת לראוטר בשם "אינטרנינו נמרינו", כדי לקדם את אחד המוצרים שלהם. גם יוצר תוכן אחר פרסם כי מותג הביגוד H&M מוכר חולצות של אותם בני הכלאיים שנוצרו ב-AI, אך זה התברר מהר מאוד כשקר ודרך לקידום מותג הבגדים של האיש שיצר את החולצות המדוברות.

פרסומת

 

כל התכנים המדוברים משתייכים לסוגת ההומור הפופולארית בדמוגרפיית דור ה-Z ואלפא, 'בריין רוט' (עליה הסברנו יותר פה), שבעקיפין ובמישרין משתמשת בכלי בינה מלאכותית על מנת ליצור תכנים שבאים להיות כמה שיותר ביזאריים, כמה שיותר מופרכים וכמה שיותר מטומטמים לרמה שזה כבר הופך להיות מגוחך ומצחיק. כחלק מאותה סוגת ההומור קיבלנו סרטונים של פיטר גריפין מ"איש משפחה" מסביר על רקורסיה ותכנים מתואר במדעי המחשב.

פרסומת

ולמרות שאנחנו מסתכלים על זה בתור "בריין רוט", מדובר באחד מהטרנדים האלה שלא ברור איך הם יתיישנו. יתכן שבעוד 1,000 שנים יסתכלו אחורה על אותם יצורי ה-AI ויחשבו שאלו היו האלים של אותה התקופה, מכיוון שבמהותם הם מאוד מזכירים את הישויות המיתיות שסיפוריהן נכתבו לפני אלפי שנים, כדוגמת הכימרה היוונית שהייתה שילוב של גוף של אריה, ראש של עז וזנב של נחש, והיוותה סוג של שילוב בלתי אפשרי בין יצורים שונים שאוחז בכוחות על טבעיים המסוגלים להשמיד את כל מה שבדרכה.

עוד דמויות שעשויות להזכיר את אלו הן הפנריר - הזאב המפלצתי מהמיתולוגיה הנורדית, שהיה בן כלאיים של ענקית והאל הנורדי לוקי, המינוטאור – מפלצת יוונית שהיא חצי אדם וחצי שור, הקנטאור – חצי אדם וחצי סוס. בקיצור, כל דמות מ"פרסי ג'קסון והאולימפיים".

כלומר, בני כלאיים משונים ומיתיים הם לא דבר שהוא חדש בצורה כזו או אחרת לאנושות, ודמויות כמו "בומברדירו קרוקודילו" לא הגיעו מריק. אבל הפעם בחסות הבינה המלאכותית לקחו את זה צעד אחד קדימה, והפכו את זה לקורע מצחוק.