הבייבי שלכם הופך להיות כל עולמנו מהרגע שהגיח מהבטן. אנחנו צמודים אליו 24 שעות ביממה, מספקים את כל צרכיו ועוקבים בדריכות אחר מסלול התפתחותו. כמה בדריכות? רובנו לא עומדים לתינוק עם סטופר ומסמנים וי בחוברת ההתפתחות – אבל כולנו בהחלט נוטים להיות ערניים למדי. אנחנו צוהלים כשהוא התהפך בפעם הראשונה, אבל מוטרדים שהוא לא מחזיק את הראש מספיק זמן, משגרים וידיאו לכל העולם כשהוא מתחיל לזחול על הגחון, אבל לא מבינים למה הוא לא התיישב לבד עדיין. כשהתינוק מדלג על שלב התפתחותי או מאחר בהגעה אליו – אצל רוב ההורים יתחילו לכרסם חששות.

אבל לפני שקובעים תור בהול לרופא, חשוב לשאול ולהבין: האם באמת מדובר בעיכוב התפתחותי, והאם לעיכוב כזה יש השלכות מדאיגות, או שאולי אנחנו רק צריכים לקחת אוויר ולזכור שלכל אחד ואחת יש קצב משלהם?

ד"ר עירית פוזנר, מומחית בנוירולוגית ילדים ב"כללית", מחוז שרון שומרון, מסבירה ש"התפתחות התנועה היא רק היבט אחד מתוך כלל תחומי התפתחות שונים". בין התחומים נמצאים תנועה גסה ועדינה, שפה, יכולת קוגניטיבית, התנהגות חברתית ורגשית וויסות חושי. למרות זאת, מתברר שאחד הנושאים המטרידים ביותר הורים הוא עניין הזחילה. "כ-15 אחוז מהתינוקות אינם זוחלים על ארבע אלא על הגחון בלבד, וכחמישה אחוז מהפעוטות אינם זוחלים כלל, אלא מתקדמים לשבת על הישבן", אומרת ד"ר פוזנר.

"התפתחות של תינוק היא כמו בניית בניין, כל שלב הוא הבסיס לבא אחריו, כך שלא ניתן להפריד שלב מהקודם לו או מהצפוי להגיע", מסבירה אפרת פינקלר, מלווה התפתחותית לתינוקות, מדריכה ומטפלת בשיטת שלהב. "כל שלב נותן לתינוק מיומנות נוספת התורמת לו לשלבים הבאים: בעת הרמת הראש, למשל, מתחזקים שרירי הגב וחגורת הכתפיים ומתבססת ההישענות על המרפקים ועל כפות הידיים. חגורת כתפיים שאינה חזקה דיה עלולה לעכב את שלב הזחילה. תינוק שאינו שולט בזחילה ואף לא מנסה לעמוד על שש, יתקשה לעבור לישיבה, וכך הלאה".

זוג וילד
תינוקות יכולים להתפתח בקצב שונה משמעותית זה מזה | צילום: shutterstock By Monkey Business Images

 

מי אבן דרך של אמא?

רוב אנשי המקצוע לא ממהרים להיבהל מעיכוב התפתחותי כלשהו או מדילוג על שלב זה או אחר. "ברוב המקרים לא מדובר במצב בעייתי. למעשה, רוב הילדים שיש להם עיכוב מוטורי לא באמת סובלים מבעיית התפתחות חמורה – רובם ככולם ילכו ואף ירוצו. אמנם ייתכן שהם יהיו מעט מסורבלים באופן מסוים, אבל סרבול מוטורי הוא קושי שניתן להתמודד איתו", אומרת ד"ר פונזר.

הגישה הרווחת היום בתחום הפיזיותרפיה ההתפתחותית היא הגישה הדינמית, המסתכלת על התינוק כמכלול, וקושרת בין תחומי התפתחות שונים כמו תנועה, תחושה, רגש, קוגניציה וחברה. "התפתחות תינוקות היא מושג רחב הטומן בתוכו את היכולות השונות של התינוק", מסכימה נעמה גוטמן וייזר, פיזיותרפיסטית. "התפתחות משמעותה הגדלת מגוון היכולות, וכחלק מהתפיסה הזו נבחן הקשר בין התכונות המולדות של התינוק לבין הסביבה שבה הוא חי, לגירויים שאליהם הוא נחשף, ולהשפעת גורמים אלה אחד על השני ועל ההתפתחות".

אם בעבר היה שימוש במונח "אבני דרך" כדי לתאר את שלבי ההתפתחות שמגיע אליהם התינוק, הרי שהיום, כחלק מהתפיסה הרחבה יותר של התפתחות, ידוע שתינוקות יכולים להתפתח בקצב שונה משמעותית זה מזה. יש כאלה שיתחילו לזחול בגיל חמישה חודשים, ואחרים בגיל שמונה חודשים. שניהם יגיעו הולכים לכיתה א'. "היום טווח הזמן התקין לביצוע מיומנות חדשה על ידי התינוק רחב יותר, ולא נאבחן תינוק כבעל קושי התפתחותי אם למשל הוא עדיין אינו מתהפך בגיל חמישה חודשים", מבהירה גוטמן וייזר. "יש דרך כללית תקינה להתפתחות של תינוקות, והיא מתאפיינת ברצף שהוא בעיקרו דומה בין כל התינוקות אבל שונה בקצב, ויכול להיות מגוון בין תינוקות בריאים שונים".

אם הכל כל כך גמיש ודינמי, למה בכלל לקרוא לזה אבני דרך?

"ידיעת הזמן שבו התינוק אמור להגיע לתפקוד זה או אחר עוזרת למטפלים ולהורים להעריך את יכולותיו שלו ולזהות עיכובים משמעותיים או קשיים. למרות הגמישות והרחבת הזמן, עדיין ישנו הגבול שבו העיכוב ביכולות מעיד על קושי התפתחותי, ואז כדאי לפנות לייעוץ. אבל לכל אחד מהתפקודים מצוין טווח גיל שבו הוא אמור לקרות, ולא נקודת זמן אחת. בזחילה, למשל, התקרה היא בין גיל שבעה לעשרה חודשים, בהליכה בין גיל שנה עד שנה וחצי".

אז מה לעשות אם לתינוק שלכם לא ממש בוער להתהפך, לזחול או לעמוד? קודם כל סבלנות. אם תוך חודש חודשיים אין התקדמות, אפשר ורצוי לפנות לטיפול. "הסיבות לעיכוב בהתפתחות הן מגוונות, ולכל סיבה מותאם טיפול. אם תינוק אינו זוחל בגלל חולשת שרירים, טונוס שרירים נמוך או גמישות יתר, נתרגל ונעבוד איתו על מרכיבי התנועה השונים", אומרת גוטמן וייזר. "לעיתים נגלה כי התינוק אינו סובל מבעיה גופנית כלשהי, והסיבה לעיכוב ההתפתחותי נעוצה בכך שלא ניתנה לו הזדמנות לממש את יכולותיו. למשל, תינוק שהוא אח לשלושה אחים צעירים ונמצא רוב היום בלול מן הסתם לא מתנסה בזחילה, ולא ינסה להתקדם גם אם נניח אותו על משטח פתוח. לעומת זאת ייתכן שהוא ייעמד מוקדם יותר כי בלול יש לו איפה להיאחז. במילים אחרות, הסביבה שבה התינוק נמצא יכולה להשפיע באופן ניכר על התפתחותו, וכאן תפקיד ההורים בטיפול בילד הוא מכריע".

אם יש עיכוב – טפלו בו בהקדם

אתם חושדים שלתינוק בכל זאת יש עיכוב התפתחותי? סביר להניח שיהיה קשה לפספס את זה. "חלק מהמעקב השגרתי המתבצע בטיפת חלב כולל בדיקות התפתחות. שם לרוב מאתרים את הפעוטות שמראים איחור קל בהתפתחות, שלמעשה מהווים כעשרה אחוזים מכלל הפעוטות", אומרת ד"ר פוזנר. "חשוב להדגיש: רק אחוז אחד מהפעוטות האלה באמת סובלים מבעיה מהותית שגורמת לכך. אוטיזם, שיתוק מוחין, מחלות שריר, או לקות שכלית למשל, הן כולן סיבות שיכולות להסביר עיכוב התפתחותי משמעותי, כלומר מעבר לחודש-חודשיים. ילדים אלה לרוב סובלים גם מסימפטומים אחרים, ורופאת הילדים צריכה להיות ערה לכך ולהפנות את ההורים לאבחון ולטיפול רלוונטי".   

איזה סימפטומים אמורים לעורר דאגה?

"דוגמאות לסימנים אדומים המעוררים חשד לבעיה נוירולוגית של ממש יכולים להיות חוסר תנועתיות, חולשת שרירים, גמישות יתר מופרזת, הליכה על קצות אצבעות וחוסר סימטריה מוטורית".

מערכות ההתפתחות האחרות מלבד תנועה נסקרות ונבדקות אף הן בטיפת חלב. "בתחום השפתי למשל, ייתכן שהפעוט לא יבטא קולות בשנה הראשונה, או יתקשה לבטא מילה ראשונה בגיל שנה. כמו כן, אי הגיית צירופי מילים בגיל שנתיים עשויה להצביע על בעיה קוגניטיבית או על בעיה שפתית".

מה לעשות אם חושדים בעיכוב שפתי?

"ראשית כדאי להביא בחשבון שהילד פשוט אינו שומע. לכן, בראש וראשונה יש לבקש מהרופאה בדיקת שמיעה. אם זו לא הבעיה יש להמשיך בבירור. הסיבות לעיכוב יכולות להיות שונות ומגוונות, החל מבשלות מאוחרת, דרך לקות למידה ועד לקות קוגניטיבית. אגב, היום מטפלים בהפרעות שפה כבר בגיל מוקדם, ולעיתים אפילו בשנה הראשונה לחיים, בייחוד במצבים של חירשות, הפרעות בתנועות הפה והבליעה או כשילד לא מפיק קולות".

ככלל סבורות המומחות שעיכוב מהותי לא מטופל עלול להיות בעל השפעה קריטית.  "אנשי מקצוע העובדים עם ילדים בעלי לקויות למידה, מדברים על הקשר שבין התפתחות בגיל הינקות לבין לקויות למידה", מציינת פינקלר. "בגיל הינקות נוצרים אצל התינוק היסודות שעליהם תיבנה גם אישיותו – יכולותיו המוטוריות, כישוריו הקוגניטיביים, ביטחונו העצמי ועוד".

ההשפעה על ההתפתחות העתידית תלויה בסיבה לקושי: "תינוק עם קשיים מוטוריים מולדים, ייתכן שיראה גם קשיים בגיל הרך ובשנות הילדות כמו יציבה לקויה, חולשה בחגורת כתפיים, ואולי אף קשיים בתפקודי מוטוריקה עדינה", אומרת גוטמן וייזר, "אבל קשיים אלה אינם נובעים מכך שלא זחל, אלא מהנתונים האובייקטיביים המולדים שלו. אבל תינוק שלא זחל בגלל שלא ניתנה לו ההזדמנות או עקב קשיי ראייה, לדוגמה, ברגע שיתגבר על קשיים אלה הוא יצמצם במרבית המקרים את הפער".

ד"ר פוזנר מבהירה שבמקרים של עיכוב התפתחותי כתוצאה מבעיה מהותית שלא נפתרה, הטיפול אינו מרפא את הילד, אלא מאפשר לו להתקדם ולהתפתח: "הטיפול ההתפתחותי לא יכול למנוע לקויות למידה, לקות שכלית או אוטיזם. עם זאת, הוא בהחלט מסייע לילד להתקדם ולהתקרב למימוש הפוטנציאל שלו. ככל שהטיפול מתבצע מוקדם יותר כך הוא יהיה יעיל יותר".  

מה התפקיד של ההורים פה?

"המטפלים העיקריים במקרים אלה הם ההורים עצמם. טיפול התפתחותי הוא תלוי תרגול, וכדי לראות התקדמות או שיפור, לא מספיקה הפגישה עם איש המקצוע. ממש כפי שמלמדים שפה חדשה, הילד צריך לתרגל עבודה התפתחותית על מנת שמוחו יצליח להפנים, לזכור, לקלוט ולהשתמש במיומנויות הנלמדות. כל מי שרוצה שילדו יתקדם, חייב לקחת על עצמו את האחריות לקידומו".