N12
פרסומת

מה-E-commerce, דרך הפינטק עד לתוכן ב-AI: היזם שממציא את עצמו כל פעם מחדש

עם רזומה עשיר מאחוריו (בורדר פרי, פיוניר), יובל טל ממשיך כל הזמן להיכנס לתחומים חדשים - ולהתקדם הלאה אחרי שהמשימה הושלמה. בשיחה עם לילך אשר טופילסקי הוא חושף מה ההחלטה המשמעותית שעשה בתיכון, מה הגישה שלו ביחס לשותפים ומדוע הוא לא נשאר באזורי נוחות שבהם כבר הצליח | צפו

לילך אשר טופילסקי
Businessההחלטה - בשיתוף d&b
פורסם:
הקישור הועתק

החלטה המשמעותית הראשונה של היזם יובל טל היתה לדבריו דווקא בתיכון - ללכת למסלול ריאלי. הוא כנראה לא ידע בעצמו לאן הדרך הזאת תוביל אותו. בשיחה צפופה עם לילך אשר טופילסקי בפודקאסט ההחלטה הוא מספר, דרך תחנות בקריירה שלו, מה הכלים שלו להצלחה, איך הוא רואה את ההתפתחויות בעולם ה-AI ומה היתרון שלו כיזם ישראלי.

ההחלטה החשובה הבאה של טל היתה "להתעקש ולהתאמן ולהגיע ל-669", כדבריו. "זה חד משמעית שינה את מסלול החיים. בגלל שהחברה מכירה בזה שעשית משהו קשה וסיימת אותו, אז אתה מקבל יתרון".

 

 

אחר כך הוא המשיך ללימודי הנדסה, מקצוע שהוא רואה כרלוונטי מתמיד. "זה בוודאי אחד המקצועות היותר יציבים ובטוחים של הולכים לשום מקום, לא בגלל הידע שאתה לומד אלא המתודה - לקחת משהו מורכב, לפרק אותו לגורמים ולהרכיב אותו שוב", הוא מסביר. "זה לא משנה אם אתה עושה את זה בסוף לאיזשהו מוצר אלקטרוני, מכאני או תעשייתי. אתה יכול לעשות את זה גם לתשלומים, אתה יכול להבין את זה ל-AI בווידאו".

בשלוש השנים הראשונות לאחר הלימודים הוא עבד בסייטקס. המעבר שלו ליזמות היה מהיר יחסית ("לא מספיק מהר", לדבריו).

"איך יכולת לעזוב? מה נתן לך את האומץ?

"פוליטיקה ארגונית גמרה אותי. לא הייתי ישן בלילה מזה שהיו לוקחים לי את הקרדיט על כל דבר. וגם העולם של סטארטאפים התחיל להיות נורמלי בארץ. היה באז סביב זה, אנשים דיברו על זה. יש דברים שמוצאים אותך ואתה אומר 'וואו, איך אני יכול להיות חלק מזה?'".

החברה הראשונה שהקים היתה "בורדר פרי". לדבריו, הסיבה שנמשך לתחום ה-e-commerce נטועה במאפיינים של ישראל - מדינה קטנה מוקפת אוייבים, שכמהה לחיבור עם שווקים בינלאומיים. "הערך המוסף שאתה יכול להביא הוא לפתוח שווקים", הוא אומר.

פרסומת

זה היה רעיון שלך? היית עם שותפים?

"אני באתי עם הרעיון, הייתי עם שותפים, נפרדנו אחרי זמן קצר וזה אולי אחד השיעורים שלמדתי בתהליך הזה מבחינת החלטות: אני מעדיף לבנות את החברה כשאני מתחיל עם פחות או יותר אפס דמוקרטיה. יש משהו ברודנות שהוא יותר יציב. אבל גם אני חושב שזה נכון להרבה אנשים. כשמתחילים חברה ביחד אז כל אחד גדל בקצב אחר וכך חצי שנה-שנה קדימה מתפתחים מאוד מהר אבל בכיוונים שונים".

לאחר הנפקה מוצלחת בנאסד"ק, טל עזב את בורדר פרי והקים את חברת הפיטנק "פיוניר". "היתה שם נישה ספציפית שזה הפרי-פייד קארדס היו לפני הרגולציה. היה פרי-פייד קארדס, זה היה משהו מאוד נישתי ולא ידעו איך לעשות את זה. לקחנו משהו שהיה מיועד לטקסס והפכנו אותו גלובלי וכשזה נהיה רגולטורי כבר היינו בפנים". כאן גם טמון סוד ההצלחה של פיוניר: כניסה לשוק צעד אחד לפני הרגולציה. "עדיף תמיד להיכנס לפני הרגולציה וגם בעולם הפיימנטס יש חלונות זמן שהרגולציה עוד לא תפסה", אומר טל.

לפי טל, אחד הדברים הקריטיים להצלחה בתחום עתיר רגולציה כמו פיננסים זה אנשי קומפליינס אמיצים. "אני חושב שהתפקיד הכי קריטי למנכ"ל בנק או חברת פינטק זה לבחור טוב טוב...

את האנייבלרים

"ממש. אלה שיכולים להרוס הכל בלי... אפס אחריות, יש להם את כל הסמכות בלי אחריות - זה נורא. הם באים לעבודה, אומרים כמה פעמים לא והולכים הביתה".

ההחלטה - העונה השלישית

פרסומת

איך אתה רואה את התחרות בין הבנקים לבין הפינטקים?

"יש בעיה לבנקים שנוגעים בפיימנט כי המהפכה שקורית עכשיו, בעצם GPT או מקבילים שלו יהיו חברות פיימנט ענקיות... מי שלא בפנים - אני לא יודע מה יהיה איתו, אני לא אופטימי, וצריך להגיב מאוד מהר".

גם בתחנה הבאה שלו, טל החליט לשנות כיוון וללכת לתחום חדש - יצירת תוכן. לפני כשנתיים וחצי הוא ייסד את לינגואנה, שעוסקת בהפצה וייצור הכנסות עבור יוצרי תוכן.

למה הסטארטאפ הבא שלך אחרי פיוניר הוא לא בתחום הפינטק?

"יש משהו במוטיבציה האישית, אתה רוצה להתחבר... העולם הזה של הקריאייטור אקונומי, של יוצרי היוטיוב, הוא באמת באמת מרתק. אנחנו עכשיו כאן בקשת וזה הכל מיינסטרים מדיה, אבל רוב התוכן, רוב החדשות, הם בסוף על ידי קריאייטורים... קרתה מהפכה וקורית מהפכה שבה התוכן נצרך על ידי אנשים פרטיים שמייצרים את התוכן...חיפשנו דרך להיות חלק מזה בלי להיות יוצר".

בהמשך, מתאר טל, הבחינו בחברה שהם יכולים להוציא הרבה דאטה מתוך הוידאו. "התחלנו למכור את זה לכל המפלצות שיש להם אינסוף כסף והן רוצות דאטה. איכות הדאטה שאנחנו מוכרים להם היא יותר טובה", הוא אומר.

אני רואה את הקו המקשר בין כל החברות שלך, יזמויות שלך. יש בהן את ההיבט הגלובלי, החוצה גבולות - איך העולם מתקשר ואיך העולם פועל וקונה אחד מהשני, ממיר אחד מהשני מעביר תשלומים אחד לשני.

"נכון, זה נובע מזה שאני ישראלי, כי השוק הישראלי הוא קשוח ורגולטורי וקטן, אז היתרון הוא לתת לעולם".