אמא עובדת עם הילד שלה במשרד
"אמהות עובדות לא מבזבזות שנייה" | צילום: diego cervo, Istock
החזרה לשוק העבודה עבור אמהות אינה דבר פשוט, מבחינות רבות. מרבית האמהות שאין להן מקום עבודה לשוב אליו לאחר הלידה צריכות להתמודד עם סדרה של קשיים, פנימיים וחיצוניים. אם שצריכה להפקיד את האוצר שלה, עמו חלקה ימים ולילות במשך חודשים, בידיים זרות, תעבור תהליך פרידה מורכב, והיציאה בחזרה אל שוק העבודה עשויה להיות מבהילה כפליים, בעיקר כשמתברר שהמעסיקים לא בדיוק משתגעים על הילדים האלה, שכביכול לוקחים מהעובדת הפוטנציאלית המון משאבים, ולנצח יהיו אצלה בעדיפות עליונה.

נשים רבות יודעות היטב שכדאי להעלים את הילדים מקורות החיים וראיונות העבודה, לפחות עד שחותמים על חוזה העסקה. בדיוק מסיבות אלה, החליט האתר הישראלי Jobs4Mom, אתר ייעודי לחיפוש עבודה עבור אמהות, לצאת בקמפיין חדש הקורא לאמהות להפסיק להחביא את מצבן המשפחתי, אלא להצהיר עליו בפה מלא וגאה.

"אמהות הן תקתקניות"

הקמפיין, המכונה "כן אני אמא!", קורא לאמהות להוסיף לפרופיל הפייסבוק שלהן וגם לקורות החיים 'סטיקר' מעוצב, מיוחד, ורוד ובולט, המצהיר את מצבה המשפחתי של אותה אישה. במסגרת הקמפיין, שיתנהל עד סוף החודש, יארח עמוד הפייסבוק  "עבודות שאוהבות אמהות" השייך לאתר, נשות מקצוע מתחום הגיוס והקריירה שיעניקו בו עצות חשובות, וכן נשים מצליחות המשלבות קריירה לצד הורות, ואף דואגות להעסיק אמהות.

סטיקר אמהות
אל תעלימי, אלא תבליטי. הסטיקר

jobs4mom.co.il נולד לפני כתשעה חודשים, כמה סמלי, לנעה יעקובוביץ ואפי הזנפרץ, שתי אמהות שהכירו בקושי העצום שעומד בפני אמהות המעוניינות למצוא עבודה שתאפשר להן לשלב בין משפחה לקריירה. "הרעיון נולד על מנת להעניק לכל אמא הזדמנות שווה ואיכותית בשוק העבודה", מסבירות בעלות האתר, אשר מציג הצעות עבודה של ארגונים המציעים גמישות לאמהות, "ולהביא לידיעת כולם את הבשורה – 'זה שאת אמא לא אומר שאת פחות מתאימה למשרה, להפך - התכונות המגיעות עם האמהות, צריכות למצב אמהות כמועמדות איכותיות יותר בשוק העבודה.

"אנחנו קוראות לכל מי שהיא אמא, וגם למי שלא, להצמיד את הבאדג' לתמונת הפרופיל וכך לתמוך במהפכה, ולכל המעסיקות והמעסיקים למדוד את העובדים שלהם על פי מה שחשוב באמת לעסק, ולגייס אמהות".

"כיום ישנם מאות עסקים שמפרסמים אצלנו, כ-200 משרות פנויות בכל הארץ בכל יום, ויותר מעשרת אלפים אמהות חברות", מספרת אפי הזנפרץ. "בעלי עסקים רבים כבר יודעים שהאמהות אינה מכשול אלא יתרון משמעותי: אמהות ככלל הן עובדות יעילות יותר, תקתקניות, יציבות, מסורות ומוקירות תודה מעסיקים טובים. הן חושבות בגדול ולא מתפנקות ועושות עניין. בעלי עסקים מתארים לי אותן כמו מכונות, לא מבזבזות שנייה.

"המצב כיום הוא שכ-20 אחוזים מהאמהות לא מציינות את המצב המשפחתי בקו"ח, ואלה שכן - עושות זאת בצורה מוצנעת מאוד. זאת מפני שהמעסיקים נוטים להעלים את קורות החיים האלה. אנחנו באות להגיד: תצעקו את זה! תגידו: אני אמא, ובדיוק בגלל זה אני אהיה העובדת הכי טובה שלך".

>> אחת שיודעת: לילי שרצקי אלמליח במכתב לבוס