מורן מזור זוכה בקדם אירוויזיון (צילום: רפי דלויה)
האדל של ישראל: מורן מזור זכתה בקדם אירווזיון ותייצג את ישראל באירוויזיון 2013 בשבדיה | צילום: רפי דלויה

גמר ה"קדם אירוויזיון" התקיים הערב (חמישי) ובו הוכרע כי מורן מזור עם השיר "רק בשבילו" תיסע לייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון ה-58, שיתקיים השנה בעיר מאלמו שבשבדיה, ב-14 עד ה-18 במאי. מזור זכתה במקום הראשון עם 104 נקודות (9 יותר מרון ויינרייך שהגיע שני) ופרצה בבכי על הבמה בשידור חי. בדבריה היא הודתה לצוות שלה, למשפחה שלה ולאלוהים. מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם, שהעניק לה את הפרס, לחש על אוזנה סוד. את השיר המנצח "רק בשבילו" יצרו: מילים: גל שריג, לחן: חן הררי, עיבוד: חן מצגר-אדר.

מורן מזור, שזכתה לכינוי "האדל של ישראל", אמרה הערב ל-mako: "תודה רבה תודה לכולם, לכל מי שבחר בי והצביע בשבילי, לשופטים ולקהל. תודה לצוות המנצח שלי ותודה לאל. אני מאוד מתרגשת, אין לך מושג כמה אני מתרגשת. אני לא זוכרת כלום ממה שעבר עלי על הבמה הערב. יש לי 'בלאק' מטורף מהביצוע. עלינו ונתנו כל מה שיש לנו, על הצד הטוב ביותר, ואני אסירת תודה לכולם על ההזדמנות".

-מה התוכניות שלך לאירוויזיון?
"כמו שהבטחתי לך בראיון, שאם אנצח ב'קדם', אני אלמד קצת שבדית. נעבוד ונעמול ונעשה כל מה שצריך כדי להגיע לאירוויזיון על הצד הטוב ביותר, בצורה הטובה ביותר. אנחנו צוות מעולה. בעזרת השם יש סיכוי. לשיר טוב תמיד יש סיכוי".

-הפרישה של קטלין רייטר פינתה לך את הדרך?
"אנחנו בערב שמח, ואני מעדיפה לא להגיב על זה".

-מה הביא לך את הניצחון?
"אני לא יודעת להסביר. אולי השופטים והקהל, בלעדיהם זה לא היה קורה".

-עשית הכנות מיוחדות היום לקראת הגמר?
"הייתי עם חברים שלי, הצוות - כולם חברים, היו אנרגיות מאוד חיוביות. התפללתי כמה תפילות קטנות. אני מאמינה שזה עזר, ובעיקר להירגע לפני התחרות".

מורן מזור זוכה בקדם אירוויזיון (צילום: רפי דלויה)
"אני לא זוכרת כלום ממה שעבר עלי על הבמה הערב. יש לי 'בלאק' מטורף מהביצוע". מורן מזור | צילום: רפי דלויה

-יכולה להשוות את זה לזכייה ב"אייל גולן קורא לך"?
"אין שום השוואה, זה דבר אחר לחלוטין, שונה לחלוטין".

-אייל גולן אמר שהוא מאושר, מתרגש ומאמין בך.
"(צוחקת) תודה רבה לו, אני מודה לו".

אייל גולן אמר הלילה על הזכייה של מורן מזור, שכזכור היתה הזוכה גם בעונה הראשונה של תוכניתו "אייל גולן קורא לך": "אני מאושר עבור מורן .מורן תייצג את ישראל בהרבה כבוד. האמנתי ואני מאמין במורן. אנו בליאם הפקות מתרגשים עבורה".

הצבעה דרמטית

ההכרעה בגמר הקדם אירוויזיון הערב היתה דרמטית: שיטת הניקוד בתחרות חיברה את הניקוד של הקהל כפי שהתקבל מהסמסים מהבית והיה שווה 50 אחוזים, עם ציוני השופטים שהיו שווים 50 אחוזים נוספים. בסיום הצבעת השופטים נוצר תיקו במקום הראשון בין רון ויינרייך למורן מזור - שניהם עם 64 נקודות, והמתח היה בשיאו. הצבעת הקהל, שניתנה על פי שיטה שאיש לא הכיר או צפה מראש - בין 13 נקודות ל-40 נקודות - העניקה את מירב הנקודות לשני זמיר. מורן מזור היתה שניה בדירוג הקהל ובכך הבטיחה את זכייתה.

מורן מזור זוכה בקדם אירוויזיון (צילום: רפי דלויה)
"התפללתי כמה תפילות קטנות. אני מאמינה שזה עזר". מורן מזור זוכה בגדול בקדם אירוויזיון | צילום: רפי דלויה

פתיחת גמר הקדם אירוויזיון

גמר הקדם אירוויזיון יצא לדרך על רקע הפרישה של קטלין רייטר, שהפתיעה אתמול את כולם, אחרי שהיתה מהמועמדים המובילים לזכייה. בדיעבד ניתן לומר כי הפרישה של רייטר סללה את הדרך לניצחון עבור מורן מזור. המנחה רון שחר לא חסך עקיצות מרייטר וכינה אותה: "זמרת שברחה מהתחרות". בהמשך לעג לה ואמר: "השופטים לא אוהבים אותי אז אני פורש".

קטלין רייטר הופעה (צילום: שרון רביבו)
הפרישה שלה סללה את הדרך למורן מזור. קטלין רייטר | צילום: שרון רביבו

גם בלי רייטר הופיעו הערב בגמר עשרה זמרים וזמרות מוכשרים עם עשרה שירים שנמצאו ראויים על ידי צוות השופטים והקהל, וצלחו את שלושת חצאי הגמר ושניים מהם גם את שלב "גלגל ההצלה". מורן מזור זוכת "אייל גולן קורא לך" היתה המתמודדת המובילה לזכייה בבורסת ההימורים. מולה התמודדו שלושה יוצאי "כוכב נולד" - ולדי בלייברג מורן מזוז ורון ויינרייך, הזמרות הילה בן דוד, שני זמיר, ומיטל דה רזון, שמופיעה עם היוצר אסי טל, הזמרים רן סנדלר, יהודה גברה (שניצח ב'גלגל ההצלה') וניקי גולדשטיין, שנכנס לגמר ברגע האחרון במקום קטלין רייטר.

ההכרעה בזהות המנצח נקבעה בשקלול קולותיהם של השופטים בגמר עם הצבעת הקהל, כשלכל אחד מהם חמישים אחוזי השפעה על התוצאות. בחבר השופטים ישבו הערב צביקה פיק, שרון חזיז ואלדד שרים, שהצטרפו הערב לאילנית, דפנה דקל, משה דץ ואורי פסטר, ששפטו כבר בשלב חצאי הגמר (מירה עוואד, ששפטה בחצאי הגמר לא נכחה הערב). הצבעת הקהל מהבית בסמסים החלה מייד אחרי תוכנית "גלגל ההצלה" והסתיימה הערב ברגע סגירת הקווים. ניקי גולדשטיין, שהחליף את קטלין רייטר, הסכים להשתתף למרות שהקהל לא יכול היה להצביע לו עד אתמול בערב.

מהלך התחרות והשירים

יהודה גברה (צילום: רפי דלויה)
פתח את התחרות. יהודה גברה | צילום: רפי דלויה

שיר מס' 1: יהודה גברה - "We're Beautiful"
יהודה גברה נתן על הבמה הופעה ראוייה ומשכנעת. הוא חייך הרבה, הוא נראה טוב, הוא שר טוב מאוד, ובטוח שהרבה מעריצות שצופות בו בבית נדלקו. יחד עם הרקדנים שנותנים עבודה סבירה ועם שיר קצבי, קופצני, עדכני, וביצוע שנושבת ממנו רוח צעירה ופרשית - אל תתפלאו אם הוא יאבק הערב חזק על המקום הראשון.
ציון: 10

שיר מס' 2: מורן מזוז - "תן לי סימן"
הביצוע של מורן מזוז קם ונופל על הקטע הווקאלי. היא ממש תלויה ביכולת שלה לרגש את הקהל בקולה. זה מה שיש לה, על זה היא הלכה. לצערי הרב, הערב הביצוע שלה היה פחות טוב מבחצי הגמר. היא שרה פחות טוב, פחות מהוקצע, פחות יפה. היא לא הצליחה ממש לחדור עמוק ללב כמו שעשתה בפעם הקודמת. במצב כזה, מבלדה נחמדה שקיבלה שדרוג - נשארה רק בלדה נחמדה שניסתה ורצתה מאוד לגעת, אבל התקשתה. המחשוף הורוד שלה יכול לעזור, אולי.
ציון: 7

שיר מס' 3: רון ויינרייך - "One Love"
רון ויינרייך הגיע לגמר עם שיר קצבי ויחסית מדליק, שכולל מסר של אהבה גדולה. הקצב שלו, ספק צפון-אפריקאי ספק בלקני, עובד חזק, אבל גם הוא התחיל את השיר לא מספיק. בחלק הראשון של השיר הוא שר בסדר, לא איכותי וסוחף כמו בחצי הגמר. בחלק השני של השיר הוא התניע מבערים וחיזק את הפן הרוקיסטי של הביצוע. פתאום זה עבד יותר טוב, אבל לא סחף כמו שניתן היה לקוות.
ציון: 8

מורן מזור, הילה בן דוד, מיטל דה רזון, אסי טל (צילום: רפי דלויה)
מתמודדים בגמר הקדם אירוויזיון | צילום: רפי דלויה

שיר מס' 4: שני זמיר - "Forever"
שני זמיר היתה טובה הערב בהרבה מאשר בחצי הגמר. היא צרחה פחות ושרה יותר. הדינאמיקה של השירה שלה נשמעה נורמלית יותר. זה עדיין שיר דאנס לא מספיק תוסס שמושתת ולו על היכולת הקולית שלה. אוקי, היא זמרת אופרה שיודעת לפתוח קול גדול ולקרוע את התקרה של האולם. זה עדיין לא אומר שזה יפה. אפשר להתפעל עד מחר בבוקר מהרמה שלה כזמרת נטו, והנאמבר שלה היה חזק (אל תתפלאו אם היא תפתיע ותזכה), היא גם נראתה מעולה, אבל לא בטוח שזה השיר שצריך לייצג אותנו בשבדיה.
ציון: 8

שיר מס' 5: הילה בן דוד - "Beautiful"
ההתפעלות הראשונית מהילה בן דוד שהתעוררה בחצי הגמר פגה מעט הערב. היא עדיין זמרת מוכשרת שהגישה הערב ביצוע טוב, יפה וראוי לבלדה מלטפת וחביבה, שנשמעת כמו שיר שהאירופאים יכולים להתאהב בו, שיר שנשמע כמו קסם קטן, כמו נאמבר מתוך סרט אמריקאי (דל תקציב). לצערי הביצוע שלה לא היה מהמם כמו בחצי הגמר. משהו בנוכחות שלה עבד פחות הערב. עדיין היא היתה טובה.
ציון: 8

ולדי בלייברג, רן סנדלר, מורן מזוז (צילום: רפי דלויה)
מתמודדים בגמר הקדם אירוויזיון | צילום: רפי דלויה

שיר מס' 6: רן סנדלר - "Find A way"
רן סנדלר עלה הערב לבמה כמו מנצח. הוא מצויין, שר חזק, עם המון ביטחון, והזכיר את חצי הגמר עם ביצוע נחוש וויטאלי. משום לקהל הישראלי אולי קשה להתחבר לסוג כזה של בלדות וביצועי כוח (בעצם מאז "להאמין" של דוד ד'אור), אבל סנדלר יכול להיות מרוצה. את שלו הוא עשה הערב. הוא התחיל קצת קצת חלש, אבל מהר מאוד התעשת והיה במיטבו. סחתיין.
ציון: 10

שיר מס' 7: מיטל דה רזון ואסי טל - Toda La Noche"
האם ישראל יכולה להרשות לעצמה לשלוח לאירוויזיון שיר טוב אבל חסר רגש? מיטל דה רזון עשתה עבודה מצויינת בהופעה הזו על הבמה, המוזיקה של אסי טל נשמעת כמו להיט שיכול להרקיד את כל אירופה (החצוצרות פצצה!), אז אוקיי, זה שיר דאנס טוב, אבל לא מרגש. אין בו טיפת לחלוחית. אין בו עם מה להזדהות, רק להתפעל מדה רזון היפהפיה, לראות אותה זזה, ושרה טוב בהרבה מאשר בחצי הגמר.
ציון: 8

שיר מס' 8: מורן מזור - "רק בשבילו"
אולי בכל זאת נשלח לאירוויזיון שיר מסולסל? הביצוע של מורן מזור הערב ל"רק בשבילו" הכיל הרבה יותר סלסולים מבחצי הגמר, ויותר טובים. היכולת הקולית המקסימה שלה אפשרה לה כאן לפתוח ולפתוח, עד שנדמה באותם רגעים שאין שום דבר אחר בעולם הזה חוץ ממנה והשיר. היא נגעה ברגש, וסגרה סופית את השאלה מי היא "אדל הישראלית". איזה ביצוע אדיר. שאפו.
ציון: 12, דוז פואה.

שיר מס' 9: ולדי בלייברג - "We Are Free"
אני מבין למה יש לא מעט אנשים שיש להם משהו נגד ולדי בלייברג והשיר שלו. הוא מקצוען שנתן הערב הופעה מושלמת, לשיר מצויין. אלא שהסגנון הזה של השיר יחד עם ההעמדה והריקוד נשמע ונראה לאנשים מיושן, סוג של דאנס מזרח אירופאי מהעשור הקודם. אז מה. אובייקטיבית, ואם שופטים רק את הביצוע, אין טענות. באשר לשיר - בלייברג עוד יעשה ממנו הרבה כסף בשנים הבאות.
ציון: 12, דוז פואה

שיר מס' 10: ניקי גולדשטיין - "We Are One"
המשימה של ניקי גולדשטיין הערב היתה לא רק למלא את מקומה של קטלין רייטר (והוא עשה זאת בהצלחה גדולה), אל בעיקר להעיר את השיר שלו ולהוציא אותו מהשבלונה. וגולדשטיין עשה את זה. תותח שכמותו. היתה לו בלדה נמרחת והוא העיר אותה לכיוון רוקיסטי יותר, כובש יותר, מזיז יותר את התחת. זה מסוג בלדות הרוק הקצרות והמושלמות, הסינתטיות, שמתאימות לאירוויזיון. לגולדשטיין אין הרבה סיכוי, כי הצטרף מאוחר להצבעת הסמסים. לכו תדעו מה היה קורה אם הוא היה מתמודד שווה בין שווים מהתחלה - היה לו צ'אנס להפתיע ולקחת.
ציון: 10