גם המנוסות ביותר יודו שזה קצת פדיחה ללכת לגינקולוג. בין אם מדובר ברופא או ברופאה, אנחנו לא אוהבות לשבת ולהציג את איברינו הפרטיים לעיני אדם זר ובטח שלא לדבר עליהם. אבל בכל זאת, מדובר בבריאות שלנו והמבוכה הזו יכולה למנוע מאתנו להבין מה עובר על הגוף שלנו ואם יש צורך בטיפול רפואי. כל הסיבות להפסיק להתבייש ולהתחיל לשאול.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. למה המחזור שלי כל כך קשה?

"אצל נשים צעירות יש בהתחלה מחזורים כבדים שעם הזמן ועם הלידות מסתדרים", מסבירה ד"ר רגינה אגיזים, רופאה בכירה במחלקת נשים בבית החולים מאיר בכפר סבא. "אבל יש באמת מצבים רפואיים כמו פוליפים ברחם שגורמים לווסת קשה מבחינת כמות דימום, או אנדומטריוזוס שגורמת למחזור כואב במיוחד. למרביתם יש פתרונות לא מורכבים וניתן לתת מענה אם יודעים – לכן חשוב לשתף את רופא הנשים בתחושות האלה".

למעשה, נשים רבות מזניחות את עניין המחזור הקשה ונמנעות מלשאול שאלות בנוגע לזה, לא רק בגלל מבוכה, אלא גם כי רבות מתלוננות על כאבים ואנחנו עשויות לחשוב שזה קורה לכולן, כשבפועל יש פתרון רפואי למצב שלנו. בעקבות זאת, מסבירה ד"ר אגיזים, גינקולוגים משתדלים לשאול בעצמם את המטופלות שלהם על הווסת שלהן, אבל אם אתן מרגישות שמשהו לא כשורה – תמיד כדאי לשתף את הגינקולוג.

2. האם כדאי לי להתחסן נגד וירוס הפפילומה?

"התשובה הרפואית די חד משמעית – כן. זה החיסון היחידי שהוא נגד וירוס שגורם לסרטן. נכון שיש לו תופעות לוואי (מעטות) כי אין חיסון בלי, אבל ההמלצה היא כן לחסן", מסבירה ד"ר אגיזים. הגיל הטוב ביותר לחיסון הוא דווקא גילאי בית הספר, כיוון שכך החיסון נגד הפפילומה יעיל יותר, "בגילאים מאוחרים יותר, כאשר האישה כבר קיימה יחסי מין ואולי נחשפה לוירוס, החיסון עשוי להיות פחות יעיל, אבל הרופאים ממליצים לחסן".

3. למה אני מחוצ'קנת?

חצ'קונים הם לא רק מטרד אסתטי בשבילנו, אלא יכולים להעיד על בעיה הורמונלית. לכן אם אתן מרגישות שמשהו השתנה, כדאי לשאול את רופא הנשים. "נדיר שיש בעיה רפואית מורכבת מאחורי אקנה. לרוב מדובר בחוסר איזון הורמונלי עדין ולא משהו מסכן חיים. ובדרך כלל הפתרון פשוט – גלולות".

4. האם שפתי הפות שלי נורמליות?

"יש בנות שבן הזוג אמר להן שזה נראה חריג וזה גורם לירידה בביטחון העצמי שלהן - כשבפועל, זו דאגה מיותרת. שפתי הפות שונות אצל כולנו, אף אחת לא דומה לשנייה. זה מאוד נדיר שיהיה משהו חריג שבאמת דורש טיפול. אצל חלק גדולות יותר, ואצל חלק קטנות יותר – זה לא מעיד על בעיה רפואית וחבל שזה יערער את הביטחון העצמי", מסבירה ד"ר אגיזים. "יש מקרים מאוד מסוימים שבהם השפתיים גדולות ומפריעות פיזית בהליכה, אבל זה משהו נדיר. לכן, אם הן רק היו שואלות את רופא הנשים שלהן, הן היו יודעות שהן לא חריגות מהחברות שלהן". בקיצור, אם זה לא מהווה מטרד בריאותי, הניחו לשפתי הפות שלכן, הן מגיעות בגדלים שונים וזה בסדר גמור. 

נבוכה (צילום: Olena Yakobchuk, Shutterstock)
הסירו דאגה מלבכן: לכל אחת שפתי פות שונות | צילום: Olena Yakobchuk, Shutterstock

5. מה זה הריח הזה?

לרוב נשים לא מתביישות לשאול על ריח שמפריע להן, אבל אם אתן מובכות מהעניין, תמיד כדאי לוודא עם רופא הנשים. "אם הריח חריג, כמו ריח של דגים מקולקלים, או ריח של מוגלה אז זה סימן לתהליך דלקתי. הריח התקין של הנרתיק הוא מן חמצמץ, כי ההפרשות הרגילות הן חמוצות. אבל אין מה להילחץ, כיוון שלעתים הריח קשור למאכל שאכלנו וכלל לא מעיד על בעיה רפואית", אומרת ד"ר אגיזים.

עוד ב-mako בריאות:
>> אם תאכלו את זה בארוחת הבוקר שלכם אתם תרזו
>> מה הסיכוי שגם אתם על הקשת האוטיסטית?
>> האם דיאטת 17 הימים שווה את זה?

6. למה בורח לי שתן?

"לנשים בגיל המעבר יש לא מעט תלונות על איבוד שתן והן מתביישות לשאול. לזה יש פתרונות מאוד טובים, תרופתיים או פעולות כירורגיות שמאפשרים להן לנהל אורח חיים נורמלי לחלוטין. כמעט כל אישה שנייה סובלת מבריחת שתן, בגלל לידות, או עקב גיל המעבר עצמו, המתאפיין בירידה בכמות האסטרוגן ברקמות. זה לא חריג אבל מפריע מאוד לנהל אורח חיים תקין אם לא מטפלים בזה".

7. למה יש לי תחושה של יובש שם למטה?

יובש בנרתיק מפריע בקיום יחסי מין, כיוון שהוא גורם לכאב ונשים רבות פשוט סובלות בשקט או נמנעות מסקס וחבל שכך. "הרבה מתביישות לציין שכואב להן בקיום יחסי מין או שהן מרגישות אי נעימות בנרתיק. יובש נרתיקי נגרם בעקבות חוסר אסטרוגן, השומר על נרתיק אלסטי ועל הפרשות רגילות. הפתרונות לכך הם פשוטים ולא מסוכנים ולרוב מתאפיינים בטיפול מקומי בהורמונים שכלל לא משפיע על איברים אחרים ונותן מענה מצוין לבעיה", מסבירה ד"ר אגיזים.

8. איך מקיימים יחסי מין?

זו נשמעת כמו שאלה מצחיקה, אבל תתפלאו כמה נשים צעירות חוששות להיוועץ ברופאי נשים לפני שהן מקיימות יחסי מין לראשונה. "יש נשים צעירות שמתביישות לשאול דברים שקשורים למיניות. למרות שיעורי חינוך מיני הן לא לגמרי מבינות מה שהולך שם, הכל חדש להן, חלקן סובלות מכאבים ומתביישות לשאול. מעבר לכך, רבות חוששות לשאול על אמצעי מניעה שזה כמובן נושא חשוב ביותר". תתפלאו כמה הגינקולוג שלכן יכול לעזור ולספק מידע שיסייע לכן לקיים יחסי מין בנחת ובלי חששות.

קונדום (צילום: Andrei Kobylko, Shutterstock)
מסוכן: נערות רבות חוששות לשאול על אמצעי מניעה | צילום: Andrei Kobylko, Shutterstock

אם לא ביקרתן הרבה זמן אצל רופא המשפחה – חשוב שרופא הנשים שלכם ידע על זה. ד"ר אגיזים מציינת שנשים רבות לא הולכות לרופא משפחה לבדיקות שגרתיות (כמו בדיקות דם וממוגרפיה, החשובות לרפואה מונעת) ואם היו מציינות זאת, ניתן היה להפנות אותן למומחים מתאימים. אז אם אתן סובלות מתלונות כלליות שלאו דווקא קשורות לגינקולוגיה, אבל לא ראיתם את רופא המשפחה כבר שנים, שתפו את הגינקולוג שלכם – הוא ידע למי להפנות.

ולכל אלה שמתביישות בכלל להגיע לרופא נשים – הגיע הזמן להיפטר מהמבוכה, זה עלול להזיק לכן הרבה יותר ממה שנדמה לכן. ד"ר אגיזים אומרת כי בשונה מבעיות בולטות כמו מחלות עור וכאבים בלב שמדליקים אצלנו נורה אדומה וכולנו יודעים שצריך לבדוק אותם - בעיות גינקולוגיות קשה להבחין בהן אם לא עושים בדיקות מתאימות. "אם לא עושים בדיקת פאפ למשל, אפשר לחיות עם הוירוס שנים ולא לדעת ואף גרוע מזה, לחלות בסרטן צוואר הרחם מבלי לקבל טיפול מתאים. אם מגלים את זה מוקדם, חיים מצוין. לכן חשוב להגיע לרופא הנשים ולעשות בדיקות שגרתיות". בסופו של דבר, ביקור אצל הגינקולוג יכול להציל חיים ובמקרה פחות גרוע, פשוט לתת לכם שקט נפשי. 

>> אתם לא לבד: החרדות שיש לכולם