"העיפו את הבת שלי מקבוצת הוואטסאפ של המקובלות"
בת 15 הוסרה מקבוצת הווטסאפ של הבנות בכיתה, ומאז תחילת החופש הגדול היא נשארה לבד – בלי הזמנה אחת ובלי אף הודעה. אמה, שפרסמה פוסט, שואלת אם להתערב מול ההורים או לפנות לבית הספר. הנה ארבעה צעדים שיכולים לעזור לנערה לחזור לעצמה

"האמת שאני לא יודעת מאיפה להתחיל: הלב שלי שותת דם ואני לא מסוגלת לעצום עין. אני כותבת את המילים האלו מתוך הבטן הבוערת, מתוך חוסר אונים מטורף שאני לא מאחלת לאף הורה בעולם לחוות. החופש הגדול רק התחיל: בחוץ שמש, הסטוריז של כולם מלאים בים, במסיבות, בקניונים וצחוקים, ובין ארבע קירות החדר שלה יושבת הילדה המדהימה שלי: בת 15, כיתה ט'. ילדה עם לב זהב, חכמה, רגישה, שרק רצתה להיות שייכת.
"ומאז שנשמע הצלצול האחרון של השנה, שקט אלחוטי מוחלט. היא לא הוזמנה ולו למפגש אחד. אפילו לא לקביעה ספונטנית אחת. כלום. היום בבוקר הגיע הפיצוץ: ראיתי אותה יושבת על המיטה, הנייד ביד שלה, והעיניים שלה פשוט קפואות. כשניגשתי, היא אפילו לא ניסתה להסתיר. היא הראתה לי את המסך: הודעה מערכתית קטנה, אפורה וקרה: מנהלת הקבוצה הסירה אותה מהקבוצה הכיתתית של הבנות ה'קוליות'. ה'מנהלת' הזו זו נערה שהיתה בת בית אצלנו. אני הייתי כמו האמא השנייה שלה. באמת. כשאמא שלה חזרה מאוחר מהעבודה היא אכלה אצלנו, התקלחה אצלנו, ראתה עם הילדים שלי את כל התוכניות שיש. אנחנו בהלם מוחלט מהשינוי שחל בה. מכפיות הטובה. ככה, בלי הסבר. פשוט נידוי דיגיטלי בלחיצת כפתור אחת שסגרה לה את הדלת בפרצוף רגע לפני חודשיים של חופש.
"אני מסתכלת עליה ורואה איך הלב שלה נשבר לרסיסים מול העיניים שלי, והנשמה שלי נקרעת. היא לא בוכה, היא פשוט שותקת את הבדידות שלה, וזה פוצע פי אלף. היא מרגישה אשמה, חווה בושה עמוקה מולי, כאילו משהו בה פגום. ואני? אני אמא שלה, התפקיד שלי זה להגן עליה, ואני מרגישה אפס. אני מרגישה חסרת אונים לחלוטין. מה לעזאזל אני אמורה לעשות עכשיו? האם לפנות להורים של אותן בנות 'מובילות'? להרים טלפון לאמא של הילדה שהסירה אותה ולצעוק עליה? להגיד לה שהבת שלה מרושעת? או אולי זה רק יחמיר את המצב והן יחרימו אותה עוד יותר ויגידו שהיא 'תינוקת שרצה לאמא שלה'? האם לפנות למנהלת בית הספר? ליועצת? למחנכת?
"בית הספר הרי בחופש עכשיו, האם בכלל יש להן מה לעשות עם אקלים חברתי ביולי-אוגוסט, או שהן ינפנפו אותי? אני מרגישה שאנחנו בתוך מערבולת: הילדה שלי הולכת לאיבוד, החופש הזה הופך לסיוט הכי גדול שלנו, ואין לי מושג איך להציל אותה ואיך לעזור לה לבנות מחדש את הביטחון העצמי שלה שנרמס לחלוטין. בבקשה, אם יש כאן הורים שעברו את זה, אנשי חינוך, מישהו, תגידו לי למי פונים? מה עושים מחר בבוקר כדי להוציא אותה ולעשות לה חופש שמח?".
התשובה:
אמא יקרה, הלב שלי איתך.
הפוסט שלך מפרק את הלב, כי אין סיוט גדול יותר להורה מלראות את הילד שלו שקוף ומודר. רק מי שבאמת ראה את הילד שלו סובל מבדידות יודע ומכיר את התחושה הזו. כיתה ט' היא שנת מעבר חשובה, הגיל שבו קבוצת השווים היא חבל החמצן הבלעדי של המתבגרת שלך. הנידוי הדיגיטלי הזה לא נחווה אצלה כ'אי נעימות', אלא כאיום קיומי על הזהות שלה. דווקא עכשיו, כשאת מרגישה שאת טובעת בחוסר אונים, זה הזמן לעבור מניהול משבר מתוך פאניקה, לניהול מנהיגותי וממוקד.
הנה 4 כלים אופרטיביים בכדי להחזיר לכן את השליטה:
בבית - הפיכת החדר לעוגן: אל תנסי להקטין את האירוע ("הן לא שוות אותך"), ואל תראי לה שאת בחרדה. הילדה זקוקה ליציבות. שבי איתה, תני תוקף לכאב שלה, ושדרי לה: "אנחנו בתוך זה יחד, ואנחנו נצא מזה חזקות יותר. הבית חייב להיות המקום הכי בטוח, נטול שיפוטיות ובושה.
ותרי על פנייה להורים: בשלב זה, בשום אופן אל תפני להורים של הבנות שהחרימו: בכיתה ט', התערבות הורים ישירה נתפסת כ"הלשנה" ותייצר ריאקציה הפוכה של אנטגוניזם. זה עלול להעמיק את הנידוי במסווה של "אנחנו פשוט לא מתחברות אליה", ויגרום לבת שלך להרגיש פגיעה עוד יותר.
רתימת הצוות החינוכי מתחת לרדאר: בית הספר בחופש, אבל המנהלת והיועצת נושאות באחריות על אקלים חברתי גם ביולי-אוגוסט. פני אליהן בדיסקרטיות. אל תבקשי "ענישה", אלא בקשי לעשות מיפוי חברתי שקט כדי לאתר בנות מבודדות אחרות בכיתה (ותמיד יש כאלו). המטרה היא לייצר חיבורים יזומים ואינטראקציות קטנות לקראת שנת הלימודים הבאה.
לחפש גדול במגרש האלטרנטיבי: הסוד החינוכי הגדול הוא שאת הריפוי החברתי לא מחפשים במקום שבו היא נפצעה. אל תלחמי על מקומה בקבוצת הווטסאפ הזו. זה הזמן לדחוף אותה לעולמות תוכן חדשים מחוץ לבית הספר: קורס קיץ ממוקד, חוג ספורט, התנדבות או תנועת נוער יישובית. שם, מול אנשים חדשים שלא מכירים את ה"סטטוס" שלה, היא תתחיל מדף חלק, תביא את היכולות שלה, ותגלה מחדש שהיא אהובה, שווה ורלוונטית. החוסן המנטלי שלה ייבנה שם.
אני רוצה שתסתכלי עליה עכשיו ותזכרי היטב: החדר החשוך הזה והווטסאפ המנותק הם לא סוף הסיפור שלה, הם רק תחילתו של פרק החוסן שלה. המערבולת הזו שאתן נמצאות בה כרגע היא זמנית לחלוטין. גיל 15 הוא גיל נזיל: הדינמיקות החברתיות בכיתה ט' הן אכזריות, אבל הן משתנות במהירות הבזק, וכבר בתיכון המפה תיראה אחרת לגמרי. הבת שלך לא שבורה, היא רק עוברת שיעור בהלכות העולם, והתפקיד שלך הוא להזכיר לה מי היא באמת מעבר למסך הדיגיטלי המצומצם של כמה בנות טיפשות. זה הזמן שלכן להרים את הראש, "לחפש גודל" ולייצר יחד קיץ של צמיחה.
קחו את החודשיים האלה כמתנה, כמרחב מוגן שבו מותר לה להתנתק מהרעש הכיתתי המרעיל ולבנות את עצמה מבפנים. תכננו יחד פרויקט, צאו לריצות משותפות, לכו לפילאטיס, או שתמצאו לה סדנה מקצועית שמעניינת אותה. כשנערה מגלה את הדרייב הפנימי שלה, כשהיא מבינה שהערך שלה לא נקבע לפי כמות ההזמנות לקניון אלא לפי מי שהיא, שום קבוצת ווטסאפ בעולם לא תוכל לכבות אותה. המשבר הזה יהיה מנוע הצמיחה הכי חזק שלה, והיא עוד תעמוד על הרגליים, גאה, חזקה ומנהיגה, ותודה לך על שהיית שם כדי להוליך אותה בבטחה אל האור. יש תקווה, והיא קרובה משאת חושבת.