מי פה נראים כמו הדבר הכי בריא לשיניים שלנו. רופאי שיניים ממליצים על זה, אמא מטיפה לזה ומעשנים עפים על זה. כולנו עשינו את זה בשלב כזה או אחר בחיים שלנו מתוך מחשבה כנה שזה הדבר הכי בריא לפה שלנו, אך האמנם? בדקנו אם מי פה מסכנים את הפה שלנו, ומה כדאי לעשות במקום.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אמנם לא ידוע על השפעה כימיקלית על המערכת ההורמונלית באמצעות מי פה, אבל יש שם כמה חומרים שבצריכה מאסיבית עלולים להיות בעלי השפעה על הגוף. "מי פה לרוב מכילים כלוריקסידין, חומר אנטי בקטריאלי שעלול לפגום בחיידקי הקיבה במידה ושותים אותו", אומר ד"ר יהושע מאור, פרמקולוג וטוקסיקולוג באוניברסיטה העברית רחובות ובהדסה עין כרם. "זהו נוזל שלא נועד שנשתה אותו, לכן חשוב לא לבלוע. בנוסף, יש במי פה, כמו בכל מיני סבונים, גם את הכימיקל טריקלוזן שידוע כמשבש את המערכת האנדוקרינית".

אבל הבעיה הרצינית במי פה אינה ההשפעה על המערכת ההרמונלית, אלא דווקא הנזק לבריאות הפה. זה אולי נשמע לא הגיוני, אבל לטענת ד"ר מאור, השימוש במי פה מבוססי אלכוהול פוגע בכל החיידקים בפה, גם בחיידקים הטובים. "רוב מי הפה מבוססים על אלכוהול, וככאלה הם מייבשים את הפה לחלוטין", אומר ד"ר מאור. "המשמעות היא שהחיידקים - רעים וטובים מושמדים, והאיזון ביניהם מופר".

מי פה ועישון 

עם זאת, ד"ר ירון ברנשטיין, רופא שיניים וסמנכ"ל רפואה במכבידט לא מסכים עם הקביעה. "מי פה זה שם גנרי למבחר רב של חומרים שמכילים חומרים שונים, והם נחלקים באופן עקרוני לשלוש קבוצות עיקריות- קבוצה אחת של חומרים שמטרתם למנוע עששת, כאלה שמטרתם למנוע מחלת חניכיים וקבוצה שלישית שמטרתם לטפל בריח רע מהפה", הוא אומר. "החומרים שמטרתם לטפל במחלת חניכיים מכילים בין היתר גם חומרים טיפוליים כמו כלוריכסידין, חומר אנטי בקטריאלי. חומרים שמטפלים בריח רע מהפה הם בעיקר חומרי ריח שמטרתם לתת פתרון כזה או אחר לריח רע מהפה, וישנם חומרים לטיפול במחלת חניכיים המכילים אלכוהול אבל זו לא המהות העיקרית שלהם".
בחורה מחייכת מאושרת (צילום: realsimple.com, getty images)
תשמרו על החיוך ותרגיעו עם מי הפה | צילום: realsimple.com, getty images

עוד ב-mako בריאות:
>> הכל זה מלמעלה: אפילו הגיל בו תאבדו את הבתולין 
>> מצות ומצוות: למה זה עושה לנו כזה כאב בטן?
>> ניקיון פסח: 7 דברים שאתם חייבים להעיף מהבית

ד"ר מאור טוען כי מה שאירוני בעניין הוא שדווקא החיידקים המזיקים נמצאים מתחת לשיניים ובמקומות בהם יותר קשה למי הפה להגיע, בעוד שהחיידקים הטובים להם אנחנו זקוקים כדי לשמור על האיזון נמצאים על הלשון, והם הראשונים שמושמדים לאחר שטיפת הפה. "אנשים משתמשים בשטיפת פה לרוב כשהם רוצים להיפטר מריח רע מהפה, והסבירות שמדובר שמעשנים גדולה אפילו יותר", הוא מסביר. "מה שקורה ברגע שמייבשים כך את הפה, בעיקר בשילוב עם עישון, זה שהחיידקים הקרצינוגנים - עם פוטנציאל להיות מסרטנים - יכולים להשתלט על הפה, ואכן מחקרים מראים ששימוש במי פה בקרב מעשנים מעלה את הסבירות לחלות בסרטן בחלל הפה".

אך גם כאן הדעות חלוקות, וד"ר ברנשטיין חולק על דעתו של ד"ר מאור. "אנחנו יודעים שסרטן בחלל הפה מתקשר לשתיית אלכוהול מופרזת ולעישון. יכול להיות שהכוונה היא למוצרים מבוססי אלכוהול, אבל חשוב לציין שאין מחקרים מבוססים בנושא", הוא אומר. "בנוסף, עניין האיזון בין החיידקים הטובים והרעים בפה הוא לחלוטין מיתוס".

אך, לפי ד"ר מאור, גם אם אינכם מעשנים, מי פה עדיין יכולים להזיק לשיניים שלכם. שטיפה כזו מעלה את רמת החומציות של הפה מ-7.4, וגורמת לפה שלנו להיות חומצי יותר מהרגיל. המשמעות היא שאנחנו חשופים להחלשת האמייל. "שימוש תכוף במי פה יכול לגרום לכך שהשיניים ישנו צבע כתוצאה מעישון, או שתיית קפה, תה ויין אדום, יכולה להיווצר נסיגת חניכיים שגורמת לרגישות יתר של השיניים לחום ולקור", אומר ד"ר מאור. "וכמובן, יכולה להיווצא עששת. בנוסף, הריח הרע חוזר כאשר מפסיקים להשתמש במי פה, וכך נכנסים למעגל קסמים שקשה לצאת ממנו".

דווקא כאן, גם ד"ר ברנשטיין מזהיר בפני תופעות הלוואי, אך לטעמו, הן תופעות שניתן לחלוטין להימנע מהן. "אין שום סכנה בשימוש במי פה, אך קיימים מי פה טיפוליים לטיפול במקרים חמורים של דלקת חניכיים, שבשימוש ממושך יכולה להיות צביעה מסויימת של השיניים", הוא אומר. "לכן, ההנחייה של רופאי השיניים היא שימוש עד עשרה ימים ולא יותר מזה. באופן כללי שימוש במי פה הוא מצויין כטיפול משלים, ואין שום בעיה עם שימוש יומי בשטיפת פה". 

יש דרך אחרת

לפי ד"ר מאור, הדבר הפשוט שיציל אתכם מסיבוכי מי הפה היא לעבור לשטיפה עם סודה לשתייה פעם ביום. "סודה לשתייה דווקא מורידה את החומציות בפה, מה שמעורר את רביית החיידקים הטובים", הוא אומר. "בנוסף, גם לעיסה של מסטיק ללא סוכר לאחר הארוחה יכולה לעזור בכך שהיא מעודדת ייצור רוק מוגבר, ובכך יוצרת סביבה נעימה לחיידקים המועילים יותר".

>> על הברזלים: גשר בשיניים לא מבטיח שהן ישארו ישרות לנצח