אובר הבטיחה לעולם שעד 2020 היא תשיק קו של מוניות מעופפות. המוניות ינוחו על גגות של בניינים ויהיה אפשר להזמין אותן ממש כמו שמזמינים אובר כיום. השירות , שייקרא Uber Elevate, יפעל בהתחלה בלוס אנג'לס, דאלאס, וכמו כל שירות שבטח לא יהיה זול- גם בדובאי.

העולם, גם אם בחלקו צוחק על הרעיון שאובר, חברה בהפסדים כלכליים, תצליח במיזם, מתרגש. עוד מאז הג'טסונים בשנות ה60, דרך בלייד ראנר משנות ה-80, ועד כמובן הדלוריאן המעופפת של דוק בראון ומארטי מקפליי מבחזרה לעתיד, כולנו מחכים בקוצר רוח שמכוניות מעופפות יהיו כאן.


 
לשמחת המקווים, אובר לגמרי לא לבד בתחום. חברה סינית בשם Ehang ,למשל, אמרה שכבר השנה היא תעמיד מוניות אויריות בדובאי. במוניות שלה, שכבר טסות אבל לא בצורה רשמית, יש מקום רק לאדם אחד, הן טסות על הטענה אחת למרחק 40 קילומטר בגובה 4 קילומטר ובמהירות של 60 קמ"ש. הרכב נראה יותר כמו הליקופטר אישי, ומועד ההשקה נדחה כבר ל2018, ועדיין, מונית אישית מעופפת.



חברה אחרת שעובדת על מונית ליותר מאדם אחד היא Airbus. הרכב שלהם ייקרא Vahana, וגם הוא, בדיוק כמו הרכבים של אובר ושל אי האנג, דמוי הליקופטר שיעלה בצורה אנכית. לפי מומחים בתחום, עליה אנכית היא הדרך ההגיונית לכלי שכזה להתרומם. צפי השקה? 2020.


אירומוביל 3.0 הוא רכב שמזכיר יותר את הדלוריאן משום שהוא גם ממש משמש כרכב. ההמראה שלו הינה כמטוס, פחות יעיל כאמור. הוא יטוס על דלק ויוכל להגיע למהירות של 160 קמ"ש ולטוס במשך 700 קילומטר. כדי להטיס אותו דרוש רשיון טיס, והחל מהשנה ניתן להזמין אותו, במחיר הפעוט של מיליון דולר.



אפילו בגוגל השקיעו ברכב מעופף, רק שהרכב שלהם נראה יותר כמו רחפן אישי שיושבים עליו ושמתרומם בעזרת 8 מדחפים. לא ברור עדיין האם הוא רק ישמש לטיסה מעל איזורי מים או מה, אבל שם כבר יש לו והוא מוזר כמו הרכב – Kitty Hawk.



סבבה, אז יש הרבה חברות שעובדות על העניין. זה אומר שאכן ב2020, שזה ממש תיכף, כולנו נגיע לעבודה במטוס? לא ממש. לפי רוב המומחים, למשל מומחה התעופה פרופסור צ'ארלס איסטלייק, יעברו עוד 10 עד 15 שנה עד שמכוניות כאלו יקרו. ככה שזה יקרה  יותר קרוב לשנה שבה מתרחש בליידראנר החדש מאשר למקורי.

ומכיוון ששמו של איסטלייק לא אומר לכם כלום, הנה מישהו שכן- אילון מאסק. גאון הטק טוען שמכוניות כאלו הן סכנה עצומה לציבור. "כל האנשים על הקרקע יחשבו כל הזמן- אני מקווה שהג'אנטים של הגלגלים מחוזקים טוב ולא יפלו עלי",הוא אמר בראיון.

עכשיו, אפשר לחשוב שמאסק יורד על המעופפות כי הוא רוצה שמכוניות הטסלה שלו יהיו המוניות של העתיד, אבל אין ספק שיש סכנות ברכבים האלו. הסכנה הברורה מכולן היא- מה יקרה אם תהיה לזה תקלה באויר? אז לא מעט חברות מדברות על מצנח חירום. מרגיע, אבל לא מאוד.

החברות גם מרגיעות שהרכבים יעברו בדיקות קפדניות. אמנם לא כמו מטוסים אמיתיים, אבל בהחלט הרבה. חוץ מזה, שהרוב המוחלט של הרכבים המעופפים יהיו חשמליים, דבר שימנע לא מעט תקלות מנוע.



חשש אחר שקיים הוא הדרך לכוון אלפי רכבים שיטוסו יחד באויר. מי יקבע מי טס באיזה גובה? לא יוכל להיות מגדל פיקוח שיפקח על כל הרכבים האלו. אז התיכנון הוא שהרכבים יהיו אוטונומיים, וכמו רכבים אוטונומיים, ידברו אחד עם השני וישלטו יחד במי טס איפה.

אז בקיצור, זה קורה? לעניות דעתו של כותב שורות אלו, כן, זה יקרה. אבל בתור התחלה יהיה מדובר במוניות האלו של אובר ודברים דומים. רכבים של ארבעה אנשים שימריאו מגגות וינחתו על גגות. בשביל רכבים שימריאו לבד מהכביש נצטרך עוד זמן. בואו נתחיל מזה שרכבים אוטונומיים על הכביש ממש יקרו, ואז נוכל להיות אופטימיים.