בשבועות האחרונים רץ ברשת ובשלטי חוצות קמפיין ובו נכתב "הם לא יחליטו" - בצירוף תמונות של העיתונאים רביב דרוקר, גיא פלג, אמנון אברמוביץ' ובן כספית. אחרי כמה ימים נחשף שמפלגת הליכוד עומדת מאחורי הקמפיין הזה, ואנשיה חטפו ביקורת על כך שהוא מסית נגד עיתונאים.

לפני כחצי שנה רץ קמפיין מצד השני, גם הוא אנונימי בהתחלה, שהשמיץ את יאיר לפיד, תחת השם "חלאס יאיר". כתבת חדשות 12, דפנה ליאל, חשפה כי מדובר בקמפיין שאותו הפעילו אנשיו של יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי. פייסבוק הודיעה היום (ב') כי היא מתכוונת לשים סוף לקמפיינים כאלה. ברשת החברתית לא ציינו ספציפית את לפיד, גבאי או נתניהו, אבל אמרו שיחשפו את כל מי שמפרסם מודעה פולטית.

כך זה נראה למשל בארה"ב. יש מודעה של עמוד שנראה לכאורה חסר זהות "AD 72 True Blue Slate", ופייסבוק חושפת שהיא ממומנת על ידי מועמדת לבחירות בשם ג'ינה קלייטון-טראווין. באותו אופן, אם ייפתח בישראל עמוד בשם "האמת על רובי פולישוק" שמיועד להשמיץ אותו, אמור להיות מצוין מי הגוף ששילם על המודעה, ואילו עוד מודעות הוא קנה. 

 

 

במהלך הבחירות לרשויות המקומיות, וגם עכשיו לקראת הבחירות הכלליות, צצו הרבה מאוד דפים אנונימיים בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות שהשמיצו מועמדים. חלק מהעמודים הללו הצליחו להגיע לקהל רחב באופן אורגני, וחלקם רכשו מודעות בתשלום והגדילו את החשיפה.

באף מקרה אי אפשר לדעת מי מפעיל את העמוד (והמועמדים כמובן הכחישו מעורבות), כי פייסבוק מסתירה את המידע הזה. גם אילו לא הייתה מסתירה, כל אחד מכם יכול לפתוח פרופיל כללי מאוד ולתפעל את העמוד דרכו. 

כל זה קורה בעקבות הבלגן בבחירות בארצות הברית, והחשד למעורבות רוסית בהטיית דעת הקהל באמצעות מודעות מותאמות אישית. ברשת החברתית הודיעו על מספר פתרונות, שבעיניהם, יגבירו את השקיפות שכבר נוסו בברזיל ובארצות הברית וכעת מגיעים לישראל. 

הכללים החדשים

"הכלים הללו מחייבים את המפרסמים לקבל הרשאה לרכישת מודעות לבחירות", הודיעו בפייסבוק. כלומר אם תרצו לפרסם את העסק הקטן שלכם אין בעיה, אבל אם תרצו להלל מועמד או להשמיץ אותו, פייסבוק תצטרך לאשר את זה באופן פרטני. 

כך או כך המודעות הפוליטיות יישמרו בספריה שנגישה לציבור מרגע קניית המודעה ולמשך שבע שנים, ובה תוכלו לראות מה טווח המחיר ששולם על מודעה, לכמה אנשים היא נחשפה, ומה היה קהל היעד שאליו כיוונו אותה. עוד תוכלו לראות מי שילם עליה. 

"כאשר מודעות שמכילות תוכן פוליטי או נושאים בעלי חשיבות לאומית מופיעות בפייסבוק", מוסבר בהקשר של הבחירות בארה"ב, שם הכללים כבר בתוקף, "עליהן לכלול מידע על מי שמממן אותן. מודעה הקשורה לפוליטיקה או לנושאים בעלי חשיבות לאומית יכולה להיות מזוהה בפייסבוק באמצעות כתב הויתור שולם על ידי. אחרי כתב ויתור זה צריך להופיע מידע על מי שמממן את המודעה".  

הכללים החדשים יכנסו לתוקף רק במהלך חודש מארס, כלומר פחות מחודש לפני הבחירות בישראל, שיקיימו ב-9 באפריל. גם אז, יתכן שפוליטיקאים והפרסומאים והיועצים שעובדים עבורים ינסו למצוא דרכים יצירתיות לעקוף את ההגבלות הללו.