mako
פרסומת

"נתתי לעצמי סטירות כי לא האמנתי מה אני עושה. צריך הרבה אומץ"

בעיצומה של קריירה מצליחה כמעצבת הפנים של האלפיון העליון החליטה יעל גל לעצור הכל ולצאת למסע חדש עם בתה שירה. במשך שלוש שנים שקדו השתיים על Hiway - פלטפורמה שעוזרת לכם לתכנן ולעצב את בית חלומותיכם לגמרי בחינם. בעזרת טכנולוגיית מציאות מדומה שמאפשרת לשנות בזמן אמת חללים, צבעים ורהיטים, הן מציעות שקיפות, שליטה וחופש בחירה חסר תקדים

לימור קלר
mako
פורסם: | עודכן:
יעל גל
צילום: טל טרי
הקישור הועתק

בדירת הפנטהאוז המוקפדת שלה בתל אביב יושבת מעצבת הפנים והיזמית יעל גל כשעיניה מכוסות בסרט קטיפה שחור. דימוי מושלם בעיניה למה שרואה מי שעושה את העסקה המשמעותית בימי חייו – קניית דירה. אם עשיתם זאת פעם, אתם אולי מכירים את התחושה: קיבלתם תוכנית אדריכלית מלאה בקווים ובמספרים והרגשתם חוסר ודאות, מחסום בדמיון, סוג של הליכה באפלה.

סימן קטן אחד של גל, והמזכירה מגישה לה משקפי VR. הסרט מוסר, ובמקומו מורכבים על ראשה ועל שערה הארוך והמטופח משקפי המציאות המדומה הלבנים. עכשיו כבר אפשר "להיכנס פנימה" לדירה, לחוש אותה, להתרשם מהצבעים שלה, מהגדלים ומהפרופורציות, להבין מה מסתתר מאחורי חלון הזכוכית הענקי, מה המרחק בין האי לכורסה הקרובה ואיך נראה גוף התאורה האייקוני שבחרה גל לדירה. ואם לא מוצא חן, מחליפים אותם בקליק. את הכורסה, את הספה, את גוף התאורה והצבעים ואפילו את התכנון האדריכלי הבסיסי של הדירה – במקום חמישה חדרים צופים בארבעה חדרים מרווחים.

למען האמת, זאת באמת לקונה בלתי נתפסת. הרי אם אתם הולכים לקנות רכב, אתם יכולים לא רק לגעת בריפודים ולבחון את נפח הבגאז', אתם יכולים היום לקבל אותו לסוף שבוע לנסיעת מבחן עם הילדים לפני שתחליטו. ואילו דירה? ההוצאה גדולה פי 20 מרכב, אבל עד לא מזמן קיבלתם דף נייר מלא בשרטוטים ואולי ביקרתם בדירה לדוגמה, שגם היא לרוב לא מזכירה את המוצר המוגמר.

לתוך הוואקום הזה נכנסה גל (54), מעצבת האלפיון העליון שהשתתפה בעונה השנייה של "מעושרות". את חמש השנים האחרונות היא השקיעה, עם בתה שירה (26), בהקמת פלטפורמה דיגיטלית חדשנית לשיווק, מכירה וניהול של פרויקטים חדשים בבנייה בשם Hiway, שזמינה 24/7 מהמחשב או מהנייד, ומציגה סטנדרט של דירות יוקרה לכל דורש.

"כל השנים החזקתי את היזמים, את הספקים, את הקבלנים ואת הלקוחות בתוך מסע כואב של סבל, והם רצו לצאת איתי למסע הזה שוב ושוב. הצלחתי כי הייתי טובה, אבל לא כולם חווים זאת כך", היא אומרת על תהליך תכנון ועיצוב בית שמתחיל על "נייר שלא שווה גרוש" וגורר אחריו אי-ודאות כלכלית, אי-הבנה של המוצר ובעיקר חוסר רגש בשלבים ההתחלתיים שלו. "ידעתי להפוך את המסע הזה לטוב לכל מי שסביבי, ומאחר שהבנתי שהוא צריך להיות טוב לא רק לטייקונים, אלא לכולם, עצרתי הכל והכנסתי אליו שקט, ודאות ושקיפות. שכנעתי יזמים להיות נחמדים ללקוחות שלהם ולתת להם להרגיש טוב. שיוכלו לשלוט בחיים שלהם בעזרת טיול בדירה עוד לפני שהם קונים אותה, וחשוב לא פחות - בלי להוציא שקל".

פרסומת
יעל גל הדמיה  HIWAY מטבח
כל לקוח שמעוניין בדירה, יוכל לעצב אותה מא' עד ת' ולצפות דרך משקפי VR

יעל גל  HIWAY
הדמיה HIWAY

יעל גל  HIWAY
הדמיה HIWAY
פרסומת

יעל גל הדמיה  HIWAY
יעל ובתה שירה | צילום: אוסף פרטי

"הלקוח מקבל תוכנית של מעצב על"

רגע לפני שארזה את מניפות הצבעים ומד הלייזר, קיבלה מהלקוחה האחרונה שלה אז, דליה ממרוד, הבעלים של תדיראן, פרויקט נוסף בסדרה של שלושה פרויקטים. "בפרויקט השלישי אמרתי לה, 'מצטערת'. שיתפתי אותה במיזם, היא אמרה לי שזה גאוני ונשארנו חברות". וכך, מי שהיה רגיל לקבל את גל בתכנון בית שקוף באווירת נופש בהרצליה פיתוח או בחלוקה של חצי קומה בשדרות רוטשילד לשתי דירות לשני אחים, כשהיא טווה בתים כיצירת אומנות עם חומרי גמר נדירים ונגרות בהזמנה אישית – יקבל אותה היום בגרסה להמונים. כמו גלידה נחשקת שהיה בלתי אפשרי לטעום לפני שמשלמים על הכדור – עכשיו כל הבופה נפתח לטעימות.

כל לקוח שמעוניין בדירה, יוכל לעצב אותה מא' עד ת' ולצפות דרך משקפי VR בשלל קולקציות של מעצבות ומעצבי על בזמן אמת, בכמה רמות של עיצוב ומחיר: משאנל, הרמס ו-VIBIA ועד מותגים זולים יותר. "לכל לקוח יש גמישות לבחור במחיר שמתאים לו, בסגנון העיצובי שהוא אוהב, בחלוקת החדרים, בצבעים, ברהיטים, באביזרים וברמת הגימור. כל הגמישות שחסרה במקצוע". הגיוון מדהים. כל פרויקט בפלטפורמה (למשל מגדל מגורים) יכול להציע עשרות רבות של טיפוסי דירות מבחינת העיצוב האדריכלי, ולכל טיפוס דירה אפשר ליצור תוך דקות ספורות לא פחות מ-144 אופציות משחק לשינוי החללים לפי הטעם, הסגנון והצבע האהוב.

פרסומת
יעל גל HIWAY חדר שינה
הדמיה HIWAY

יעל גל הדמיה  HIWAY מטבח
יעל גל הדמיה HIWAY מטבח

גל מדגישה שהמיזם שלה הוא ווין-ווין גם לרוכש הדירה וגם ליזם. לרוכשים – השירות מפשט את התהליך, חוסך כאב וחוסר ודאות, מראה להם מה הם בדיוק קונים, מעניק שקיפות וחוסך תשלום על אדריכל או מעצב, אירוע שבמקרה הטוב מסתכם בעשרות אלפי שקלים. "במקום להשקיע במעצב, אני רוצה שרוכש הדירה ייקח את הכסף וישקיע בחומרי גמר בדירה. עם השירות שלנו הוא מקבל חינם תוכנית של מעצב-על שעולה הון, ולא רק שהוא לא מוציא את הכסף הזה, באמצעות העיצוב הוא מעלה את ערך הדירה שלו".

פרסומת

ומה יוצא ליזם שבונה את הדירה? "עבור היזמים השירות שלי פותר כמה בעיות. ראשית, הם יכולים להציע ללקוחות שלהם מוצר משודרג – גם מבחינת הנראות, גם מבחינת הנוחות ושקיפות התהליך וגם מבחינת העלות, שהרי העיצוב כבר כלול. שנית, כשיזם בונה בניין הוא לרוב מתעכב חודשים רבים עד מסירת הדירה ללקוח כי הקונים דורשים שינויים אדריכליים, שינוי חללים, שקעים ומה לא. הפינג-פונג הזה בין הלקוח ליזם, מה שנקרא במקצוע כ'תהליך שינויי דיירים', עולה ליזמים זמן רב וכסף רב. המוצר שלי פותר להם את הכאב הזה, כיוון שכל פרויקט מקבל ממני אתר שכולל הכל: פלטה עצומה של תכנון הדמיות ושיווק כך שהכל נסגר מול הלקוח במהירות ואפשר לצאת לביצוע בלי עיכובים. כך שבסופו של דבר כולם מרוויחים – גם הלקוח וגם הקבלן".

מה פתאום שיעל גל, מעצבת לעשירים, תעזוב הכל ותשקיע מזמנה בפלטפורמה לקבלנים ורוכשי דירות?

"כשהייתי קטנה, אמא שלי החכמה, אשת עסקים שהרוויחה יפה, קנתה ספה בסכום נכבד, אבל כשהספה הגיעה התברר שהיא לא מתאימה לפרופורציות של הסלון. לא עזר לה כלום, לא היו מוכנים לקחת חזרה ולא לתת זיכוי, והיא ישבה ובכתה. כשאחותי ביקשה ממני שאעצב לה דירה ב-200 אלף שקל, בזמן שאני מעצבת בתים ב-20 מיליון שקל ומעלה, נפל לי האסימון. מה עשיתי? לקחה את הכאב שלהן ונתתי לכל שאר הנשים את האפשרות לראות את הספה בתוך הדירה. אפשרתי להן להשביח את הנכס שעיצבתי להן. הן לוחצות על כפתור ויש להן מפרט. רוצות לראות איך הספה מסתדרת בחדר או איך הדירה נראית בתמונות ולא בתלת ממד. כל אחת יכולה לבחור ספה מספק בינלאומי שמוכר בחו"ל או מספק אחר שמתאים לתקציב שלהן ושיביא אותה עד הבית – אני העיניים שלהן לבית. אין במוצר שלי אף ארון או מיטה שלא יתאימו למידות החדר או פרגולה שהיא לא אמיתית, משום שאנחנו חברה של אדריכלים ומעצבי פנים ולא רק יוצרי הדמיות גנריים. הכל מוצרים קטלוגיים אמיתיים שקיימים בשוק, הכל ניתן להזמנה ולרכישה".

לקיחת סיכונים היא אולי אזור הנוחות של גל, אבל ההחלטה לעזוב הייתה אחת הקשות שקיבלה בחייה. בזמן שמאות אלפי שקלים נכנסים לה לחשבון מדי חודש, היא עמדה במקלחת, מרגישה שהיא הטובה ביותר אבל מפטרת לקוחות. "נתתי לעצמי סטירות כי לא האמנתי מה אני עושה. צריך הרבה אומץ לברוא את עצמך מחדש, ועוד בשיא ההצלחה. הודעתי לכולם שאני במשימת חיי, רואה כאב גדול והולכת להפוך את העולם למאושר. השקעתי מ-5 בבוקר ועד הלילה. אחת ההחלטות החכמות שקיבלתי היתה לגייס את שירה בתי להרפתקה, ידענו שייגמר החמצן והיה קשה. אף אחד לא רואה את הרע שעברנו. החזקנו את היד זו לזו והיא הייתה שם בשבילי עם הצוות שבנינו".

פרסומת

איך השילוב של בתך כשותפה עסקית?

"הנאה צרופה. היא מובילה ועושה זאת בחן ששמור למנהיגים אמיתיים. אני לומדת ממנה כל יום והצמיחה שלה מרגשת אותי. חששתי שהיא לא תעמוד ב-18 שעות העבודה שלי ביום, אבל היום אני זו שמכבה לה את המחשב. היו לה חיים בטוחים איתי בבית טוב עם שפע, והיא בחרה להקריב ולבנות איתי משהו לא קיים שיכול להיות קשה וכואב. לא ידעתי אם היא תדע להיות בערפל, כמו שאני חוויתי בילדות שלי".

"ויתרתי על טיולים, על חברים ועל זוגיות ובעצם על כל שנות ה-20 שלי כפי שרוב האנשים חווים אותן", אומרת שירה גל. "אבל זה לא הרגיש כמו הקרבה, אלא כמו בחירה באהבה גדולה. כשאתה מקים משהו שהוא הרבה מעבר לעסק - חלום, חזון, מהפכה - הוא ממלא את כל החלל שלך. לא נשאר מקום לשום דבר אחר. הוא שואב ממך הכל, אבל גם נותן לך הכל בחזרה".

היא הבת הבכורה של גל, דור שלישי במקצוע, עם סבא מנכ"ל סולל בונה לשעבר ואבא אדריכל בוגר הטכניון, והיא עצמה למדה בשנקר. היא מתארת את שתיהן כאש (אמא) ומים (היא), שביחד מגיעות לטמפרטורה מושלמת. "אני והיא זה איזון מושלם. היא מובילה בחזון, באסטרטגיה ובקשר עם הלקוחות, ואני אחראית על המוצר, הטכנולוגיה, העיצוב וחוויית המשתמש. יחד אנחנו שילוב מנצח, שמביא תוצאות באמת יוצאות דופן. כמובן שיש אתגרים. אמא שלי תמיד דורשת ומעודדת אותנו בצוות לדחוף קדימה, גם כשחשבנו שהגענו לפסגה, אבל בדיוק תחת הלחץ הזה נוצר היהלום".

פרסומת

איך מתקבל בעולם הסטארטאפים הגברי חזון וניהול של שתי נשים מעולם העיצוב?

שירה: "עולם הסטרטאפים הוא אתגר בפני עצמו, אבל סטרטאפ בתחום הנדל"ן, תחום מסורתי וגברי במיוחד, מוסיף שכבת קושי. לא תמיד היה פשוט להוכיח את עצמנו מול יזמים ומשקיעים. מהרגע הראשון נשאלנו שאלות שלא היו שואלים גברים, אבל אנחנו לא נשברות. להפך, זה הכוח שלנו. הבאנו איתנו משהו שאין בעולם הזה - שילוב של עיצוב, טכנולוגיה, דיוק, ירידה לפרטים ורגישות לחוויית הלקוח והיזם. דווקא מהמקום הכי נשי יצרנו מהפכה אמיתית בתחום. בסופו של דבר, המיזם הזה הוא אהבת חיינו. הכל מתנקז להתמדה, אמונה בחזון ויכולת לבצע אותו עד הסוף ולא למגדר".

"גם ירון שורק, לשעבר מנכ"ל אלקטרה מגורים ובנייה, נדלק על הרעיון", מוסיפה גל, "והצטרף כשותף למיזם. גם הוא מאמין שזה גיימצ'יינג'ר. הוא נרתם למשימה וכיף לנו במסע יחד".

הפלטפורמה פעילה כבר חמישה חודשים, ואחת לשנה תתעדכן בקולקציות עיצוביות, עליהן אמונים מעצבי על. "מגיל צעיר אמרתי לה שהעולם זקוק לה כדי לפתור בעיה עולמית, שתעביר את עולם העיצוב שסובל מלואו-טק להייטק. בחמש השנים האחרונות דחסתי לה את הניסיון שלי, השמעתי לה את השיר של אריק אינשטיין 'אני ואתה נשנה את העולם', ואמרתי לה בואי ננגיש את עולם העיצוב לכולם, נעשה אותו יפה, איכותי ומתוכנן נכון, ונהיה טובות ללקוח".

בית בהרצליה, עיצוב פנים יעל גל, ג,
צילום: טל טרי
פרסומת

בית בהרצליה, עיצוב פנים יעל גל,
בית בהרצליה, תכנון עיצוב פנים יעל גל | צילום: תמיר רוגובסקי

ארלוזרוב 17 - חדש שינה
דירה בפרויקט ארלוזרוב, עיצוב יעל גל | צילום: יעל גל

אז זהו, יעל, נטשת את העיצוב?

"עכשיו אני מעצבת לעולם. למדתי לעצב קולקציה כמו של זארה, שהנגישה את עולם העיצוב הגבוה לכולם. טייקון כבר לא יקבל אותי לעיצוב כמו פעם. יש אחרים במקומי, אבל גם האלפיון העליון ימשיך ליהנות ממני, רק בלי לשלם לי. הזמן חשוב להם ואין משהו מהיר ויפה מזה".

פרסומת

מבחינתה, המשפחות העשירות הן שנתנו לה את הניסיון. "אחרי 25 שנים עם 100 פרויקטים בשנה, נהייתי מפעל והם האמינו בי. הביאו לי עוד דירות ורק רצו לצאת איתי למסע. את Hiway בניתי כדי שגם הלקוח שיקנה דירה ירצה לקנות עוד אחת לו או לבן שלו, בזכות תהליך שהיה לו כיף, נוח ונעים, או שישכיר אותה בערך גבוה יותר".

הפלטפורמה לא תייתר את תפקידם של המעצבים והאדריכלים?

"מי שירצה, ימשיך לבחור בהם. כמו שתופרת, מקצוע שדי נעלם מהעולם, ממשיכה לתפור שמלות כלה או כמו שאנל, שממשיכים לתפור חליפות טיילור מייד. אפשר עדיין לקנות ארון בהתאמה אישית שלא מופיע אצלנו, אבל אפשר גם לקבל מוצר ייחודי ברמה גבוהה בלי הצורך לשלם על תכנון ועיצוב הדירה". 

שתיהן מאמינות שהמוצר שלהן יתפתח לכיוונים נוספים בכל מקום בעולם. "תעשיות הנדל"ן והעיצוב נשארו מאחור טכנולוגית", אומרת שירה. "אנחנו כאן כדי לתקן את זה. בעתיד הקרוב נוסיף אפשרויות התאמה אישית וניצור חוויות עיצוב שלא היו קיימות קודם, עד שכל אחד, בכל מקום בעולם, יוכל לעצב לעצמו את הבית בקלות ובזמן אמת וגם להזמין הכל בעצמו אונליין". יעל מגלה כי הן לומדות את טעם הלקוח כדי ליצור חוויה שלמה ונמצאות בשלבים מתקדמים של פיתוח השלב הבא של המוצר: כל לקוח יוכל לקבל את הדירה כפי שדמיין אותה על כל רהיטיה ומוצריה, מארונות המטבח, תאורה, הספה ועד הכד בסלון בלחיצת כפתור, בלי שרוכש הדירה יצטרך לדבר עם מישהו והכל עד הבית. כשמפתיעים לקוח לטובה, האושר שלו הוא גם האושר שלך ואת בהיי מטורף. אני רוב הזמן מאושרת. כן, וגם מעושרת", היא צוחקת.