לפני כחודש הרשת סערה לאחר שהשחקנית מאיה ורטהיימר, חשפה בראיון שהעניקה לרדיו תל אביב את שיטת חינוך שהשניים מנסים על בתם התינוקת, אז בת ארבעה וחצי חודשים.

השיטה, למי מכם שלא זוכר, נועדה ללמד את התינוק או התינוקת לישון לילה שלם ולהעניק לו את הכלים להרגיע את עצמו כשהוא מתעורר בבכי, בלי שום התערבות מצד ההורים.

"עכשיו כשאסף כל הזמן בעבודה, החלטנו שזה הזמן לעשות את זה", אמרה בראיון וגם סיפרה כי היא לא הצליחה לשרוד יותר מלילה אחד של אימון. "לי היה מאוד קשה. עברתי לישון אצל ההורים שלי, כי אסף אמר שהוא לא יכול להתמודד עם הבכי שלי ושל אסיה ביחד", היא שיתפה. "אני בכיתי וזה היה לי קשה מאוד, לא עמדתי בזה, רק צריך להפוך אותה על הבטן ולצאת מהחדר".

התגובות הקשות מצד גולשים ברשת לא איחרו להגיע, ורטהיימר מצאה את עצמה תחת מתקפה ומבול של האשמות על כך שהיא גורמת טראומה לתינוקת.

אבל יש מי שמסבירים שהשיטה שורטהיימר מתרגלת דווקא מיטיבה עם התינוק. "בכי הוא מנגנון טבעי של הגוף להוריד את רמות הסטרס בגוף, האפקט המרגיע שלו נמשך זמן רב יותר מאשר של האמצעים המלאכותיים החיצוניים", מסבירה ד"ר אלטה סולטר, אמריקאית מקליפורניה, בעלת דוקטורט לפסיכולוגיה התפתחותית בשיחה מיוחדת עם mako הורים מארצות הברית .

ד"ר אלטה סולטר (צילום: קן סולטר, יחסי ציבור)
ד"ר אלטה סולטר. "בכי הןא דבר חיובי ומפחית לחץ" | צילום: קן סולטר, יחסי ציבור

סולטר היא מייסדת מוסד "הורות מודעת", מוכרת כמומחית להיקשרות, טראומה וגישת חינוך דמוקרטית אשר הייתה אמורה להגיע לארץ לכנס אך בעקבות הקורונה הגעתה נדחתה.

 "במרבית פעמים, ההסבר להתעוררויות מרובות אינו רעב כפי שהורים רבים חושבים אלא מסטרס ועומס רגשות שנצברו"' היא אומרת. "על מנת לפתור את בעיית התעוררויות המרובות בלילה אני ממליצה שההורים ישנו את האופן שבו התינוקות הולכים לישון. אם ההרדמה היא באמצעות הנקה, נענוע או מוצץ אנו עלולים מונעים מהם את שחרור הסטרס באמצעות הבכי".

"מציצה ונענוע הם גורמי הרגעה מלאכותיים והאפקט שלהם נמשך זמן מצומצם יותר. תינוקות רבים הרגילים להירדם על ידי מציצה או נענוע מתעוררים לאחר כשעה או שעתיים בבכי וההורים חשים שעליהם להיענות שוב על ידי נענוע או מציצה (הנקה או מוצץ). מצב זה יכול להמשך כל הלילה כי לתינוקות אלו לא ניתנה האפשרות לבכות", היא מסבירה.

 לטענתה, קיימות סיבות רבות שיכולות לגרום לקשיים בשינה. "ילדים שעברו חווית לידה קשה או לידה ארוכה במיוחד או שהיה בה התערבות רפואית רבה, או שהיו מאושפזים זמן רב לאחר מכן, מתעוררים יותר בלילות ובוכים יותר מתינוקות שלא חוו טראומה תוך כדי הלידה", היא אומרת "יכול להיות שתינוק שנולד בלילה יתעורר בדרך כלל בסמיכות לשעת הלידה עם צורך לבכות".

"על מנת לעזור לתינוק לישון טוב יותר בלילה הייתי מנסה לחפש ולהפחית גורמים שיכולים ליצור סטרס. חלק מהתינוקות רגישים יותר ונבהלים, מתרגזים ומוצפים בקלות על ידי אירועים שכלל לא משפיעים על תינוקות אחרים. פעילויות מרובות מידי ביום לילד רגיש עלולות ליצור גירוי יתר וצורך לבכות. צריך להיות מודעים שגם אירועים קטנים יכולים להיות טריגר להתפרצות זעם ובכי".

יתרה מזו, היא אומרת, ילדים שיביעו רגשות במהלך היום יהיו רגועים יותר בלילה. "טנטרום על כך שהפיג'מה האהובה נמצאת בכביסה היא הזדמנות נהדרת שאנחנו כהורים יכולים לתמוך בילד כשהוא מתפרץ ובוכה ולעודד אותו לבטא את רגשותיו ובכך להירגע ולישון בקלות יותר".

מאיה ורטהיימר הותקפה ברשת. יוני 2020 (צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של מאיה ורטהיימר)
מאיה ורטהיימר. "עברתי לישון אצל ההורים שלי, כי אסף אמר שהוא לא יכול להתמודד עם הבכי שלי ושל אסיה" | צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של מאיה ורטהיימר

תהיו שם כשהוא בוכה אבל תנו לו לבכות

על מנת לעזור לילד להרגיש בטוח להביע את רגשותיו סולטר טוענת שכדאי להחזיק את התינוק בידיים ולהניח רק לאחר שנרדם במיטה, עם ילדים גדולים יותר ניתן פשוט לשבת לידם עד שהילד נרדם.

בניגוד לדעות רווחות אחרות סולטר אומרת כי היא ממליצה לא לפעול לפי לוח זמנים נוקשה ובמקום זאת להכיר ולענות לאיתותי הילד אשר באמצעותם הוא מראה סימני עייפות. "אם התינוק שלכם בן חצי שנה ומעלה ועדיין מתעורר פעמים רבות בלילה אני ממליצה לשנות את הדרך שבו אתם מרדימים אותו ולהתנסות בגישה אשר מעודדת ומקבלת את הבכי (cry in arms approach)", היא מסבירה.

"אם ההרגל הוא להרדים באמצעות הנקה המשמעות אינה לגמול ולהפסיק את ההנקה. הנקה היא נפלאה ואני תומכת וממליצה להמשיך ולא לגמול", היא אומרת. "עם כדאי להציע הנקה בשלב מעט יותר מוקדם של הערב ולהרדים אותו שהוא מחובק בזרועותייך מבלי להציע לו לינוק כדי שההנקה לא תהפוך תחליף לשימוש במוצץ והתינוק ילמד לסמוך על כך ולהשתמש במציצה על מנת לדכא את רגשותיו".

במקום זאת, מציעה ד"ר סולטר לתת לו מים מכוס כשהוא קם בלילה. "אל תופתעו כאשר הוא יתרגז ויתחיל לבכות, זה בדיוק מה שהוא צריך על מנת להירגע ולהירדם בקלות. עליו להתגבר על ההרגל של מציצה על מנת לדכא את רגשותיו. החזיקו אותו, הסתכלו עליו בצורה אוהבת, אמרו לו שאתם מקשיבים לו ותנו לו לבכות ולצעוק במשך כל הזמן שהוא זקוק".

בניגוד לשיטה שנהוגה בארץ ד"ר סולטר לא ממליצה להשאיר את התינוק שהוא בוכה לבדו. "תינוקות וילדים בכל הגילאים צריכים להרגיש נאהבים ומחוברים פיזית עם הוריהם שהם בוכים אחרת עלולה להתפתח בהם רגשות של נטישה ופחד".

"בנוסף לעזרה לילדך בשחרור הסטרס באמצעות בכי ניתן להשתמש גם במשחק וצחוק לפני השינה. צחוק הוא מנגנון טבעי של הגוף לשחרור סטרס והוא אפקטיבי במיוחד בהפחתת חרדות. חלק מהילדים הופכים להיות נסערים והיפראקטיביים לפני השינה אפילו שאנחנו יודעים שהם עייפים מאוד, היא אומרת".

הבכי הוא השחרור מהסבל

שלי ינאי (צילום: צילום עצמי, אלבום פרטי)
שלי ינאי . "הבכי הוא לא סבל" | צילום: צילום עצמי, אלבום פרטי

שלי ינאי בת 36, מקיבוץ כפר מנחם, אמא לזוהר בת שנתיים ו 3 חודשים שמעה על שיטתה של סולטר והתלהבה מאוד. "הגעתי לתובנה מדהימה שהבכי הוא לא הסבל, הבכי הוא השחרור מהסבל. למרות שהיה לי מאוד קשה לוותר על כל חפצי המעבר (מוצץ, שמיכי ובקבוק מים) כי לא הייתי במקום שיכול להכיל את הרגשות שלה וזה לא היה לי קל", היא מספרת.

"הייתי שבויה בתוך לופ שבו אני לא הצלחתי למצוא מקום מבין כי פשוט הייתי מותשת מחוסר שינה. אבל מרגע שנתתי לבתי את המקום וממש עודדתי ולימדתי אותה שהבכי הוא טוב ואנחנו לא זקוקים למשהו חיצוני כשאנחנו בסערת רגשות חוץ מאמא ומאבא . ההתייחסות לבכי בהחלט משפרת פלאים את השינה וגם את חיי היום יום".