אין ספק שהעיניים חשובות לנו. מלבד מוצרי קוסמטיקה לשימוש יומיומי וטיפולים קוסמטיים שונים שנועדו לטפל באזור העיניים, לשפר אותו ולהדגיש אותו, מוצעות כיום אפשרויות רבות לאיפור קבוע המיועד לשיפור המראה והדגשת תווי הפנים. עם זאת, בזמן שאנחנו עסוקות בשימוש במוצרים שונים המיועדים לאזור העיניים, אנחנו שוכחות לנקוט אמצעי זהירות שישמרו עליהן. מוצרים רבים נועדו לשפר את מראה העיניים, אך שימוש לא נכון בהם יכול דווקא לעשות את הפעולה ההפוכה.

ד"ר טרייסי דול, אופטומטריסטית מומחית לנושא עין יבשה ומרצה לאופטומטריה באוניברסיטת פסיפיק בארה"ב, הרצתה על סכנות מוצרי קוסמטיקה לעיניים. במסגרת הרצאתה סקרה ד"ר דול את "עשרת הדיברות" לקוסמטיקה ושמירה על בריאות העיניים. הנה הן.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

  1. מומלץ להחליף מסקרה בכל שלושה עד שישה חודשים. נוסף לכך, יש לנקות את המברשת עם מים באופן קבוע.
  2. יש להקפיד על תאריך התפוגה של המוצרים. מוצרים קוסמטיים רבים מסומנים על ידי סמל של קופסה פתוחה ומספר בתוכה. סמל זה מייצג את משך הזמן (בחודשים) שניתן להשתמש במוצר מרגע פתיחתו. לאחר מכן החומר המשמר של המוצר הקוסמטי כבר אינו יעיל במניעת חיידקים ועובש.
    מתאפרת, שמה מסקרה (צילום:  Anna Demianenko, shutterstock)
    להחליף כל שלושה-שישה חודשים | צילום: Anna Demianenko, shutterstock
  3. עדיף להשתמש במוצרים קוסמטיים שאינם עמידים במים (כך שניתן להסירם בקלות בסוף היום).
  4. כאשר מוצרי איפור נוזלים וחודרים לעין יש סכנה של חדירת חיידקים שאינם רצויים לתוך העין. לכן בשימוש בטיפות הרטבה לעין יבשה, רצוי לטפטף באזור הריסים התחתונים ולא העליונים כדי למנוע מהמסקרה לנזול לתוך העין.
  5. צלליות - עדיף להימנע מצבעים בהירים, צבעי ניאון וצבעים מנצנצים. כאשר מתאפרים עם איפור על בסיס אבקה, רצוי לנער את העודפים לתוך הכיור לפני ששמים על הפנים. עודפי איפור נוהגים ליפול על העיניים ועלולים לגרות את העין.



    עוד ב
    -mako בריאות:
    >> האם זו הסיבה לתחלואה העודפת של ערבים וחרדים?
    >> 8 מאכלים שיגרמו לכם להיראות זקנים יותר
    >> נמאס לכם להתעורר עייפים? זה הפתרון בשבילכם

  6. עפרונות תוחמים - נהוג לתחום את הבסיס הפנימי של העין, האזור שמכיל בלוטות מייבומיאן. לפיכך, עדיף לתחום את העין דווקא מחוץ לאזור זה. רק חצי מ"מ נמוך יותר יהיה משמעותי לטווח ארוך.
  7. יש להקפיד להסיר את האיפור בכל ערב. עדיף לא עם מוצרים שמכילים הרבה רכיבים (שעלולים להכיל חומרים שמגרים את העור) וגם לא עם מוצרים מבוססי שמנים. מטליות מיקרופייבר ומים הם הכי בריאים לעיניים להורדת איפור.
    עיניים (צילום: Shutterstock)
    שימוש לא נכון יכול לגרום לגירוי בעיניים | צילום: Shutterstock
  8. כדאי להימנע מקרמי פנים עם retinoic acid שעלולים לגרום לעין יבשה.
  9. דוכנים עם טסטרים של קוסמטיקה מלאים בחיידקים. הטסטרים עוברים מעין לעין ולא עוברים חיטוי וניקוי. במקרים שבהם כן מחטאים, החיטוי כולל בדרך כלל ספריי אלכוהולי וניגוב שעדיין מותיר כמות מכובדת של חיידקים על המברשות. לכן כדאי להימנע מטסטרים או לבקש מנציגי המכירות שמציעים את ההתנסות לפתוח חבילה חדשה.
  10. אין להעביר איפור מאדם לאדם.

פרופ' אריאלה גורדון-שאג וד"ר ליאת גנץ, החוג לאופטומטריה במכללה האקדמית הדסה ירושלים.