כבר שנים שנושא ההזדקנות נחקר על ידי מומחים, במטרה להבין מה עשוי להאיץ אותה, מה יכול לתרום להארכת תוחלת החיים וכיצד ניתן למנוע מחלות שפורצות בשלבים מאוחרים בחיים, כמו אלצהיימר ודמנציה. כעת מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Nature Communications חושף גורם שעשוי להשפיע במידה רבה על ההזדקנות ואף עשוי לתרום לתוחלת חיים ארוכה יותר.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

חוקרים מאוניברסיטת אדינבורו יחד עם חוקרים ממכון מקס פלאנק לביולוגיית ההזדקנות בגרמניה מצאו כי רמות תקינות של ברזל בדם יכולות להיות המפתח להזדקנות בריאה יותר. לפי החוקרים, ממצאים אלו יכולים לתרום משמעותית לפיתוח תרופות שמפחיתות מחלות זקנה.

כדי לבדוק את רמת הברזל שלכם, יש לערוך בדיקות דם. בתוצאות הבדיקות, הסתכלו על "תאי דם אדומים" או RBC. בתוך תאי הדם האדומים נמצא חלבון (גלובין), שקושר אליו ברזל (heme) ויוצר את ההמוגלובין. הברזל הקשור אחראי על נשיאת חמצן לתאים ומספק להם אנרגיה. רמת ההמוגלובין התקינה משתנה לפי גיל. לנשים בוגרות הערך התקין נע סביב 12-13 מ"ג ולגברים הערך תקין עומד על כ-14 מ"ג.

החוקרים השתמשו במידע גנטי שנאסף מלא פחות ממיליון אנשים, במטרה להבין למה אנשים מזדקנים בקצב שונה. הזדקנות ביולוגית משתנה מאדם לאדם ומובילה למחלות קטלניות שרבים סובלים מהן, ביניהן מחלות לב, דמנציה וסרטן. רמות גבוהות במיוחד או נמוכות במיוחד של ברזל בדם נמצאו קשורות למחלות ובעיות זקנה, כמו פרקינסון, מחלות כבד והתדרדרות היכולת של הגוף להילחם בזיהומים בגילים מבוגרים יותר.

אלצהיימר, דמנציה (צילום: shutterstock)
נמצא קשר בין רמות ברזל בדם למחלות זקנה | צילום: shutterstock

"הממצאים יעזרו לשפר את הבריאות בזקנה"

עוד ב-mako בריאות:
>> הטריק הוויראלי של רופאת השיניים להתאמת מסכה
>> רוצים לרדת במשקל? קודם כל תפסיקו לאכול את זה
>> ייתכן שבקרוב נוכל לטוס בלי לחשוש מקורונה

"אנחנו משערים שהממצאים שלנו על מטבוליזם של ברזל יכולים להתחיל להסביר מדוע אכילת בשר אדום, שבו רמות גבוהות במיוחד של ברזל, בנמצאה קשורה לבעיות זקנה כמו מחלות לב", ציין ד"ר פול טרימרס, מאוניברסיטת אדינבורו, בהצהרה לתקשורת. ד"ר יוריס דילן, מהמכון הגרמני הוסיף כי "המטרה האולטימטיבית שלנו היא לגלות כיצד לווסת את תהליך ההזדקנות ולמצוא דרכים לשפר את הבריאות במהלך ההזדקנות".

"אנחנו מאוד נרגשים מממצאים אלו, מכיוון שהם מצביעים על כך שרמות גבוהות של ברזל בדם מפחיתות את השנים הבריאות בחיים שלנו ומעקב אחר רמות הברזל יכול למנוע נזקים הקשורים לגיל", אמר ד"ר טרימרס והוסיף כי עשרה אזורים בגנום שנמצאו במחקר הנוכחי וקשורים לתוחלת החיים, תוחלת בריאותית ואריכות ימים מהווים מועמדים פוטנציאליים למחקרים נוספים.

>> 11 מזונות עשירים בברזל