ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על הפוריות שלכן ושל הפרטנרים שלכן. הנפוצים שבהם כוללים עישון, גיל, ביוץ וספירת הזרע של בן הזוג. כשזה קשור להיריון, כל אישה היא שונה ולכן ישנם גורמים שישפיעו שונה על כל אחת. אספנו לכם כמה גורמים פחות ידועים שיכולים לגרום לפגיעה בפוריות. אם אתן חוששות שאחד מהם תקף לגביכן, מומלץ להיוועץ ברופא.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. חומרי ניקוי כימיים

חומרי הניקוי שנמצאים מתחת לכיור שלכם עלולים להשפיע לרעה על הסיכויים שלכן להיכנס להיריון. על פי אתר Health.com, "חשיפה למזהמים, חומרי הדברה ותרכובות תעשייתיות יכולה להפחית יכולת של זוג להוליד ילדים ב-29 אחוזים". על כן, כדאי לשקול לעבור לחומרי ניקוי טבעיים. אתם יכולים להכין בבית חומר ניקוי רב-שימושי המורכב מחומץ לבן, ושמנים אתריים.

2. יותר מדי כושר

למרות שכושר זה חשוב וטוב לבריאות שלנו, יותר מדי כושר עלול להפחית את הסיכויים להיכנס להיריון. "אם אתן מתאמנות יותר מדי, זה יכול להשפיע לרעה על הביוץ", הסביר ד"ר וויליאם שלאף ל-Health.com.

הסימן העיקרי שיכול להעיד על בעיה מסוימת הוא שינוי במחזור החודשי. "אם אתן שמות לב שהווסת הופכת לקלה יותר או קצרה יותר, כדאי להיוועץ ברופא כדי לבדוק את ההשלכות שיכולות להיות על הפוריות והבריאות שלכן", הוסיף ד"ר שלאף.  

3. לחץ

נכון שלחץ הוא חלק מהחיים שלנו, בייחוד אם ניסיתן להרות כמה פעמים ללא הצלחה. אך האופן שבו אתן מתמודדות עם הלחץ הוא משהו שיש לשים לב אליו. "טריקים מסוימים יכולים לעזור במיוחד לנשים שמתמודדות עם לחץ שהוא תוצאה של ניסיונות מרובים להרות", מסביר ד"ר רוברט א. גרין. ד"ר גרין ממליץ ללכת לישון מוקדם, לקיים יחסי מין מסיבות אחרות שהן לא ניסיון להרות, לעשות תרגילים לשחרור לחצים, לדבר עם מטפל ולתרגל יוגה ומדיטציה.

חומרי ניקוי, אילוסטרציה (צילום: ferlistockphoto, Thinkstock)
כדאי לשקול לעבור לחומרי ניקוי טבעיים | צילום: ferlistockphoto, Thinkstock
עוד ב-mako בריאות
>> כמה פעמים ביום אתם אמורים לעשות פיפי?
>> הבטן מתנפחת אחרי האוכל? תנסו את הדבר הבא
>> 5 מזונות אנטי אייג'ינג שאתם חייבים להוסיף לתפריט

4. האופן שבו הפרטנר משתמש במחשב

אם יצא לכם פעם להניח את הלפטופ שלכם בחיקכם, אתם בטח יודעים שהוא משחרר לא מעט חום. מתברר שהחום הזה לא עושה טוב לספירת הזרע של הפרטנר שלכן. מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי Fertility and Sterility ציין כי חשיפה ממושכת ללפטופ שמחובר לרשת אלחוטית מפחיתה את יכולת הניעות של זירעונים. נוסף לכך ציינו החוקרים כי גברים הנוהגים להשתמש במחשב נייד המונח בחיקם (קרוב לאשכיהם) ומחובר לרשת אינטרנט אלחוטית עשויים לפגוע בפוריותם.

5. התחתונים של בן הזוג שלכן

הפרטנר שלכן לובש תחתוני בוקסר או תחתונים צמודים? על פי אתר WebMD תחתוני בוקסר או מכנסיים רפויים יכולים לשפר את ספירת הזרע, כיוון שהם מסייעים לוודא כי האשכים שומרים על טמפרטורה נמוכה יותר מהגוף – שזה המפתח לייצור זרע. "זו הסיבה שהאשכים ממוקמים מחוץ לגוף", מסבירה סיליה אי. דומינגז, אנדוקרינולוגית המתמחה בפוריות. 

6. תרופות במרשם

ישנן תרופות מסוימות שעשויות להשפיע על הפוריות שלכן. תרופות נוגדות דיכאון ותרופות מייצבות מצברוח יכולות להשפיע על היכולת שלכן להרות. הסיבה לכך היא שתרופות אלו גורמות לגוף שלכן לייצר יותר פרולקטין, הורמון שמפריע לביוץ. כדי לשמור על הבריאות שלכן, כדאי להיוועץ ברופא לפני שאתן מחליטות להפסיק ליטול תרופות מסוימות.

אישה חופפת את השיער עם שמפו במקלחת (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
פתלטים מצויים בתכשירים בעלי ריח שנשאר לאורך זמן | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

7. חומרי סיכה

חומרי סיכה מסוימים עלולים להרוג זירעונים. מחקר שפורסם בכתב העת Fertility and Sterility מצא כי חומרי סיכה של חברות מוכרות יכולים לגרום להקשות על הניסיונות שלכן להיכנס להיריון כיוון שהם פוגעים בזירעונים. תוכלו להשתמש במקום בחומר סיכה טבעי – שמן קוקוס.

8. חשיפה לפתלטים

פתלטים הם חומרים כימיים סינתטיים שמשתמשים בהם בייצור פלסטיק ובקוסמטיקה. על פי מחקר שפורסם לאחרונה, חשיפה ממושכת לפתלטים עלולה להשפיע על הפוריות. כימיקלים אלו יכולים להשפיע על הפוריות שלכן ושל הפרטנרים שלכם. לרוב, משתמשים בפתלטים כדי לגרום לריח במוצרי קוסמטיקה להחזיק לאורך זמן - סיבה טובה לעבור לקוסמטיקה טבעית. אתם יכולים לצמצם את החשיפה שלכם לפתלטים על ידי הימנעות ממוצרי קוסמטיקה המכילים את החומרים הבאים: (Dibutylphthalate (DBP
(Dimethylphthalate (DMP
(Diethylphthalate (DEP