יש אנשים שלא יכולים בלי ללעוס קצת קרח בימים החמים של הקיץ ויש כאלה שרק המחשבה על זה מעוררת בהם צמרמורת עזה. אם אתם משתייכים לקבוצה השנייה, ייתכן שהסיבה היא כי אתם נוטים לסבול מכאבים כשהשיניים באות במגע עם מזון או משקה קר. אם אי פעם תהיתם למה זה קורה, אתם לא לבד. מדענים ניסו למצוא את הסיבה לכך שקור מכאיב במיוחד לאנשים עם רגישות בשיניים ונראה שהפעם נמצאה התשובה.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

במחקר שפורסם בכתב העת Science Advances  חוקרים חושפים מה עומד מאחורי אותו כאב עז בשיניים כשהן נחשפות לקור. מתברר שהכול בגלל חלבון שנקרא TRPC5 המצוי בתאים בשיניים המרכיבים את הדנטין, רקמה המהווה מרכיב מרכזי בשיניים וגם באמייל השן. אותם תאים, המכונים אודונטובלסטים, תומכים בצורה של השן אך נראה שיש להם תפקיד נוסף – הם מהווים חיישני קור. הסיבה לכך שהם מהווים גם חיישני קור, היא שחלבון TRPC5 הוא גם תעלת יונים - מבנה עשוי חלבונים שממוקם בקרום התאים בגוף שבמקרים מסוימים מאפשר מעבר של אותות בגוף דרך קרום התא. ובמקרה זה, התאים מגיבים לאותות קור. או במילים אחרות, החלבון הזה הוא מעין חיישן טמפרטורה.

החדשות הטובות הן, שכעת שנמצאה הסיבה לרגישות לקור בשיניים – מדענים סבורים כי יהיה קל יותר למצוא פתרון לכך. הם מציינים כי ניתן יהיה להפחית את הכאב בעזרת מסטיק מיוחד או רצועות שמניחים ישירות על הדנטין.

אישה שותה מים (צילום: shutterstock By Antonio Guillem)
רבים מעדיפים לשתות מים בטמפרטורת החדר כדי להימנע מכאבים בשיניים | צילום: shutterstock By Antonio Guillem
עוד ב-mako בריאות:
>> מדענים חוששים מהתפשטות של תולעת טפילית
>> רבים טוענים שזו השיטה הכי יעילה לרדת במשקל
>> דיאטנית: מה כדאי לאכול כדי לשפר את חיי המין

חלבון TRPC5 מצוי באזורים נוספים בגוף ובעבר נמצא כי הוא מסוגל לחוש קור ולגרום לפעולות ביולוגיות שונות. כעת יודעים שהוא מצוי גם בשיניים וזה בהחלט עשוי לסייע לכל האנשים בעולם שסובלים מרגישות בשיניים ומקור באופן ספציפי. נוסף על כך, מחקר זה מסביר מדוע במשך שנים נוהגים להשתמש בשמן ציפורן כטיפול טבעי נגד כאבי שיניים. החומר הפעיל בשמן ציפורן הוא חומצת ציפורן, שמסוגלת לחסום את חלבון TRPC5.

שיני אדם נחשבות לנושא שקשה לחקור אותו בקהילה המדעית, לכן מחקר זה נמשך לא פחות מ-10 שנים. אך תוצאותיו יוכלו לסייע למיליוני אנשים ברחבי העולם, בתקווה שזה יקדם טיפולים יעילים נגד רגישות בשיניים.