דני קושמרו מחדשות ערוץ 2 מראיין את שלמה ארצי

שלמה ארצי התרגש לזכות בפרס למפעל חיים מאקו"ם. הזמר והיוצר הותיק, המוערך והמצליח, שבנובמבר הקרוב יחגוג 60, זכה הערב בפרס הנחשב. "הרגע שבו אני עולה לבמה וצריך להוכיח את עצמי מחדש הוא הרגע הכי מרגש", הוא אומר לדני קושמרו מחדשות 2 בראיון מיוחד.

אחרי קריירה ארוכת שנים ומלאת תהפוכות והצלחות זוכה השנה שלמה ארצי בפרס אקו"ם למפעל חיים. מנימוקי השופטים לבחירה: "תרומתו של ארצי למוזיקה הישראלית היא ייחודית, עצומה וארוכת טווח".

בנוסף לתרומתו הגדולה למוזיקה הישראלית שלמה ארצי הוא ללא ספק האמן המצליח ביותר בישראל בשני העשורים האחרונים, הצלחה שבאה לידי ביטוי הן באהבת הקהל והן במספר השירים שהצליח להכניס לקאנון. הוא לא מפסיק ליצור ובימים אלה עובד על אלבום חדש שייצא בשנה הבאה.

שלמה ארצי: "בקרוב אהיה בן 60 ואולי אתבגר"

"עליתי לבמה ב-1970, אז בטוח שמדובר בתרומה ארוכת טווח", אומר ארצי, "ונקווה שגם ארוכת טווח קדימה. לא צריך לשים סימני קריאה אלא שלוש נקודות. ההתרגשות הכי גדולה שלי היא לעמוד על הבמה או לכתוב שיר טוב או להקליט. לא חשבתי לפני עשר, עשרים או שלושים שנה שמישהו יקרא 'מפעל חיים' למה שכתבתי בחדר".

"שלמה ארצי של 1970 שהיה בן 21 חשב משנה לשנה. עליתי אז מהר ואז התחלתי לחפש את הדרך שלי. זה לא היה קל וזה לא היה פשוט. רק בגיל 30 התחלתי למצוא את הקול שלי, את האמירה שלי, את הסגנון שלי. זה לא היה קל אבל אני מוכרח לומר שזה היה מהנה מאוד".

"הרגע ההוא עם השיר 'אהבתיה' בפסטיבל הזמר היה רגע בלתי נשכח, אבל מאז הוספתי לו עוד 200-300 רגעים כאלה. הרגע שבו אני עולה לבמה בקיסריה או בזאפה או בעבר ב'צוותא' ואתה שומע את הרחש של הקהל, ואני עולה ואומר לעצמי שאני צריך להוכיח את עצמי עוד פעם - אלה הרגעים הכי מרגשים שיש. בנובמבר אהיה בן 60 ואני בטח ארצה להתבגר קצת. הגיע הזמן".

דיווח נוסף מאת טל פרי, כתב mako מוזיקה:

ארצי, שקיבל את הפרס מחברתו הוותיקה הזמרת-יוצרת אסתר שמיר, הוא אחד משני ענקי זמר עברי החולקים השנה פרסי מפעל חיים בסך 30 אלף שקלים לכל אחד. הזוכה הנוסף בתחום המוזיקה הקלה היה הפזמונאי הוותיק דודו ברק, שלא הסתיר את שביעות רצונו וקיבל את הפרס מידיה של המלחינה נורית הירש.

"בגיל חמישים הייתי נלחץ הרבה יותר", מודה ברק, "בגיל 61 אני בעיקר נהנה ורגוע. זה כבוד גדול, ואני גאה בזכות שנפלה בחיקי. פרס מפעל חיים של אקו"ם זה כמו לזכות בגלובוס הזהב, כאשר האוסקר הוא כמובן פרס ישראל. אבל עיני לא צרה בבחירתם השנה של נחצ'ה היימן ודובי זלצר. הם מקבלים את פרס ישראל בזכות, ואני חושב שיש בינינו עוד כמה הראויים לכבוד לפני שיגיע הזמן לחשוב עלי כמו יהורם טהר לב, דן אלמגור ומוני אמריליו. לא, אני מסתפק בחלקי וטוב לי ככה".

אין תמונה
"אם פרצתי דרך לאמנים נוספים אני גאה בזה מאוד". אסף אבידן והמוג'וז

בלט במיוחד ההישג של אסף אבידן, שיחד עם להקתו ה"מוג'וז" זכה בפרס תגלית השנה על האלבום רב המכר "The Reckoning" שהוקלט כולו בשפה האנגלית. הפעם הראשונה בה אמן ישראלי הכותב ושר באנגלית בלבד זוכה בפרס אקו"ם. "אם פרצתי דרך לאמנים נוספים המעוניינים להתבטא לאו דווקא בעברית אני גאה בזה מאוד", אומר אבידן.

אסף אבידן: אף אחד לא שואל זמר ים- תיכוני למה הוא שר ביוונית

"באלבום הזהב שקבלנו אני גאה יותר, כי זה אומדן לאהבת הקהל ואין טוב מזה. מה שכן, הגיע הזמן שהטמטום של 'בישראל צריך לשיר רק בעברית' יפסק. אף אחד לא שואל זמר ים- תיכוני למה הוא שר ביוונית. מבינים שאלו השורשים שלו ולשפה הזו הוא מחובר. הגיע הזמן שיתייחסו באותה הבנה לזמר שגדל על 'לד זפלין' ואלו השורשים שלו. אם תרמתי במשהו לחיזוק התובנה הזו, מבחינתי זה הפרס האמיתי".

זוכים נוספים בפרסי אקו"ם, בתחומי המוזיקה והפזמונאות הקלה, היו עלמה זהר (שיר השנה על "שיר אהבה אינדיאני"), מאיר בנאי (מלחין השנה על אלבומו "שמע קולי"), שולי רנד (פזמונאי השנה על אלבומו "נקודה טובה"), אסי איילון (מעבד השנה על האלבום "דברי" של עלמה זהר), איתי פרל (פרס עידוד היצירה למלחין במוזיקה פופולארית) ונועם רותם (פרס עידוד היצירה לפזמונאי במוזיקה פופולארית). ג'וני שועלי זכה בפרס אהרון גפן וסיוע בסך 20 אלף שקלים להפקת אלבומו החדש.

את הזוכים בפרסים בתחומי המוזיקה הפופולארית, בסכומים שנעו בין 10000 ל 15 אלף שקלים, בחרה וועדה שכללה את נורית הירש, רמי קליינשטיין, זאב נחמה, אריאל הורוביץ ופיטר רוט.