"שומרי משקל" עדכנו השבוע את רשימת המאכלים שערכם הוא אפס נקודות, או במילים פשוטות: המאכלים שאפשר לאכול מהם כמה שרק רוצים. רשימת המאכלים המעודכנת כוללת כעת כ-200 מזונות, כולל ביצים, דגים ושעועית.

> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

שיטת הנקודות של "שומרי משקל", אחת מחברות הדיאטה המוכרות והוותיקות בעולם, מאפשרת לאנשים שרוצים לרדת במשקל לעקוב באדיקות אחר המזון שהם צורכים. כל אדם מקבל לפי הנתונים שלו כמות נקודות יומית ושבועית שעליו לעמוד בה. מספר הנקודות המוקצבות לכל מנה נקבע מראש על ידי ארבעה קריטריונים: קלוריות, שומן רווי, סוכר וחלבון. כמות הנקודות שמוקצבת לכל אדם נועדה לסייע לרדת כחצי קילו עד קילו פר שבוע, שנחשבת לצורה בריאה של ירידה במשקל.

ביצה קשה
גם ביצים בפנים | צילום: bhofack2, Thinkstock

הרשימה המעודכנת של המאכלים שנכנסים לקטגוריית ה"אפס נקודות" נראית ממבט ראשון טובה מכדי להיות אמיתית, אך למעשה עדכון זה משקף רוח של שינוי ששוררת בשנים האחרונות בקרב דיאטנים ומדענים בכל הנוגע למזון בריא. "מזונות אלו נבחרו מסיבה מסוימת", אמר גארי פוסטר, המדען הראשי של "שומרי משקל" לביזנס אינסיידר. "אנחנו מעגנים את עצמנו להנחיות התזונתיות. זה התפקיד שלנו לפתח מערכת שתשנה את הרגלי האכילה", הוסיף פוסטר.

מדריך אפונה - לפני בישול
תתפרעו | צילום: נטע-חן ליבנה, אוכל טוב

וד ב-mako בריאות
>> ראו הוזהרתם: 3 מאכלים שגורמים לצלוליט
>> בני ה-31 עלו ארצה ואז גילו את הנורא מכל
>> נשארים הרבה בבית? יש לזה יתרון מפתיע

משביעים לאורך זמן

השאלה שעולה היא האם אנשים לא עלולים לאכול יותר מדי מאותם מאכלים ששווים אפס נקודות? גם יותר מדי סלמון, המכיל שומן בריא – יכול להזיק לנו, שכן החשיבות בשמירה על אורח חיים בריא היא איזון. "הרבה יותר קל להגזים עם משקאות, פחמימות מעובדות, מאכלים שמלאים בסוכר או מזון מעובד", מסבירה קארה אנסלמו, תזונאית. כיוון שרבים מהמאכלים שערכם אפס נקודות הם מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים שמשביעים לאורך זמן, לרוב אנשים לא נוטים לאכול אותם בהגזמה.

מרק תירס
אוהבים תירס? | צילום: אסף אמברם, אוכל טוב

חזה עוף ללא עור, חזה הודו ללא עור, יוגורט ללא שומן, טופו, ביצים, שעועית, אפונה, תירס ו-50 סוגים שונים של דגים נמצאים ברשימה המעודכנת של "שומרי משקל". "מזונות אלו מהווים את הבסיס לדפוסי אכילה בריאים", אמר פוסטר. "האם באמת אכפת לנו אם אנשים אוכלים 100 גרם או 200 גרם סלמון? לא", הוסיף.

כדי לוודא שהמאכלים החדשים שיתווספו לרשימת ה"אפס נקודות" אכן תורמים לירידה במשקל, "שומרי משקל" חברו לאוניברסיטת קרוליינה הצפונית וערכו ניסוי במשך חצי שנה – על 152 אנשים. התוצאות אמנם לא פורסמו עדיין בכתבי עת מדעיים, אך פוסטר טוען כי עד כה משתתפים רבים ירדו במשקל, היקף המותן הצטמצם בקרב אנשים רבים והמשתתפים דיווחו על ירידה ברעב ושיפור השינה.