אתן באמצע אימון בחדר הכושר והבחור שלפני רגע עשיתן לו עיניים על ההליכון עומד לידכן, אתן מרימות משקולות ואז זה קורה. בעל כורחן וללא שום התרעה מראש, יצא לו נאד מישבנכן ואתן לא יודעות איפה לקבור את עצמכן. זה טבעי, לא נעים אבל זה יכול לקרות לכולנו, נשים וגברים כאחד. לפעמים האימון בחדר הכושר פשוט משחרר שם משהו וגורם לנו לשחרר נפיחות לחלל האוויר בלי שנוכל לשלוט על זה. אז למה זה קורה ואיף אפשר למנוע מהפדיחה הזאת לקרות?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ובכן, מתברר שהכל קשור לפיזיקה. "כל פעילות גופנית שכוללת כיפוף או פיתול הגוף יכולה לגרום למעבר של אוויר ממערכת העיכול החוצה", מסביר ד"ר פייטון ברוקים מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה בדרום קליפורניה למגזין Health. זה כולל פילאטיס, רכיבה על אופניים, יוגה, אימוני משקולות וכו'.

לפי ד"ר ברוקים, כשאתם עושים אימונים אירוביים, ישנו מכניזם מסוים שמעודד ייצור גזים בגוף. כשאתם רצים וקופצים, האיברים הפנימיים  נעים למעלה למטה וקדימה אחורה. אימונים יכולים לזרז את תהליך העיכול ולגרום לייצור מוגבר ומזורז של גזים במערכת העיכול. זה, אגב, מה שיכול גם לגרום לעוד בעיה נפוצה – שלשול בקרב אנשים שרצים.

איך שאתם נושמים חשוב לא פחות

נשימה לא יעילה בזמן האימון יכולה בהחלט לגרום לכם לשחרר יותר נפיחות. "חוסר היכולת לנשום ולשאוף כמו שצריך יכולה לגרום לייצור מוגבר של גזים", מסביר ג'ים וואייט, פיזיולוג. נשימות מהירות מאלצות מעבר של יותר מדי אוויר לתוך הקיבה, אחרי כן למעיים ולבסוף לפי הטבעת. "אני לרוב ממליץ למטופלים שלי להימנע מלאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כדי למנוע ייצור מוגבר של גזים. כמו בצל, ירקות ממשפחת המצליבים, כרוב ניצנים וקטניות", מסביר ד"ר ברוקים. נוסף לכך, פחת מומלץ לאכול מזונות עשויים חיטה או דגנים מלאים, משקאות מוגזים וסוכרים כוהליים (מרכיב שנמצא כמעט בכל מזון שמוגדר "ללא סוכר"). אז אם אתם יודעים שבהמשך היום צפוי לכם ביקו בחדר הכושר, הימנעו ממזונות אלה. ומה כן כדאי לאכול? נשנוש טוב לפני האימון יכלול בננה, או חמאת בוטנים, שעה לפני האימון. אבל מכיוון שכל מערכת עיכול היא מעט שונה, ההמלצה היא להתנסות בעצמכם ולראות מה עובד הכי טוב עבורכם.

כרוב ניצנים
לוותר על כרוב הניצנים לפני האימון (וכל ירק ממשפחת המצליבים) | צילום: Ruslan Mitin, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> עליתם לאחרונה במשקל? אולי זאת הסיבה 
>> חוששים מסקס? יש לנו כמה טיפים בשבילכם
>> בריא או לא? כל האמת מאחורי הפריכיות

גם האופן שבו אתם שותים מים יכול להשפיע על הסיכוי שתסבלו מגזים במהלך האימון. מומלץ לא לשתות המון מים בבת אחת, כיוון שזה יכול להוביל לבליעה של אוויר לתוך מערכת העיכול. כדי לשמור שהגוף שלכם מקבל מספיק נוזלים בלי לגרום לגזים, כדאי לשתות במהלך כל היום בהדרגה ולקחת לגימות מתונות בזמן שאתם בחדר הכושר.

אז מה עושים אם יש גזים באמצע האימון?

אין ספק שזו התלבטות קשה. כי שחרור הנפיחה תגרום לאי נעימות, אך גם התאפקות יכולה גם היא לגרום לתחושה לא נעימה. אם אין אף אחד לידכם, כדאי לשחרר. אם חדר הכושר הומה אדם, מצאו פינה רחוקה מאנשים ושחררו שם. בסופו של דבר גזים זה דבר טבעי וכולם מפליצים. אבל אם אתם מרגישים שזה ממש מפריע לכם להתאמן, אולי כדאי להיוועץ ברופא ולבדוק שאין בעיות כלשהן במערכת העיכול.

>> זה מה שקורה כשמתאפקים עם פלוץ