ג'ז ומרטין והילדים (צילום: צילום מסך daily mail)
נמאס לנו מהשטויות שממלאים בהן את ראשי ילדינו. ג'ז ומרטין עם ילדיהם | צילום: צילום מסך daily mail

להורים יש לא מעט מה לומר על התכנים שילדיהם צורכים בטלוויזיה. אולם יש הורים שמתלוננים על קולו הצווחני של יובל המבולבל או על מיעוט התוכן החינוכי בבוב ספוג, ויש כאלה שקמים ועושים מעשה. זוג אקטיבי שכזה הם ג'ז רייט וג'וליאן מרטין הבריטיים, הורים לשני ילדים מתוקים ולשני יצורים חמודים נוספים: ג'ק והולי - דמויות מונפשות המככבות בסדרת סרטונים תוצרת בית המעניקה הומור ובידור לצד הרבה מאוד אינפורמציה לימודית. השניים יצאו לפרוייקט הזה לאחר שחשו שמוחות ילדיהם הרכים מתנוונים בגלל תכניות הטלוויזיה הקיימות, והנסיון השתלם. לערוץ האינטרנט של ג'ק והולי יש כבר מאות אלפי צופים קטנים ואדוקים.

"מנסים לעשות תכניות כמו של פעם"

כאמור, רייט, 44, ומרטין, 35, הוריהם של סיליאן, 8, ובת', 5, שמו לב שהם לא מפסיקים לכבות לילדיהם את הטלוויזיה באמצע תכניות שהרגישו שאינן מעניקות להם דבר, והחלו לייצר בבית אנימציה פשוטה על זוג חברים טובים שיוצאים להרפתקאות ולומדים המון בדרך. כל פרק הוא בן 15 דקות, והצפייה מומלצת לבני שלוש עד שש, דרך אתר אינטרנט מיוחד בו ניתנת גישה רק להורים להפעיל את הווידאו, זאת על מנת למנוע מצבים בהם הילדים ישבו ויצפו במחשב במשך שעות. בצורה זו ההורים גם מוכרחים להיות מעורבים בצפייה, ויכולים לשוחח עם ילדיהם על מה שלמדו. כחמש מאות אלף איש צופים בסרטונים בכל חודש, כשמרבית הצפיות מגיעות דווקא מארה"ב, מה שגורם לבני הזוג להאמין שיש פה סיכוי לעסק שיתפתח ויגדל מאוד בקרוב.

"אנחנו מאוד נרגשים מההצלחה", אומר רייט, מרצה למדיה. "זו מעולם לא היתה מטרתנו. זה פשוט מין בונוס נפלא. פשוט נמאס לנו מהשטויות שממלאים בהן את ראשי ילדינו. כשהיינו ילדים בעצמנו היה פרק זמן קצר אחרי הלימודים בו שודרו תכניות טלוויזיה לילדים. לא היו ערוצים שלמים המוקדשים לנושא. הטלוויזיה של היום, או מאלחשת את הילדים ושולחת אותם לנמנום עם הטלטאביז או הגן הקסום, או שהיא מייצרת היפר סטימולציה עם תכניות אלימות".

"ג'ק והולי ממלאים את ראשי הילדים בדמיון וידע", אומרת מרטין, עקרת בית, "אנחנו מנסים לעשות תכניות כמו שעשו פעם, חינוכיות במובן הטוב".

ג'ק והיל (צילום: צילום מסך daily mail)
סוף סוף לילדים שלנו יש תוכן איכותי לצפות בו. ג'ק והולי | צילום: צילום מסך daily mail

הכל התחיל לפני ארבע שנים, כשסיליאן היה בן ארבע ושאל הרבה שאלות על חג המולד. השניים לא הצליחו למצוא תוכן מתאים שיענה על שאלותיו והחליטו ליצור תכנית שתעשה זאת. התוצאה היתה 'הספירה לאחור לחג המולד של ג'ק והולי', סרט אנימציה בן 70 דקות שבו החברים מגלים את משמעות החג. ההתלהבות מהתוצר היתה כה גדולה עד שבני הזוג החליטו להמשיך. חלוקת העבודה מתנהלת כך: האב כותב ומפיק את הפרקים, סיליאן מדובב את דמותו של ג'ק, והאם מדבבת את הולי. חבר של בני המשפחה מצייר את הדמויות, ויוצר מהן אנימציה בסיסית.

בחודש שעבר השיקו בני הזוג ערוץ ברשת המאפשר לכל מי שיש בבעלותו מכשיר קידוד טלביזיוני מסוג הפופולרי בבריטניה לצפות בפרקים דרך הטלוויזיה, בסטרימינג מהרשת. ניתן להוריד את הפרקים בחינם, אך גם לרכוש די.וי.די של הפרקים באתר האינטרנט שלהם. את מרבית הרווחים תורם הזוג להוספיסים לילדים ברחבי בריטניה. "לא מעט יזמים פונים אלינו ומאמינים שהעסק עומד להפוך אותנו למיליונרים", מספרת מרטין, "בינתיים אנו פשוט מרוצים מכך שהתגובות כה טובות, שהורים מחפשים תוכן איכותי, ושלילדים שלנו יש סוף כל סוף תוכן טוב לצפות בו".

ג'ק והולי מסבירים על מערכת השמש:

ג'ק והולי מסבירים על חייזרים:

>> לעמוד הפייסבוק "להיות הורים טובים" כבר עשיתם לייק?

>> איך תהפכו את הצפייה למועילה עבור הילדים?