ריבת דובדבנים, מעדן עם תות, עוגת אוכמניות - בישראל, פירות היער פופולריים בעיקר כחלק ממזון אחר. אבל למעשה, לפירות היער סגולות בריאותיות רבות כל כך – שהופכות אותם למאסט בפני עצמם, בתפריט של כל מי שרוצה לשמור על אורח חיים בריא (בין אם טריים ובין אם קפואים - הערכים התזונתיים נשמרים בהקפאה). "לכל אחד מפירות היער יתרונות ייחודיים לו, וכולם חשובים לבריאות שלנו, אין אחד שנחשב לבריא יותר מאחרים. לכן, ההמלצה היא לגוון בסוגים ולאכול בכל פעם פרי יער אחר", אומרת הדיאטנית הקלינית והכימאית איריס פסקין-אינגבר, מומחית לטיפול בהשמנה ולמניעתה. אז מתי כדאי לצרוך כל אחד מהם?

אוכמניות (צילום: Brian A Jackson, Shutterstock)
מאיצות את חילוף החומרים. אוכמניות | צילום: Brian A Jackson, Shutterstock

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אוכמניות

יתרונות תזונתיים: "האוכמניות עשירות בנוגדי חמצון, כמו בטא קרוטן, לוטאין וויטמין C. הן גם עשירות מאד במינרלים – יש בהן סידן, מגנזיום, נחושת, מנגן ואשלגן".

יתרונות בריאותיים: "האוכמניות דלות בקלוריות (רק 43 קק"ל למאה גרם) ומכילות סיבים תזונתיים וחומצה כלורוגנית שמאיצה חילוף חומרים, ולכן יכולות לעזור בירידה במשקל; הן מכילות פיגמנטים סגולים וכחולים, שנחשבים בריאים במיוחד למניעת תהליכים דלקתיים בכלי הדם; יש בהן ריכוז גבוה של החומר פטרוסטיבן, שתורם להפחתת רמות הכולסטרול בדם ובכך גם להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם; בנוסף, אוכמניות כחולות מומלצות לחולי סוכרת כמנת פרי, מפני שהן מכילות גלוקוכינין, שתורם להורדת רמות הסוכר בדם".

ויטמינים לסמן עליהם וי: בטא קרוטן (נגזרת של ויטמין A), והויטמינים C ו-K.

מתי? החל מאפריל-מאי ובמהלך כל הקיץ. את הפירות ניתן לאכסן לתקופה של שבועות ספורים במקום קריר ויבש, וניתן להקפיאם לפרק זמן ממושך יותר.

חמוציות (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מצוין למניעת דלקות בדרכי השתן. חמוציות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

חמוציות

יתרונות תזונתיים: "כמו האוכמניות, גם החמוציות דלות בקלוריות (46 קק"ל למאה גרם), עשירות בנוגדי חמצון, בוויטמינים ובמינרלים (סידן, אשלגן ומגנזיום) ומכילות סיבים תזונתיים".

יתרונות בריאותיים: "לחמוציות מספר סגולות: הן מטפלות בזיהומים ובדלקות במערכת השתן ואף מונעות אותם; מכילות חומרים בשם פרואנטוציאנידים שנלחמים בחיידקי האי קולי שנצמדים לקירות הרחם ושלפוחית השתן וגורמים לזיהומים ודלקות; הופכות את השתן לחומצי יותר, דבר שמקשה על התפתחות חיידקים ופטריות; עשויות לעזור למנוע התרבות של תאי סרטן השד אצל נשים, וכן למנוע  התפתחות סרטן המעי, הערמונית והריאות; עוזרות בטיפול באבנים בכליות שמקורן בחומצת שתן ובמניעתן; מסייעות בשמירה על הבריאות של חלל הפה, החניכיים והשיניים מחיידקים; ומחזקות את המערכת החיסונית".

ויטמינים לסמן עליהם וי: ויטמינים A, C ו-K.

מתי? הקטיף הוא בסתיו.

דובדבנים

עוד ב-mako בריאות:
 >> לעולם פגם: האנשים היפים שבטוחים שהם מכוערים
>> תקופת יובש: מה יקרה לכם אם תפסיקו לעשות סקס?
>> האימון משעמם אתכם? כך תאתגרו את עצמכם

דובדבנים

יתרונות תזונתיים: "הדובדבנים מכילים רשימה ארוכה של ויטמינים ומינרלים כמו מגנזיום, סידן, ברזל, זרחן ואשלגן, וגם סיבים תזונתיים".

יתרונות בריאותיים: "הדובדבנים עשירים במיוחד בנוגדי חמצון פלבנואידים, שמקטינים את הסיכון לחלות במחלות לב ובסרטן ומאטים את קצב ההזדקנות; הם בעלי תכונות אנטי דלקתיות; יכולים לשמש כמשככי כאבים, בייחוד בדלקת פרקים ובמיגרנה, בזכות חומר בשם קוורצטין; מכילים לוטאין, שהוא חומר המגן על הראייה; ועשירים בפיטוסטרולים, שעוזרים להוריד רמת כולסטרול בדם. לצד זאת, הדובדבנים מכילים יותר סוכר משאר פירות היער, ולכן פחות מומלצים לחולי סכרת".

ויטמינים לסמן עליהם וי: בטא קרוטן, חומצה פולית, הויטמינים B6, C ו-K.

מתי? עונת קטיף הדובדבנים מתחילה בסוף מאי-תחילת יוני ונמשכת כחודשיים.

ערימת פטל אדום (צילום: kamilla mathisen, Istock)
הפטל עשיר במינרלים | צילום: kamilla mathisen, Istock
 

פטל

יתרונות תזונתיים: "הפטל, כמו קודמיו, עשיר במינרלים - סידן, מגנזיום, ברזל, זרחן, אשלגן, בסיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון".

יתרונות בריאותיים: "פטל מכיל הרבה מאוד נוגדי חמצון הנקראים פוליפנולים, שתורמים למניעת מחלות לב וסרטן, ומחקרים הראו שפטל שחור יעיל בעיכוב התפתחות גידול במעי הגס. בנוסף, פטל שחור יעיל באיחוי פצעים או במקרה של אפטות בפה, כי הוא עשיר בחומרים שמכווצים את כלי הדם".

ויטמינים לסמן עליהם וי: ויטמינים A, C ו-K.

מתי? הפטל במיטבו בחודשים יולי-אוגוסט.

טארט תותים ושוקולד - התותים (צילום: חן שוקרון, אוכל טוב)
עוד מעט נגמר. תותים | צילום: חן שוקרון, אוכל טוב

תותים

יתרונות תזונתיים: "בתותים יש הרבה ויטמין C, ברזל, סידן, אשלגן  וחומצה פולית".

יתרונות בריאותיים: "התותים יעילים בהגנה על המוח מהזדקנות, מפני שהם עשירים באנתוציאנינים; הם מגנים גם מפני תהליכי דלקת בגוף, תהליכים סרטניים ומחלות לב וכלי דם; מלבד אנתוציאנינים, התותים מכילים גם חומצות פנוליות. אחת מהן, לדוגמה, היא החומצה האלאגית, בעלת היכולת המוכחת למנוע גידולים בוושט ובמעי הגס של בעלי חיים".

ויטמינים לסמן עליהם וי: ויטמינים A, C ו-K וחומצה פולית.

מתי? התנובה בחודשים דצמבר עד יוני.

 >> 13 מאכלים שלא ידעתם שהם כל כך משמינים