מדהים שכמעט 80 שנים חלפו מאז השואה ואנחנו עדיין לומדים ומגלים את ההשלכות הטראגיות שלה: מחקר חדש באוניברסיטת מסריק שבצ'כיה חושף כי הטראומה שעברו ניצולי השואה שינתה באופן קבוע את מבנה המוח שלהם, וכתוצאה מכך גם את המוחות של הצאצאים שלהם.

המחקר, שנערך על ידי הנוירולוג איוון רקטור, עשה שימוש בסריקות MRI כדי לבדוק את התפקוד המוחי של 28 ניצולי שואה בגילי 79-80, והשווה אותם לסריקות של 28 אנשים אחרים שלא עברו את השואה. התוצאות הראו כי גם עשרות שנים לאחר מכן, ישנן עדויות לטראומה ש"חיווטה מחדש" את המוחות של הניצולים: החומר האפור במוחם צומצם באופן ניכר, בייחוד בחלקים שאחראיים לזיכרון, מתח, רגשות והתנהגות. "להישרדות בשואה הייתה השפעה פסיכולוגית וביולוגית על החומר האפור שמשפיע על התמודדות עם לחץ, זיכרון, מוטיבציה, רגש, יכולת למידה והתנהגות", נכתב במחקר.

ניצול שואה (צילום: Giannis Papanikos, shutterstock)
להישרדות השפעה פסיכולוגית וביולוגית על החומר האפור | צילום: Giannis Papanikos, shutterstock

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

המוח האנושי מחולק לחומר אפור וחומר לבן, החומר האפור מסייע למוח לעבד אינפורמציה שיכולה להיות קשורה לשלל איברים ותפקודים, משליטה על השרירים ועד הזיכרון, הרגשות ויכולת קבלת ההחלטות. מחקרים קודמים הוכיחו קשר בין צמצום החומר האפור ובין הפרעה פוסט טראומטית, וכי טראומות שונות שאנו עוברים עלולות לגרום לשינוי בחומר האפור במגוון דפוסים. חלק מהמדענים מאמינים שהפחתה של החומר האפור יכולה אף לשמש כסימן מקדים לנכויות עתידיות ופגיעות קוגניטיביות.

המחקר הראה כי ניצולי שואה שהיו בני 12 בשנת 1945 סובלים מצמצום גדול יותר בשטח האפור מאשר ניצולים מבוגרים יותר, אולי משום שעברו את השואה בזמן שמוחם הצעיר עדיין התפתח. רקטור אף בחן את הממצאים בקרב ילדים של ניצולי שואה דור ראשון, וגילה כי יש קישוריות מופחתת בין מבני המוח שלהם הקשורים לזיכרון ורגשות, כחלק מירושה אפיגנטית: "חשפנו הבדלים משמעותיים הקשורים לקוגניטיביות חברתית, רמות חרדה ופוסט טראומה בין הניצולים לבין קבוצת הביקורת, ותוצאות מקדימות חושפות כי זה המצב גם בקרב ילדיהם", אמר רקטור.

עוד ב-mako בריאות:

>> עליתם לאחרונה במשקל? אולי זאת הסיבה 
>> חוששים מסקס? יש לנו כמה טיפים בשבילכם
>> בריא או לא? כל האמת מאחורי הפריכיות

"אנחנו מקווים שהממצאים הללו יאפשרו לנו להבין יותר לגבי ההשפעות של הטראומות הללו, כדי למקד את הטיפול והתמיכה בניצולים ובני משפחתם כדי לאפשר התאוששות וצמיחה".

ויש גם סוג של נקודת אור: כל הניצולים שהשתתפו במחקר של רקטור טוענים כי הם מרוצים מהחיים החדשים שבנו לעצמם בעשורים שלאחר השואה.