מרגישים לאחרונה שאתם לא מצליחים לישון כמו שצריך? מתעוררים עם תחושת עייפות תמידית? הסיבות לכך יכולות להיות שונות, שכן מצבים בריאותיים שונים משפיעים על השינה, כמו גם מצבים נפשיים כמו חרדה ודיכאון. אבל ייתכן מאוד שהסיבה לכך היא שפשוט אתם לא ישנים מספיק.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ההמלצה הרווחת של רופאים לגבי שעות שינה היא שאדם מבוגר צריך לישון בין שבע לתשע שעות בלילה. אך לא לכולם יש את אותו הלו"ז ואת אותם הצרכים, שיכולים להשפיע על כמות שעות השינה שאתם זקוקים להן. בנוסף לכך, אחד הדברים שהכי משפיעים על איך תתעוררו והערנות שלכם בבוקר – הוא מחזור השינה שלכם. בלילה אנחנו חווים כמה מחזורי שינה, שכל אחד מהם אורך כשעה וחצי. ידוע כי התעוררות באמצע מחזור שינה יכולה להוביל לעייפות ולפגוע בערנות שלכם. כן, גם אם ישנתם שמונה שעות בלילה.

כך שאם אתם רוצים להתעורר בקלות, מבלי ללחוץ על כפתור הנודניק – ולהיות ערניים יותר בבוקר – כל מה שאתם צריכים לעשות זה לבדוק את השעה שבה אתם רוצים להתעורר ולפי זה לתכנן את השעה שבה תלכו לישון, כך שגם תקבלו מספיק שעות שינה וגם תדאגו שלא תתעוררו באמצע מחזור שינה.

השאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם

כאמור, ההמלצה הרווחת היא שאדם מבוגר (18-64) זקוק ל-7-9 שעות שינה בלילה. אבל בתוך הטווח הזה אנשים מסוימים ירגישו ששבע שעות מספיקות להם, ואילו אחרים ירגישו שבלי תשע שעות שינה הם לא יכולים לתפקד. הנה כמה שאלות שיעזרו לכם לדעת כמה שעות שינה אתם צריכים:

  • האם אתם מרגישים שהשינה שלכם הייתה איכותית לאחר 7 שעות שינה? או רק לאחר 8 או 9 שעות?
  • האם אתם מרגישים עייפים או מנומנמים במהלך היום?
  • האם אתם מסתמכים על קפה כדי "לשרוד" את היום?
  • אם אתם ישנים לצד בן/בת זוג, האם הם שמו לב שיש לכם בעיות שינה?

השאלות הללו יכולות לעזור לכם להבין אם שעות השינה שלכם כפי שהם היום אולי לא מספיקות לכן. אם הגעתם למסקנה שאתם צריכים לשנות את הרגלי השינה שלכם – אתם יכולים לעבור לשלב הבא.

אישה מפהקת, עייפה (צילום: Cookie Studio, shutterstock)
ייתכן שהעייפות היא כי לא השלמתם את מחזור השינה האחרון | צילום: Cookie Studio, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> זאת הסיבה שיש כל כך הרבה נשאים א-סימפטומטיים
>> גינקולוגית מזהירה: המוצר הנפוץ הזה מזיק לכן
>> האם הדיאטה של אופירה משתלמת? דיאטנית עונה

חישוב שעת השינה

כדי לחשב איזו שעה הכי מומלצת לכם להירדם, אתם צריכים לבדוק שלושה פרמטרים:

  • באיזו שעה אתם מתכננים להתעורר.
  • השלמה של חמש או שש מחזורי שינה (שאורכם שעה וחצי).
  • להשאיר חלון של 15 דקות לשלב ההירדמות.

הנה כמה דוגמאות:

אם אתם צריכים להתעורר ב-06:30 ורוצים לישון שבע שעות וחצי (חמישה מחזורי שינה) – אתם צריכים ללכת לישון ב-22:45. אם אתם רוצים לישון 9 שעות בלילה, כדאי ללכת לישון שעה וחצי לפני כן.

אם אתם רוצים לקום ב-07:00 ורוצים לישון שבע שעות וחצי – שעת השינה שלכם צריכה להיות 23:15. לתשע שעות שינה – 21:45.

חישוב פשוט יכול לעשות את ההבדל בין להתעורר עייפים לבין לקום רעננים. אם ניסיתם את החישוב וישנתם בלי להתעורר באמצע מחזור שינה ועדיין אתם מרגישים עייפים, כדאי להיוועץ ברופא כדי לבדוק את הסיבות האפשריות לכך ולקבל טיפול מתאים. שינה היא חשובה לבריאות הכללית שלכם וכדאי להיות עם היד על הדופק.