הימים המאתגרים האלה מצאו אותנו בלתי מוכנים בעליל. בין לילה עברנו משגרה עמוסה של עבודה, לימודים, חגים ובחירות – למציאות חדשה ומבעיתה שבה כל מה שהכרנו נעצר. מי שחווה קושי רב בניווט הסיטואציה שנכפתה עלינו הם הורים לילדים קטנים, שזקוקים להמון תשומת לב ולא תמיד יודעים איך להעסיק את עצמם, ילדים בכיתות נמוכות, ובעיקר בגיל גן שמורגלים בסדר יום קבוע ומלא פעילות.

 אם הגדולים יותר מקבלים ליווי צמוד של המורים והמורות ובתי הספר עם שיעורי אונליין, מרחוק אמנם אבל עדיין מרגישים חיבור כלשהו לחיים הקודמים שלהם, הרי שילדי הגן נותרו עם תהום ומתקשים להסתגל, ואילו ההורים שלהם עובדים (וגם אובדי עצות), ועדיין צריכים להפוך לגננות לעת מצוא או פשוט להרים ידיים ולשים אותם שעות מול מסך.

היוזמה הברוכה שנקטו בגן סאנשיין בפתח תקווה, היא כנראה בדיוק מה שהורים זקוקים לו בימים אלה. הצוות של גן סאנשיין החליט להשתמש באמצעים הטכנולוגים הקיימים כדי להמשיך ולייצר מסגרת לילדים, במטרה להקל על הילדים וההורים לצלוח את היומיום. “היוזמה התחילה מהגננת שלנו, יעל", מספר מנהל הגן מאיר אסולין. "יעל מעבירה מפגשי בוקר בכל יום לילדי הגן. זה יוצר לילדים שגרת בוקר וחוויה לימודית מהנה עם המחשות שירים וסיפורים". בהחלט, יוזמה מבורכת. "המטרה של יעל הייתה לשמור כמה שיותר על שגרת הבוקר של הילדים", ממשיך אסולין, "לכן בזמן שהיא יושבת בבית כמו כולנו, היא הכינה סרטון של מפגש בוקר שגרתי תוך פניה פרטית לכל ילד בשמו. הילדים הגיבו בסרטון משלהם, נהנו מאוד וממש רקדו כמו בגן. משם עלה לי הרעיון להפוך את זה למשהו גדול יותר".

>> מחפשים פעילות לילדים? יש לנו מדור יומי שיעזור לכם

המשהו הזה הוא העלאת תכנים באופן קבוע לעמוד הפייסבוק של הגן וכן לקבוצת הווטסאפ. "התחלנו ליצור תוכן וירטואלי לילדי הגן שלנו עם הצוות המטפל שלהם. כל ילד בגן פוגש לפחות פעם ביומיים את הגננת או המטפלת שלו על המסך, רוקד ושר שירים עם אותן נשות צוות שהוא מכיר ורגיל אליהן, רק דרך המסך", מסביר אסולין.

מספיק שאשת צוות אחת מכל כיתה תיצור תוכן לילדים, בין אם אלה שירים, הקראת סיפור וכו', בשביל להשאיר את הילדים מחוברים אפילו במעט לשגרה

מאיר אסולין

"אחד מהתפקידים שנכפו על כל הורה בימים אלו הוא לשמור על שגרת היום של הילדים עד כמה שניתן", הוא ממשיך. "הצוות החינוכי של המסגרות לגיל הרך יכול לעזור בזה המון. מספיק שאשת צוות אחת מכל כיתה תיצור תוכן לילדים, בין אם אלה שירים, הקראת סיפור וכו', בשביל להשאיר את הילדים מחוברים אפילו במעט לשגרה שלהם. בגן שלנו, הצוות נרתם בשמחה לעניין ומשתדלים להעלות תכנים לעמוד הפייסבוק של הגן ובקבוצות הווטסאפ על בסיס יומי".

אסולין מציע יכול להיות שיש גננות או גננים שהופעה מול מצלמה היא לא הצד החזק שלהם, אבל הוא בהחלט חושב שזה משהו שאפשר להתגבר עליו. את האמצעים הטכניים יש לכולנו בקצה היד. "אני אישית לא רגיל להופיע מול מצלמה", הוא אומר, "אבל אלו זמנים שהאפשרות בהם לעשות טוב לסביבה הולכת ומצטמצמת במרחב הפיזי, אז בואו נרתם כולנו ונעשה טוב במרחב הווירטואלי, גם אם זה אומר לעשות דברים שיותר קשה לנו איתם. אני מציע שכל מסגרת חינוכית לגיל הרך תאמץ את הרעיון ותיתן לילדים לפגוש אותם ולהרים את המורל לילדים ולהורים. זה יכול להיות בצורה של סרטונים קצרים, סרטון יומי קבוע או כל רעיון אחר שישאיר את הילדים מחוברים אפילו במעט לגן. אנחנו לא יודעים כמה זמן נהיה במצב הזה, אף אחד לא יודע. אנחנו חייבים לעשות כל שביכולתנו להתאים את עצמנו  ולהצליח לעבור את התקופה הזאת ביחד".