רוני דלומי השקה (צילום: עודד קרני)
כוכבת. רוני דלומי | צילום: עודד קרני

"כוכב נולד" היא אחד הגורמים שהשפיעו יותר מכל על המוזיקה הישראלית בעשור האחרון, תוכנית שחשפה, סימנה ופרסמה כוכבים צעירים וחדשים. קשה לכנס את כל יוצאי התוכנית של השנים האחרונות תחת מטריה מאפיינית אחת, אבל בכל זאת ניתן לומר שהשנה האחרונה היתה השנה שבה יוצאיה החזירו את המילה "כוכב" לטייטל "כוכב נולד", או לכל הפחות צחצחו והבריקו אותה עד ששוב חזרה לנצנץ.

זה לא היה אחיד, לכל אחד מהם דרך שונה, אבל מה שמחבר את כולם, מלבד העובדה שהתפרסמו במהירות בערך באותה תקופה באמצעות אותה תוכנית טלוויזיה דומיננטית, היא האמונה והכוחות שניטעו בהם שהם יכולים, והאמונה של מי שמשקיע בהם את הכסף היא שלפניהם מונחת קריירה ארוכת שנים.

רוני דלומי, לירן דנינו, עומר אדם

עומר אדם קיסריה (צילום: שרון רביבו)
הכי כוכב. עומר אדם | צילום: שרון רביבו

בהיבט של השנה האחרונה, שלוש העונות האחרונות של "כוכב נולד" סיפקו לשוק המוזיקה המקומי שורה של כוכבים. רוני דלומי, המנצחת של עונה 7 עם אלבום בכורה, שלל להיטים (שני סינגלים שיצאו השנה: "כך או כך", "שלחי אותו") ומופע לטיני טוב. מיי פיינגולד הפיינליסטית של אותה עונה הוציאה אלבום בכורה אמיץ.

עומר אדם, שפרש באמצע התוכנית אבל הפך לכוכב הגדול מכולם כמעט  ללא עזרת הרדיו - עם אלבום בכורה, הופעות בקיסריה, ערימת להיטים (כולל שניים חדשים: "החיים דבש" ו"קרוב אלייך") ושליטה בסצנת המועדונים המזרחית. לירן דנינו שהגיע למקום הרביעי חרך את הרדיו עם צמד להיטים מנצחים - "עדיין ריק"קליפ) ו"ללכת"קליפ).

עידן עמדי, דיאנה גולבי

אין תמונה
השנה שלו. עידן עמדי

מעונה 8 חדרו עמוק עידן עמדי, אבי בן-אבו ואדיר גץ, ואפילו דיאנה גולבי הספיקה להוציא סינגל. עמדי הוא כנראה יוצא התוכנית היצירתי ביותר מבין העונות האחרונות. אלבום הבכורה החזק שלו מורכב כולו משירים שכתב והלחין וכולל כמה להיטים כמו "רץ אל האור", "כאב של לוחמים", "תשליך" ו"אלייך".

עמדי גם השתתף בפרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר" של גלי צה"ל במסגרתו הלחין וביצע את "המכתב האחרון", והיה ליוצא כוכב נולד הראשון אחרי ג'קו אייזנברג שיוצר את שיר האודישנים של העונה הבאה, "בדרך שלך".

אבי בן אבו, אדיר גץ, שחר אלגבי

אבי בן אבו פרומו (צילום: אבי רוקח)
מגוון. אבי בן אבו | צילום: אבי רוקח

אבי בן אבו לא הפסיק להפתיע השנה ושחרר שורת סינגלים מגוונת בדרך לאלבום בכורה: "ככה לא עוזבים" השקט, שגם זכה לקליפ ו"חוזרת אליי", שגם הוא זכה לקליפ", עוד ננצח" ההמנוני, "אושר גדול" הרוקיסטי, "בקרוב אצלך" הקצבי-ים תיכוני, ו"תני לי סימן" שממשיך את החפלה. כל אלה מוכיחים שבן אבו הוא בדיוק מה שחשבנו שיהיה - זמר מזרחי, אבל גם בלוזר ורוקיסט, "סוס עבודה" שעובד קשה ובשקט, ובסוף יגיע למטרה. אבנר גדסי הצעיר? למה לא.

אדיר גץ, שלא הגיע לשלבים גבוהים בתוכנית, התחבר השנה לאלירז שדה ומהחיבור הזה יצאו לו רק דברים טובים, בין היתר להיטים כמו "איך היא רוקדת", "יופייך" ו"בואי נרד אל הים". שחר אלגבי, גם הוא מאותה עונה, הוציא שני שירים לא רעים: "כל המילים" וממש לאחרונה את "אל המסע".

חן אהרוני, סקעת, מויאל

חן אהרוני שחור לבן (צילום: יניב סופר)
מאמי. חן אהרוני | צילום: יניב סופר

זו היתה גם השנה שבה חן אהרוני חזר לעצמו עם אלבום בכורה שכלל את הלהיט "נשימה" עם אסתי גינזבורג, הופעה בקדם אירוויזיון בשיר "אור", ושירים חדשים מהאלבום הבא שמסמנים כיוון חיובי, אם כי לא אחיד - "מאמי" המזרחי ו"הולך לשם" הביברי.

זו היתה השנה שבה הראל סקעת סגר מעגלים מהעבר ופתח חדשים, ושני השירים שהוציא לקראת סופה "המאה ה-21" ו"תהיה לי אהבה" מבשרים עבורו טובות להמשך, אחרי הירידה היחסית באלבום השני וחוסר היכולת למנף את ההופעה באירוויזיון לקריירה בחו"ל. הראל מויאל, הנמסיס הותיק, חזר השנה עם אלבום שלישי יפה מקודמיו בשם "מתחיל מחדש", שכלל שירים כמו "רציתי להיות", "מתחיל מחדש", "לה לה" ו"בגללו", אך לא שחזר את ההצלחה מפעם.

מארינה, ליבי, נינט ושירי

מארינה מקסימיליאן בלומין, פסטיבל הפסנתר 1 (צילום: נועה מגר)
אדירה. מארינה | צילום: נועה מגר

מארינה מקסימיליאן בלומין, הפרח הנדיר ביופיו במוזיקה הישראלית, הרימה השנה במופע שלישי אדיר, בדרך (סוף סוף) לאלבום בכורה, עם השירים "ישנן בנות", "אני הולכת" ו"עמוק בטל". ליבי הפך לכוכב טלוויזיה ("חצויה", "ילדי ראש הממשלה"), הוציא דואט עם עידן יניב ועובד על אלבום שני.

ואם חופרים עוד לעומק אז נינט טייב, אחרי מופע נדיר עם סימפונט רעננה בבית האופרה, יצאה להגשים חלום בדמות הקלטת אלבום בינלאומי. שירי מימון הגיעה פעמיים לקיסריה בעזרתו האדיבה של שמעון בוסקילה, ששותף איתה לאחד המופעים המצליחים של השנה, כולל תיעוד באלבום הופעה חיה וסינגלים כמו "ימים מאושרים".

>> הצביעו למצעד השנתי הרשמי של ישראל