יש יותר מסיבה אחת שעומדת מאחורי האהבה שלנו לקפה: בחורף הוא מחמם אותנו, בקיץ מרענן, הוא מעורר, טעים ואפשר ליהנות ממנו בשלל דרכים. לכן זה לא מפתיע שרק הריח הייחודי שלו יכול לעורר בנו חשק עז לשתות אותו. אבל כעת מתברר שלא רק הריח של הקפה יכול להשפיע עלינו, אלא גם רק המחשבה עליו.

מחקר שפורסם לאחרונה חושף כי רק מחשבה על קפה או על דברים שמזכירים לנו קפה – יכולה לעורר אותנו, מבלי שנצטרך בכלל לשתות אותו. החוקרים מאמינים שהסיבה לכך היא שאנחנו מקשרים קפה עם עוררות במידה כה משמעותית, שמספיק שרק נראה משהו שיזכיר לנו קפה – וזה יפעיל חלקים במוח ששולטים במידת הערנות, ערות ותשומת הלב שלנו.  

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

עוררות כמו אחרי ששותים קפה, מבלי לשתות אותו

המחקר נעשה באוניברסיטת טורונטו על ידי סם מגליו, מרצה בכיר לשיווק ופורסם בכתב העת המדעי Consciousness and Cognition. "קפה הוא אחד המשקאות הפופולריים וידוע הרבה על ההשפעות הפיזיות שלו", אמר מגליו. "הרבה פחות ידוע על המשמעות הפסיכולוגית שלו, או במילים אחרות, כיצד דברים שמזכירים לנו קפה יכולים להשפיע על האופן שבו אנו חושבים".


החוקרים מציינים שאנשים רבים רואים רמזים לקפה, או דברים שמזכירים להם קפה או חושבים על קפה, מבלי באמת לעכל אותו עדיין. "רצינו לראות אם קיים קשר בין קפה לעוררות, כזה שאם רק נחשוף אנשים לרמזים הקשורים לקפה, העוררות הפסיכולוגית שלהם תעלה, כמו שהייתה עולה אם הם היו באמת שותים קפה", מסביר מגליו.

כדי לבדוק את הקשר הזה, החוקרים חשפו את המשתתפים, שהיו מתרבויות מערביות ומזרחיות (ארה"ב, קנדה, אירופה – וסין, יפן, קוריאה) לרמזים הקשורים לקפה ולתה.הם ציינו במאמרם על המחקר, כי קפה הוא המשקה הרביעי הכי פופולרי בעולם ואילו תה נמצא במקום השני.

ידיים מחזיקות קפה
ראיתם משהו שרק הזכיר לכם קפה? מתברר שזה עוזר לכם להתעורר ולהתפקס | צילום: Siberian spring, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> זהירות: זה הירק הכי מזוהם על השולחן שלכם
>> מחקר: זאת השעה הכי מומלצת ביום לאכול קינוח

נערכו ארבעה ניסויים שונים, בכל אחד מהם השתתפו כ-342 אנשים. במהלך הניסויים, התבקשו המשתתפים לבצע מטלות קוגניטיביות שונות, כמו ליצור קמפיין שיווק פיקטיבי למותג פיקטיבי של תה או קפה. נוסף לכך נלקחו מדדים כמו דופק לב והם נשאלו לגבי מידת הערנות שהם הרגישו. התוצאות הראו שהמשתתפים שנחשפו לרמזים הקשורים לקפה חשבו באופן "יותר מוחשי, יותר מדויק". נוסף לכך, הם הרגישו שהזמן עבר להם מהר יותר, בהשוואה לאנשים שחשבו על תה.

"אנשים שחווים עוררות פיזיולוגית – במקרה הזה כתוצאה מהטרמה ולא מצריכת קפה – רואים את העולם באופן יותר מפורט, יותר ספציפי", הוסיף מגליו. הטרמה היא מונח מתחום הפסיכולוגיה המתאר הפעלת אסוציאציות בזיכרון שבאופן תת הכרתי משפיעות על מחשבות והתנהגויות.

עם זאת, החוקרים שמו לב לפרט מעניין: ההשפעה הייתה חזקה יותר בקרב אנשים שגדלו בסביבה מערבית. "בצפון אמריקה יש לנו את הדימוי הזה של מנהל בכיר שממהר לפגישה חשובה עם אספרסו ביד", הסביר מגליו. "יש קשר בין צריכת קפאין לעוררות, שאולי לא קיים בתרבויות אחרות".