צירוף המילים "אנטי בקטריאלי" נעשה נפוץ במיוחד בשנים האחרונות, כשג'ל החיטוי הפך למראה שגרתי יותר מזה של סבון פשוט, אבל יש יותר ויותר סיבות לחשוב שמוצרים אנטי בקטריאליים אינם מביאים שום תועלת – ולמעשה גורמים נזק לבריאות ולסביבה. כך נאמר בהצהרה משותפת ליותר מ-200 רופאים ומדענים שפורסמה ב"Environmental Health Perspectives". 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כבר בספטמבר 2016 הוטל ספק רציני בנוגע ליתרונות הבריאותיים של המוצרים האנטי בקטריאליים, כשמנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) אסר למכור סבונים ותרחיצים המכילים את הכימיקלים טריקלוזן וטריקלוקרבון, הנפוצים מאוד במוצרים אלה (בין השאר בסוגים שונים של ג'ל חיטוי). מסקנת ה-FDA הייתה נחרצת: מוצרים שמכילים את הכימיקלים המדוברים אינם יעילים יותר מסבונים רגילים במניעת מחלות. אלא שטריקלוזן וטריקלוקרבון עדיין קיימים במוצרים רבים, וההצהרה המשותפת יצאה לפועל כדי להתריע מפניהם.

ידיים שמות אלכוג'ל (צילום: deepspacedave, Shutterstock)
"לא מביא תועלת ואפילו מזיק לבריאות | צילום: deepspacedave, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות
>> סוף סוף חדשות טובות לחובבי המראה השזוף 
>> האם אכילת צ'יפס מגדילה את הסיכון למוות מוקדם?
>> כך תיפטרו מהיתושים והג'וקים - בלי כימיקלים

לדברי מחבר ההצהרה, פרופ' רולף הולדן, יותר מ-2,000 מוצרים – ביניהם חומרי ניקוי, בגדים, כלי פלסטיק, שטיחים ואפילו צעצועים – מכילים טריקלוזן וטריקלוקרבון. החומרים הללו לא נאסרו לשימוש במקרה: מדובר בכימיקלים שנחשבים למסרטנים, ולשניהם יש השפעה על המערכת האנדוקרינית - מה שאומר בפשטות שהם משגעים לנו את ההורמונים. לדוגמה, הוכח כי חשיפה לטריקלוזן משפיעה לרעה על רמת הטסטוסטרון ויש חשד שהיא פוגעת גם באיכות הזרע. לכך יש להוסיף את הפגיעה הסביבתית: החומרים אינם נעלמים אלא מצטברים באטמוספרה, ובעיקר במים, שם הם מזיקים במיוחד לבעלי חיים ולצמחים.

תינוק על שטיח (צילום: Shutterstock)
גם שטיחים מכילים כימיקלים מסרטנים שנאסרו לשימוש | צילום: Shutterstock

מתברר שהוראת ה-FDA לא שינתה דבר, מפני שהיצרנים פשוט החליפו את הכימיקלים באחרים. כיום נמצאים התחליפים האלה במגוון רחב של מוצרים – החל בקופסאות אחסון למזון וכלב במזרני התעמלות. ההצהרה המשותפת קוראת ליצרנים להכיר בסכנות הכרוכות בשימוש בכימיקלים ולנקוט שקיפות מוחלטת בכל הנוגע למרכיבים שהם משתמשים בהם. 

via GIPHY