שמירה על הבריאות היא לא רק תזונה נכונה ובדיקות תקופתיות. כדי לשמור על אורח חיים בריא, צריך גם להסתכל על הדברים הקטנים שאנחנו עושים מדי יום. כי מתברר שכמה מההרגלים הכי נפוצים שלנו למעשה יכולים לעשות אותנו חולים. הנה חמישה הרגלים יומיומיים שכדאי להתחיל לשנות:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

חוק ה-5 שניות

מי לא מכיר את חוק החמש שניות, לפיו כל עוד מזון נוגע ברצפה במשך פחות מחמש שניות, הוא לא יזדהם בחיידקים ולפיכך עדיין יהיה אכיל. "ייתכן שתהיו בסדר כיוון שמרבית החיידקים לא מזיקים, אבל על ידי אכילת מזון מהרצפה או השולחן, אתם נוטלים למעשה סיכון מחושב. אפשרי שחיידקי צינון ושפעת יהיו על גבי המשטח", מסביר ד"ר תומס .ס. אהרנס ל"אינסיידר". מחקר שנעשה באוניברסיטת ראטגרס מצא שככל שהמזון נמצא יותר זמן על הרצפה, כך הוא מזדהם ביותר חיידקים. אז אם נפל לכם ממתק והרמתם אותו מיד, אתם תהיו בטוחים יותר, אבל זה לא מבטיח שתהיו בטוחים בכלל. עדיין חיידקים יכולים לעבור במהירות – ולכן ההמלצה היא לא להכניס לפה מאכל שהיה ברצפה.

יותר מדי תוספי תזונה

לא סתם אומרים שיותר מדי מדבר טוב עשוי להיות למעשה רע. חשוב שהגוף שלנו יקבל את כל הוויטמינים והמינרלים שהוא זקוק להם, אבל כשזה נוגע לתוספי תזונה, ייתכן מאוד שאתם נוטלים יותר ממה שהגוף שלכם זקוק. "אנשים רבים לא יודעים שנטילת ויטמינים מסוימים, גם אם הם מוצרים טובים, במינונים הלא נכונים, יכולה להוביל להשלכות שליליות. ויטמינים A, E, D ו-K יכולים להיות רעילים, אם נלקחים במינונים מוגזמים", מסבירה ד"ר אריאל לוויתן, מומחית ברפואה פנימית. לפי אתר המרכז הרפואי "מאיו קליניק", צריכת יתר של ויטמין D יכולה להוביל להקאות, חולשה, מתן שתן לעתים תכופות, כאבי עצמות ובעיות בכליות. מינון יתר של ויטמין C יכול להוביל להקאות, צרבות, כאבי ראש ואינסומניה.

ויטמינים, כדורים (צילום: ShutterStock)
יותר מדי מדבר טוב יכול להיות רע | צילום: ShutterStock
עוד ב-mako בריאות:
>> זהירות: זה הירק הכי מזוהם על השולחן שלכם
>> מחקר: זאת השעה הכי מומלצת ביום לאכול קינוח
>> חשבה שזה טחורים - האבחון האמיתי שינה את חייה 

נוגעים הרבה בעור הפנים

בידיים שלנו יש לא מעט לכלוך והמון חיידקים. אם אתם נוטים לגעת הרבה בעור הפנים שלכם, אתם מסתכנים בהעברת לכלוך לעור (מה שיכול למשל להחמיר אקנה) ובהעברת חיידקים. "וירוסים בעיקר חודרים לגוף שלנו דרך האף ודרך הפה. אם אתם נוגעים במשהו שורץ חיידקים ולאחר מכן נוגעים באף שלכם, כוססים ציפורניים או משפשפים את עיניכם, אתם פותחים את הדלת לחיידקים שיחדרו למערכת שלכם", אומרת ד"ר הולי פיליפס, המתמחה ברפואה פנימית. מקלדות, ידיות, כפתורים במעלית, טלפונים ניידים וכסף מזומן הם כולם חפצים מלאים בחיידקים, שאנחנו באים איתם במגע מדי יום.

אישה מחייכת עם ידיים על הפנים (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
לגעת בפנים רק עם ידיים נקיות | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

גם שריטות קלות יכולות להזדהם

לא רק פצעים גדולים ופתוחים צריכים לעבור חיטוי וטיפול מונע זיהום – גם פציעות קלות. משפשוף בברך ועד לשריטת חתול, לכל פצע יש את הפוטנציאל להזדהם על ידי חיידקים שנמצאים בגוף שלכם. לכולנו יש המון חיידקים על גבי העור שלנו, אבל אם העור נפתח ונפצע, הוא מאפשר חדירה של חיידקים שבדרך כלל נמצאים מחוץ לגוף ולא בתוכו, מזהיר ד"ר אהרנס. "אם העור שלכם נפתח או נפצע, נקו את האזור וכסו אותו בתחבושת או פלסטר". שריטה או פצע חשוף חייבים לעבור חיטוי – וחשוב לרחוץ ידיים לפני שנוגעים באזור. אם אתם מבחינים בסימנים לזיהום, כמו גרד, צריבה, נפיחות או אדמומיות, בדקו את הפצע מול איש מקצוע.

אתם צמודים מדי לכלב שלכם

אל תיכנסו לפאניקה, אנחנו אוהבים כלבים. אבל בעוד שמרבית המחלות שלהם אינן יכולות להדביק בני אדם, יש כמה שכן. ומזה אתם צריכים להיזהר. מחלות שמקורן בטפילים כמו אסקריאזיס (הגורם מחלה במעי שנגרמת כתוצאה מתולעת שנקראת כרץ) וסקביאס (מחלת עור) יכולות לעבור מכלבים לבני אדם. חשוב לציין שהידבקות במחלה מכלב היא נדירה – אך בקרב אנשים עם מערכת חיסונית חלשה, זה בהחלט יכול להיות מסוכן יותר. אבל למרבית האנשים הבריאים, אין סיבה לדאגה כל עוד מקפידים לשמור על היגיינה.

פלסטר באצבע (צילום:  Panupong Harnkham, shutterstock)
לחטא קודם - ואז לשים פלסטר | צילום: Panupong Harnkham, shutterstock