ישנם אינספור דברים שיכולים לגרום לגירוי בעור, אלרגיות ופריחה. וגם אם אתם לא נוטים לסבול מבעיות בעור, אתם עלולים למצוא את עצמכם ביום בהיר אחד מתגרדים ללא כל סיבה נראית לעין. אם חוייתם גירוי בעור לאחרונה ואינכם יודעים למה, ייתכן שמדובר באחד הגורמים הפחות ידועים הללו. אם הבעיה חוזרת על עצמה, מומלץ להיוועץ ברופא עור. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

1. כלי איפור מלוכלכים

חלקתן לאחרונה מברשת איפור עם חברה? ייתכן שזו הסיבה לגירוי שאתן מרגישות בעור. ד"ר ג'יין ממליצה לא לחלוק מברשות איפור, ספוגים או אפליקטורים. נוסף על כך, היא מציינת שחשוב גם לשמור על ניקיון כלי האיפור שלכן. "כדאי מאוד להשקיע בניקיון הכלים שלכן – אני ממליצה להשתמש בספוגים חד-פעמיים, או בתרסיס לניקוי מברשות, כמו שמשתמשים מאפרים מקצועיים". אבל היא מזהירה: חשוב לקרוא את הוראות השימוש היטב, שכן ניקוי לא נכון עלול להוביל לחדירת כימיקלים לעור שלכם.

קוסמטיקה מחו"ל (צילום: artJazz, GettyImages IL)
לנקות היטב את המברשות אחרי שימוש | צילום: artJazz, GettyImages IL

2. שטיפת ידיים מוגזמת

אם אתם בעלי עור רגיש או סובלים מבעיות בעור כמו דרמטיטיס, פסוריאזיס או אקזמה, שטיפת ידיים מוגזמת יכולה לגרום לגירויים בעור. "זה תקף להמון אנשים שעובדים בתעשיית המזון ולאנשים שעובדים בשירות", מוסיפה ד"ר ג'יין.

3. איפור פג תוקף

אף פעם לא מומלץ להשתמש באיפור פג תוקף, אבל כשמדובר במסקרה – הסיכון עשוי להיות אף גדול יותר. המברשת אוגרת בתוכה חיידקים, שזה חדשות רעות בעיקר כיוון שהעיניים שלנו רגישות במיוחד באזור קו הריסים. ד"ר ג'יין לאונרד, רופאה כללית המתמחה ברפואה אסתטית, ממליצה לזרוק את המסקרה כשלושה חודשים לאחר השימוש. "כשהיא מתחילה להיות גושית ויבשה, זה סימן שהייתם צריכים לזרוק אותה כבר לפני שבועות", הסבירה ל-NetDoctor. אז אם הרגשתן לאחרונה גירוי בעיניים, בדקו אם המסקרה שלכן בתוקף.

גבר רוחץ ידיים (אילוסטרציה: Ingram Publishing, Thinkstock)
להקפיד למרוח קרם לחות אחרי | אילוסטרציה: Ingram Publishing, Thinkstock
עוד ב-mako בריאות:
>> נגמלה מארבעה דברים בלבד - והשילה 70 ק"ג
>> הטעות החמורה שאתם עושים כשאתם מפשירים דגים
>> 5 פריטים שאסור להשאיר ברכב ביום חם

4. קרם לחות

מקפידים למרוח קרם לחות, גם אחרי שטיפת ידיים? מצוין. אבל דעו שישנם קרמים מסוימים שעשויים לעשות יותר מזק מתועלת. קרמי לחות מבוססי שמן לרוב מכילים כמות גדולה של פרפין. מאחר שמטרתם ליצור שכבה מגנה על גבי העור, קרמים אלה משאיר שכבה מסוימת על העור וזו יכולה לגרום לגירוי. קרמי לחות מבוססי מים עלולים להיות חומציים מאוד, מה שיכול לגרום גם לגירויים בעור. לכן חשוב להיוועץ באיש מקצוע ולבחור בקרם לחות המתאים ביותר לסוג העור שלכם.

5. נוזל כביסה

זה אולי לא הדבר הראשון שיעלה בראשכם, אבל ייתכן שהסיבה שאתם מתגרדים היא נוזל הכביסה שלכם. הבגדים והמצעים שלנו צמודים לגופינו כל הזמן, לכן לא רק חשוב לנקות אותם בתדירות גבוהה – אלא גם לוודא שאתם משתמשים בנוזל כביסה נכון. אם יש לכם עור רגיש, עדיף לכם לקנות נוזל כביסה עדין, ישנם גם נוזלי כביסה אקולוגיים, שנבדקו דרמטולוגית ומיועדים לאנשים הסובלים מאלרגיות, לילדים ולתינוקות.