השתלת רחם היא פרוצדורה רפואית מורכבת. היא כל-כך מורכבת שעד היום רק עשרות בודדות של תינוקות נולדו לאחריה. "להערכתי בוצעו עד כה מאות השתלות כאלה בעולם, אך בשל התהליך המורכב רק עשרות יולדות צלחו את התהליך והביאו ילד לעולם", טוען פרופ׳ רועי משיח, מומחה לגינקולוגיה ומנהל מחלקת נשים בשיבא. "הפרוצדורה החלה בשוודיה, נמשכה בברזיל, ארצות הברית, גרמניה וסין. ממש לאחרונה מישהי עברה את זה גם באוסטרליה".

לטענתו, מה שהופך את העניין להליך מורכב נובע מכך שמדובר בהשתלה לכל עניין. אולם, בניגוד לאיבר אחר כמו לב או ריאות החיוני להצלת חיי אדם, במקרה הזה מדובר בהיבט שונה, חשוב ככל שיהיה – הבאת ילד לעולם.

כיצד מתבצעת השתלת הרחם?

פרופ' משיח מסביר כי ניתוח התורמת אורך כ-12 שעות, ואף שהניתוח של הנתרמת קצר יותר, היא זקוקה לתרופות שנוגדות את דחיית השתל מיד לאחריו. הוא מבהיר כי "אלו תרופות חזקות ואלימות, אליהן גם העובר נחשף. במקרה של השתלת רחם אין ברירה ולכן משתמשים בהן, אבל בסוף היריון הרחם מוסר". לדבריו, בשל המורכבות שבדבר, הלידה עצמה תמיד מתבצעת באופן קיסרי.

מהם הסיכונים בניתוח?

"כמו בכל השתלה, גם כאן החשש העיקרי נובע מדחייה של השתל. כמו כן, צריך להביא בחשבון שהשתל עלול להפריש חומרים מסוכנים, לגרום לזיהום, דימום ואפילו לנמק".

למי זה מיועד?

כיוון שכאמור מדובר בניתוח מורכב הדורש שימוש בתרופות חזקות, פרופ' משיח מבהיר כי הוא אינו מומלץ לכלל הנשים. "באופן כללי, תהליך חריג כזה מתאים לנשים שאין להן ברירה אחרת, כמו למשל נשים הסובלות מסינדרום MRKH הנולדות ללא רחם, או כאלה שהרחם שלהן נפגע בשל מחלת הסרטן או בשל סיבה רפואית שאילצה לכרות אותו". עם זאת, פרופ' משיח מבהיר כי לנשים אלה קיימת אופציה טובה  ומסוכנת פחות – פונדקאות. "אישה שיולדת ילד באמצעות פונדקאות זוכה לתינוק משלה, שמקבל את הגנים שלה ושל בן זוגה. בהיבט הזה הוא אינו שונה מכל תינוק אחר שהייתה מגדלת ברחמה. עם זאת, ישנה קבוצה קטנה של נשים שלא יכולות לעבור תהליך פונדקאות. לרוב זה נובע מסיבות דתיות. למעשה, מרבית הנשים שעוברות את תהליך השתלת הרחם בעולם הן מוסלמיות אדוקות, ויש גם מעט נשים יהודיות שמגיעות מזרמים מסוימים".

"השתלת רחם היא נושא מאוד בעייתי ברפואה. בד"כ טיפול רפואי מתחייב קודם כל לא להזיק. במקרה הזה, מדובר בטיפול מורכב מאוד, שאינו מציל חיים. לרוב מטעמים מסוימים שקשורים לדת, בזמן שקיימת אופציה בטוחה ומומלצת יותר" מסכם פרופ' משיח.