תרחיש מוכר: עשיתם סדר במקרר או במזווה ונתקלתם במזונות שלא נפתחו אך תאריך התפוגה שלהם עבר. אתם תוהים אם כדאי לזרוק את המוצרים הללו, או שאולי אפשר בכל זאת עדיין לאכול אותם גם שבוע או שבועיים אחרי התאריך שצוין באריזה. כדי שלא תצטרכו לשבור את הראש יותר, אספנו לכם את כל התרחישים האפשריים שיכולים לקרות כשאוכלים מזון פג תוקף. לגזור ולשמור.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

פשוט לא יקרה כלום

כן, קראתם נכון. רוב הסיכויים שאם תאכלו מוצר פג תוקף, פשוט לא יקרה לכם כלום. הטעם אולי לא יהיה הכי טוב, אבל מבחינה בריאותית במרבית המקרים זה לא יהיה מסוכן. זה כמובן לא אומר שאתם יכולים לאכול מזון פג תוקף בכמויות, אבל אם קרה בטעות, זה לא נורא. התאריכים שמופיעים על גבי מוצרים שונים לא תמיד מצביעים על מתי המזון לא ראוי לאכילה יותר, אלא מתי צפויה להיפגע איכותו, כלומר הטריות והטעם שלו. גם מזון המאוחסן במקפיא לרוב ישרוד טוב אחרי תאריך התפוגה. "מזונות שהיו זמן רב במקפיא אולי יהיו יבשים, או שטעמם לא יהיה טוב כמו פעם, אבל הם יהיו בטוחים לאכילה", מציין משרד החקלאות האמריקאי.

>> אבל מה קורה למזונות שמאוחסנים במזווה בקיץ?

מזונות הנמצאים אצלכם במזווה גם כן מסוגלים להחזיק לא מעט זמן. קופסאות שימורים יכולות להחזיק שנים, כל עוד פחית השימורים נמצאת במצב טוב – ללא חלודה, שקעים או נפיחות. מוצרים ארוזים כמו פסטה, עוגיות ודגנים גם כן לרוב אכילים לאחר תאריך התפוגה, אבל הם עשויים להיות עבשים או חסרי טעם עם הזמן.

פג תוקף (צילום: newroadboy_, Shutterstock)
אם קופסת השימורים במצב טוב, אפשר לאכול | צילום: newroadboy_, Shutterstock

אובדן הערך התזונתי

מזון פג תוקף לא רק מאבד מהטעם ומהטריות שלו, הוא יכול גם לאבד מהערך התזונתי שלו. זה יכול לקרות בתחליפי חלב-אם ובפירות וירקות. מחקר שנעשה על פירות וירקות טריים מצא כי ערכם התזונתי עלול לרדת עוד בזמן שהם נקטפים ועד שהם נשלחים לחנויות, כמו גם בזמן שהם יושבים בחנות וכמובן לאחר הקנייה ועד שהם נצרכים. "זה אומר שפירות וירקות טריים לא נצרכים במשך זמן משמעותי לאחר שנקצרו, במהלכו מתרחשת ירידה בערכם התזונתי", כתבו במחקר.

עוד ב-mako בריאות:
>> מה קורה כשאוכלים בטעות עובש? רופא עונה
>> נפיחות בבטן? הסופר פוד הזה יפתור את הבעיה
>> זה הדבר האחד שלא כדאי לגעת בו בסופר

הרעלת מזון

מדובר בתופעה נפוצה שסביר להניח שרובכם חוויתם לפחות פעם אחת (אם לא פעמים רבות) במהלך חייכם. היא מתבטאת לרוב בתסמינים לא הכי נעימים, כמו חום, התכווצויות בקיבה, שלשולים, בחילות, הקאות וצמרמורות. הרעלת מזון יכולה להיגרם מצריכת מזונות שתוקפם פג – כאלו שהתקלקלו ומצויים בהם רעלנים מזיקים. הרעלת מזון נפוצה יותר לאחר צריכת ביצים, בשר, פירות וירקות. חשוב מאוד לבדוק היטב לפני שאתם צורכים מזונות אלו, שימו לב לריח שונה, צבע מוזר או טעם חמוץ.

אם אכלתם פרי או ירק מקולקל, זה לאו דווקא יוביל להרעלת מזון, אך זה אפשרי. לפי משרד החקלאות האמריקאי, מרבית מקרי הרעלות המזון נובעות מצריכה של מזון שאוחסן בתנאים לא טובים, או שישב מחוץ למקרר יותר מדי זמן ופחות בגלל שמוצר היה פג תוקף מבחינת התאריך שעל האריזה. יש דרגות חומרה שונות להרעלת מזון, חלקן קלות יותר ואחרות עשויות להיות חמורות יותר, לכן כדאי תמיד להיזהר ולהיות ערניים לתסמינים של הרעלת מזון.

מקרר (צילום: l i g h t p o e t, Shutterstock)
תאריך תפוגה הוא לרוב אינדיקציה לאיכות המוצר | צילום: l i g h t p o e t, Shutterstock

>> ומה קורה כשאוכלים עובש? הנה התשובה

חשיפה לחיידקים מסוכנים

למרות שבמרבית המקרים הרעלת מזון לא תהיה מסוכנת, במקרים מסוימים היא עשויה להיות. הרעלת מזון עלולה לחשוף אתכם לחיידקים ולרעלנים מסוכנים, כמו ליסטריה, אי קולי, סלמונלה, סטפילוקוק זהוב ושיגלה. חיידקים אלו עלולים להוביל למחלה, אשפוז ובמקרים קיצוניים אף למוות. רוב החיידקים הללו יכולים לגרום להקאות ושלשולים, אך ליסטריה יכולה גם להוביל לתחושת נוקשות בצוואר, בלבול, חום גבוה וכאבי שרירים. סלמונלה יכולה להתבטא בחום גבוה, כאבי בטן, הקאות ושלשולים. אי.קולי יכול להתבטא בשלשול דמי.