אתם נוהגים לאכול חטיפים פה ושם, וגם טופי אם מזדמן, אבל כדאי שתדעו שכל מזון שנתקע בשיניים ועל גבי השיניים עלול להזיק להם. ד"ר שי גורן, מומחה ליישור שיניים ומנהל המרכז לבריאות הפה והשיניים בבית החולים איכילוב, מפריד בין מזונות דביקים לבין מזונות סיביים. "מזונות כמו קרמל וטופי או חטיפים מלוחים הם דביקים ונצמדים לפני השטח של השן, הרוק והלשון מתקשים להסיר אותם ועם הזמן מזונות אלו מתפרקים לסוכרים. כאשר מדובר במזונות מלוחים שאין בהם סוכר מלכתחילה, יש בהם עמילן והרוק מפרק את העמילן לסוכר. כך, החיידקים נצמדים לפני השטח של השן, ומזיקים לה. הם יוצרים חומצה שהורסת את רקמת השן", הוא אומר וממליץ להימנע מהמזונות הדביקים, בעיקר אלה שמכילים סוכר רב.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ענבל דרוקר, דיאטנית קלינית וספורט, מאמנת כושר ומרצה בתזונה במכללה האקדמית וינגייט, מציינת שכאשר מדובר בפירות, ירקות או בשר - מזונות עם ערכים תזונתיים גבוהים - מצבים של שיניים צפופות או תותבות מקשים עוד יותר על אכילתם ולכן כדאי לחשוב על אופן שונה של אכילה או בישול, כאשר מתאפשר. אז ממה באמת כדאי להימנע?

קלח תירס – גרגרי התירס תמיד ייתקעו לנו בין השיניים ונצטרך אמצעי עזר כדי להסיר אותם. אפשר להוריד את הגרעינים בסכין מהקלח ולאכול אותם עם כפית.

מנגו, תפוח ואפרסק - יש להם סיבי פרי שנתקעים בין השיניים, אך הערכים התזונתיים שלהם גבוהים. אפשר לשנות את אופן האכילה שלהם, ובמקום לנגוס ישר מהפרי, אפשר לאכול אותם בצורה שמותאמת ללסת ולמבנה השיניים שלנו כמו חיתוך לפלחים או קוביות.  

שומר - סיבי הצמח הטרי לרוב ייתקעו בין השיניים. אפשר לבשל את השומר כדי שהמרקם יהיה יותר נוח ולעיס. 

קרמל  וטופי - נדבקים לשיניים והערך התזונתי שלהם רע מאוד. אלו מזונות עתירי סוכר ודביקים שיכולים לפגוע בשן עצמה ואף עלולים להוציא סתימות. רצוי שכל אחד יימנע מהם, ובפרט למי שיש בעיות בשיניים.  

פופקורן בסיסי (צילום: fairy_mi, פיית העוגיות)
נתקע בין השיניים ועלול להיתקע גם בגרון | צילום: fairy_mi, פיית העוגיות

עוד ב-mako בריאות:
>> הדבר הכי מפתיע שגלולות יכולות לעשות לכן
>> מה זה אומר שתנוך האוזן מחובר?
>> המאכלים שעושים לכם שיניים צהובות

פופקורן - נתקע בין השיניים ועלול להיתקע גם בגרון. "לרוב אני אמליץ על פופקורן כחטיף משום שהמקור שלו הוא תירס, וכאשר מטגנים אותו בסיר עם שמן, יש לנו חטיף דל שומן ולא מרוכז בסוכר או במלח, ובעל אינדקס גליקמי לא גבוה. לשמירה על השיניים, כדאי להימנע מלאכול את הגרגרים שלא תפחו".  

נתחי בשר בעלי סיבים - האזורים השריריים יותר של הבשר הם דלי שומן וגם יותר סיביים. אפשר לבחור בחלקים רכים ופנימיים, או להחליף את הבשר האדום בחזה עוף או הודו, שמספקים ברזל וויטמין B12 ונלעסים יותר ביעילות, או שיש לקצר את הבישול או לשנות אותו – לטחון את הבשר לקציצות. ידוע ממחקרים שבשר אדום מעלה את הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס, ולכן ההמלצה הגורפת היא להימנע ממנו. 

חטיף אורז יפני – בנוסף להיותו דביק הוא עתיר שומן, אפשר להחליפו באגוזים או שקדים לא מטוגנים.

אם כבר אכלתם מומלץ לצחצח את השיניים, ובנוסף, להשתמש בחוט דנטלי כדי להגיע למקומות שהמברשת לא מגיעה אליהם.

מזונות סיביים שאינם דביקים כמו מנגו ותירס נכנסים בין חריצי השיניים, ונצמדים לאזורים שבין השיניים. "אמנם מזונות אלו מזיקים פחות, וסיב של מנגו כנראה לא יגרום לעששת, אבל גם אם הם לא הופכים לסוכר, הישארותו של גוף זר בין השיניים יכולה לגרום להצטברות חיידקים באזור ובהמשך לדלקת חניכיים. לכן, אחרי אכילה של מזונות כאלה מומלץ לשחרר את הסיבים עם חוט דנטלי", מסביר ד"ר גורן.

היזהרו עם הקיסמים

מעבר לצחצוח שיניים פעמיים ביום, ממליץ ד"ר גורן על שימוש יומי (בעיקר בערב) בחוט דנטלי. אם אתם לא נמצאים בבית ואוכלים בחוץ, כדאי שתצטיידו בחוט דנטלי או קיסמים רפואיים, קיסמי העץ אשר נמכרים ברשתות השיווק אינם מיועדים לחיטוט בין השיניים שלכם. "קיסמים אלו נועדו לתפיסת מזון ולא לשיניים, אנשים משתמשים בהם, חופרים ולא פעם מדממים בגלל פציעת החניכיים. הקיסמים הדנטליים שניתן לרכוש אותם ברשתות הפארם ובתי המרקחת, אינם בעלי שפיץ או חוד, ומיועדים להסרת המזון מבין השיניים". 

>> 15 דברים שקורים לכל מי שרוצה לרוץ