שחר אבן צור פרומו (צילום: אורית פניני)
"הגעתי לחופש שאליו שאפתי". שחר אבן-צור | צילום: אורית פניני

שחר אבן-צור הוא מסוג האמנים המוכשרים שבכל פרויקט שלהם יישמעו אחרת. השירים שלו בלהקת "מוניקה סקס" שונים מלהיטי אלבום הסולו הראשון "עירומים", שהיו אחרים משירי האהבה והטברנה של אלבומו השני "כיכר מגן-דוד". הפרויקט הבא היה שירי סרז' גינסבורג, שנולד מיצירת מוזיקה של אבן-צור לתאטרון בצרפת, ורק לאחרונה שחרר אבן-צור את השיר "נחיה לנצח" בפרויקט מיוחד ליום השואה.

כעת מפתיע אבן-צור באלבום סולו רביעי, מסקרן ומעניין, בשם "ראיית לילה". סינגל וקליפ ראשון מתוכו בשם "רוקנ'רול במזרח" יוצא היום. זהו דואט עם דפנה ארמוני, שבחסות אבן-צור חוזרת לשיר כאן רוקנ'רול, המבוסס על ציטוט מפורסם של יוסי אלפנט ז"ל מראיון ליואב קוטנר, בו אמר שלעשות רוקנ'רול במזרח התיכון פירושו "בד לאק". את הקליפ ביימו יוני מרון שגם אייר ואבן צור, טל סיקורל ערך.

"הפכתי את הלילה ליום עבודה מלא"

האלבום "ראיית לילה" יוצא ברשת בלבד, באתר מיוחד שהקים אבן-צור ללייבל העצמאי שפתח, "Set Music". האלבום נולד בלילות שלמים אותם העביר אבן-צור ללא שינה והוקלט בסלון ביתו. הכי אינדי, הכי לואו-פיי. "בשנה שעברה החל לנבוט בי הרעיון לייצר אלבום בשעות הלילה ולקרוא לו 'ראיית לילה'", אומר אבן-צור. "הפכתי את הלילה ליום עבודה מלא עם הפסקות עישון במרפסת. במשך שמונה חודשים כתבתי, הלחנתי והפקתי את האלבום כמעט לבד בין 22:00 בערב ל-5 לפנות בוקר. בשקט של הלילה, מצאתי את החשק ליצור, את המחשבות ואז הגיעו השירים. הקלטתי את האלבום בחדר לא אקוסטי. כאמן יוצר לקחתי אחריות על העצמאות האמנותית שלי בעידן משוגע טכנולוגית, וזו תחושה טובה".

"ללכת לביטוי העצמי ופחות להשתדל להצליח"

-הלילה מוציא ממך דברים אחרים?
"כן, הוא עשה לי הבדל משמעותי. הנושאים שהתעסקתי בהם והדרך שבה כתבתי את הטקסטים שונים בגלל התהליך בלילה, של הריכוז המוחלט. זה שונה מאלבומים אחרים שלי. טקסטואלית זו תוצאה של עבודה בלילה".

-הרשית לעצמך יותר חופש? להיות יותר אלטרנטיבי?
"משהו באלבום הזה עושה אצלי רי-סטארט לעומת כל מה שעשיתי עד עכשיו. אם עד היום המודל היה נגנים, אולפן, הפצה, הרבה כסף בהשקעה וכתיבה בתהליך עם אנשים אחרים, אז פה יצרתי קונספט חדש, רעיון חדש מבחינתי. יש מגבלה על שעות עבודה, אבל החופש הוא של ריכוז טוטאלי. אתה גם לא מפסיד כלום כי כולם ישנים. זה יצר אצלי חופש ביטוי והבנתי שזה הדבר שהכי חשוב לי לעשות, ללכת לביטוי העצמי ופחות להשתדל להצליח. ויש צעקה שקטה וטמפואים חזקים, למרות שהקלטתי בלילה".

"לשחר אבן צור דיסק לא מתאים"

דפנה ארמוני – אתה פה חסר לי (תמונת AVI: mako)
"היא זמרת גדולה, יהלום שצריך להחזיר אליו ספוט". דפנה ארמוני | תמונת AVI: mako

-הצלחת להיות יותר אינדי ולואו-פיי.
"כן. המערך עצמאי לחלוטין. האלבום נמכר בבנדקמפ. לא יהיה דיסק פלסטיק כי אני מחפש מודל אחר. לשחר אבן צור דיסק לא מתאים. לא צריך לשכנע חברות תקליטים שאני עושה משהו טוב. כשזה לא מסחרי מתאפשר לי חופש, שזה מה שאני שואף אליו. מבחינת רכישה - האתר מפנה לבנדקאמפ ושם יש את השירים באיכות גבוהה של Wav, ואתה יכול לשלם מאפס שקלים עד כמה שאתה רוצה. 200 הראשונים בחינם ואחרי זה יש מינימום של דולר. בהמשך תהיה אפליקציה שתוכל להוריד את כל האלבום בחינם ולשמוע אותו בסמארטפון. במיני סייט אפשר גם לראות את העיצובים. אני נפטר מהפורמט המוכר ומתחיל דרך חדשה סט בלייבל עצמאי שלי".

-איך הגעת לדפנה ארמוני?
"היא פגשה אותי לפני כמה שנים ברוטשילד ואמרה לי שהיא משוגעת עלי ושאני מדהים. היא באה אלי בכאלה מחמאות שאוטומטית התאהבתי בה, אני חייב להודות. התחלנו להיפגש, עשינו כל מיני דברים, נגיעות בשירים. היא זמרת גדולה, יהלום שצריך להחזיר אליו ספוט. צריך להביא אור כי היא מיוחדת, זמרת ענקית. היא שרה את הפזמון בשיר כי הייתי צריך סול ונשמה שמזכיר אר אנד בי אמריקאי, ואחי אייל הציע שאדבר איתה. היא הגיעה ועשתה את זה. עבדנו ואנחנו עובדים. היא משתתפת בעוד שיר או שניים באלבום".

"אני על אי בודד שקוראים לו שחר אבן צור ואני ברשימת ווייטינג ליסט שיבואו להציל אותי"

יוסי אלפנט (צילום: עומר כלב)
"הוא שם את הדברים על השולחן". יוסי אלפנט ז"ל | צילום: עומר כלב

-הציטוט מיוסי אלפנט על ה'בד לאק' מתוכנן או יצא במקרה?
"זה היה במודע. פיטר רוט סיפר לי על ראיון שיש ביו טיוב עם קוטנר, ואלפנט אומר את זה שם, שלהיוולד במזרח התיכון ולעשות רוקנ'רול זה בד לאק. אני מרגיש ככה במובן מסוים, התחברתי לאמירה הזו באיזשהו מקום. בשבילי ובשביל עוד אנשים שמנסים להתמצא בשוק החדש יש לזה משמעות. הוא שם את הדברים על השולחן, בשבילי לפחות".

-מהן הציפיות שלך מהפרויקט הזה?
"התחושה היחידה היא העצמאות הזו של להוציא עוד מוזיקה שאני עומד מאחוריה במאה אחוז. אני מאוד מרוצה שהצלחתי ואני מקווה שזה ידבר לאנשים. אני לא חי בתחושות שאני אכבוש משהו נחשב עם זה, כהיי פרופייל פרוג'קט. מצד שני אני מאמין בכוונה ובטקסטים. אני על אי בודד שקוראים לו שחר אבן צור ואני ברשימת ווייטינג ליסט שיבואו להציל אותי, וכאן אני משדר פולס חיים, שאני אוהב אותו ומקווה שיבואו לעשות איתו דרך. ואתה יודע, זה אלבום רביעי. אז אני מאמין בלרצות להצליח כל פעם מחדש, אבל לא באותה נוסחה ולא בכל מחיר".