פייסבוק יודעת כמעט כל דבר שאתם עושים בסמארטפון שלכם - ולא מהססת להשתמש במידע הזה לטובתה, כך פרסם השבוע הוול-סטריט ג'ורנל.

הכלי שמשמש את פייסבוק לנטר את השימוש שלכם בסמארטפון הוא אפליקציה ישראלית בשם אונאבו, אותה רכשה פייסבוק ב-2013 תמורת בין 100 ל-200 מיליון דולר. היא זמינה חינם לאנדרואיד ולאייפון ומיועדת לכאורה למנוע מאפליקציות לחסל לכם את הגלישה הסלולרית - אבל פייסבוק אוספת דרכה מידע על אפליקציות אחרות שאתם משתמשים בהן, במטרה למצוא בסופו של דבר דרך לגרום לכם להשתמש פחות בהן ויותר באלו שלה.

כך, למשל, סיפרו מקורבים לפייסבוק כי מייד לאחר רכישת אונאבו שמו לב לפייסבוק שלפי הנתונים שלה, 99% מבעלי הסמארטפונים מבוססי אנדרואיד בספרד משתמשים בוואטסאפ - מה שהוביל להחלטה הדרמטית של מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, לרכוש את החברה תמורת סכום אסטרונומי של 19 מיליארד דולר (שהפך בהמשך ל-22 מיליארד, בשל עליית ערך מניות פייסבוק שקיבלו מייסדי החברה בתקופה שעברה עד לביצוע העסקה).

כמו כן, עקבה פייסבוק באמצעות אונאבו אחרי השימוש של בעלי סמארטפונים בסנאפצ'ט. תחילה ניסה צוקרברג לקנות את סנאפצ'ט תמורת כמה מיליארדי דולרים, ולאחר מספר סירובים מצד אוון שפיגל החליט לתקוף אותו ולהוסיף את התכונות של האפליקציה הפופולארית בקרב בני נוער לכל האפליקציות של פייסבוק - עד שלאחרונה ידעה פייסבוק, שבועות ארוכים לפני חשיפת הדו"ח הרבעוני של סנאפצ'ט ביום חמישי האחרון, כי היא סובלת מהאטה בקצב גידול המשתמשים הפעילים - נתון שהוביל לכך שלאחר חשיפת הדו"ח צנחה מניית החברה בקרוב ל-20%.

תחום נוסף שבו עזרה אונאבו לפייסבוק הוא השידור החי - היישום הישראלי ניטר את כמות השידורים והצפייה בהם באפליקציות כמו מירקט הישראלית ופריסקופ המתחרה מבית טוויטר, וכך עזר לפייסבוק להחליט על אסטרטגיה של התמקדות בווידאו, במסגרתו היא צפויה להתחיל להוציא בקרוב תוכניות טלוויזיה משלה ישירות לפיד שלנו.

אדם שבל, עו"ד במשרד שעוסק בייעוץ לחברות הייטק, אמר לג'ורנל כי ייתכן כי בשימוש שהיא עושה בנתונים שאוספת אונאבו מפרה פייסבוק את תנאי השימוש של אפל, שקובעים כי ניתן להשתמש במידע שנאסף על ידי אפליקציה "רק כדי לספק שירות או אפשרות שרלוונטית באופן ישיר לשימוש באפליקציה". אף אחת מהחברות לא הגיבה על הטענה הזו.

דובר מטעם פייסבוק כן הגיב לעניין עצם הטענות כי אונאבו משמשת אותה לריגול אחרי שימוש במתחרות: "אתרים ואפליקציות השתמשו בשירותי מחקר שוק במשך שנים", הוא אמר והוסיף שהחברה משתמשת גם בשירותי ניטור אחרים מלבד זה שרכשה. הוא גם הדגיש כי בעת הורדת אונאבו מצוין במפורש איזה מידע היא אוספת: "אונאבו מקבלת ומנתחת מידע על השימוש שלכם בגלישה סלולרית ואפליקציות".

לפי ההערכות, האפליקציה של אונאבו, שעדיין מפותחת על ידי עובדי פייסבוק ישראל, הורדה 24 מיליון פעמים.