מורן מזור זוכה בקדם אירוויזיון (צילום: רפי דלויה)
תפרגנו לה. מורן מזור | צילום: רפי דלויה

אפתח בגילוי נאות: השתתפתי בקדם אירוויזיון כזמר בלהקת הליווי של ולדי בלייברג עם השיר "We Are Free". להופיע באירוויזיון היה עבורי חלום. אני מעריץ משך שנים את התחרות ומרגיש צורך עצום להיות קרוב לאירוע עד כמה שאפשר. כבר הייתי כצופה בתחרויות אירוויזיון באירופה וגם השנה אהיה בשבדיה, ככתב.

למרות שהפסדנו בגדול בקדם אירוויזיון והתבאסנו, אני מרגיש צורך לפרגן למנצחת מורן מזור, זוכת העונה הראשונה של "אייל גולן קורא לך", שתניף את הדגל הישראלי באירופה. מזור נבחרה על ידי הקהל והשופטים כאן בארץ לייצג אותנו בתחרות הבינלאומית ולהתחרות בחצי הגמר השני של האירוויזיון, שיתקיים ב-16 במאי במאלמו. כולנו תקווה שהפעם, לאחר שנתיים רצופות בהן הנציגות הישראלית לא הצליחה להעפיל לגמר, מזור תשתתף בגמר, שייערך ב-18 במאי ב"מאלמו ארינה".

על אף שהתחריתי בה, ובעקבות הניסיון שצברתי לאורך השנים בסיקור האירוויזיון בתקשורת, אני מרשה לעצמי לנתח את הביצוע שלה. מורן מזור, עוד לא בת 22 מחולון, עלתה לבימת הקדם אירוויזיון בהופעה מינימליסטית עם שני זמרי ליווי - אביה שושני ודניאל סקעת (האח של הראל סקעת), והמעבד המוזיקלי חן מצגר-אדר על הפסנתר עם השיר "רק בשבילו", בלדה בסגנון ים תיכוני-בלקני, המתחילה בשקט ובדרמטיות ממריאה עד להתפוצצות שחודרת לך לקישקעס והופכת לך את כל האיברים הפנימיים. והשמלה, אוי השמלה הצמודה והחושפנית שעליה דובר רבות ועוד ידובר בעתיד. מה לא אמרו עליה. במילים עדינות, לא מחמיאה לבחורה במימדים שלה, אבל מה לעשות, זה עבד - ובגדול.

הרבה אנשים אומרים ש"השיר של מורן מזור לא מתאים לאירוויזיון" ואני שואל: מה זה מתאים? שיר קצבי וסוחף בסגנון ארמני המבוצע על ידי זמר בכסא גלגלים כמו רון ויינרייך? או אולי שיר קצבי נוסחתי בסגנון פופ מזרח אירופאי כמו זה של ולדי בלייברג בו השתתפתי?, או הגימיק של זמרת לקויית ראייה כמו מורן מזוז, גימיק שלא עבד לספרד ב-1992 וב-2000, לגרמניה ב-2002 ולגיאורגיה ב-2008.

מורן מזור זוכה בקדם אירוויזיון (צילום: רפי דלויה)
בעקבות ננה מושקורי. מורן מזור זוכה בקדם | צילום: רפי דלויה

אם מסתכלים על זוכי האירוויזיון בעשור האחרון רואים גיוון רב בין השירים: פופ טורקי, בלדה בלקנית, מטאל סקנדינבי מפלצתי, דואט אמ.טי.וי שחוק ודאנס מועדונים. המסקנה היא שאין דבר כזה שיר ש"מתאים" לאירוויזיון. יש טיימינג נכון ויש ביצוע שיכול לסחוף אותך לתוכו, או לא, ואת זה מורן מזור בהחלט עושה בהצלחה רבה.

מהמר על מורן בטופ 10 בגמר האירוויזיון

לדעתי הטיימינג הוא נכון. הרבה פעמים קורה שרוב שירי האירוויזיון הנוכחי מושפעים מהסגנון של השיר שזכה בשנה שלפני כן. כך נולדו, למשל, בשנת 2005, המון שירים עם תופים חזקים, לאחר הניצחון האוקראיני ב-2004. ב-2008 הופיעו הרבה בלדות, שהושפעו מהניצחון של מריה סריפוביץ' מסרביה.גם השנה, כשרוב המדינות באירופה כבר חשפו את שיריהם, אנחנו רואים מגמה של דאנס. דווקא על רקע כל אלה יכולה מורן מזור לבלוט ואף להצליח. תחשבו על זה רגע, המון רעש, המון שואו, ואז מגיעה מורן הצנועה, "האדל של ישראל" מאחורי המשקפיים, עם קול מדוייק וחזק. אני בהחלט מהמר עליה בטופ 10 בגמר האירוויזיון.

אפשר גם לשמוע מכל מיני כיוונים געגועים לאירוויזיונים הקלאסיים של פעם. מעריצי התחרות בכל העולם נהנים מהשירים החדשים, אבל אם תשאלו את רובם מה הוא השיר האירוויזיוני האהוב עליהם מכל הזמנים - בדרך כלל תשמעו תשובות שהן לא מאוחרות יותר משנות ה-90'. וכן, "רק בשבילו" עם העטיפה שלו, הוא בדיוק כזה. בלדה סוחפת המבוצעת על ידי מישהי שהיא לא בדיוק "הכוסית של השכבה" עם קול חזק, שיער גולש ומשקפיים עם אישיות. והנה, קיבלתם את ננה מושקורי שייצגה את לוקסמבורג בשנת 1963 והגיעה למקום החמישי המכובד.

אנחנו מדינה מלאה בדברים מבאסים, ולעומת זאת האירוויזיון מעניק לנו כמה שעות של אירוע גלובלי מוזיקלי גדול שאנחנו לוקחים בו חלק, ויכולים להציג את ישראל בצורה חיובית. מורן מזור עם השיר "רק בשבילו" היא הנציגה שלנו לאירוויזיון 2013, וגם אם אתם לא באמת אוהבים את השיר - תתמכו בו ותתגאו שיש לנו ייצוג ראוי והולם בתחרות כזו. זה טוב לנפש שלנו. אני יודע שאני מרוצה, ולמרות האכזבה שאני לא אהיה על בימת האירוויזיון השנה - אתמוך באהבה גדולה במורן עם דגל ישראל גדול באולם במאלמו.

>> ריהאנה בלי תחתונים, עם פטמה בולטת, מבטלת עוד הופעה