הלשון היא אחד השרירים המיוחדים ביותר בגוף. היא ניתנת לאימון רק בשנים הראשונות של החיים, ומה שלא נלמד עד אז לא ילמד אחר כך. היא גם אומרת עלינו הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. אז איך אפשר לקרוא את זה? תוציאו לשון ומתחילים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הרפואה הסינית מסתכלת על הלשון בתור שיטת אבחנה, כשבעצם כל אחד מהאיברים מופיעים עליה. אך גם ברפואה המערבית מאמינים בערכה של הלשון כאינדיקציה רפואית. "יש חשיבות גבוהה מאוד שרופא שיניים יסתכל על הלשון ויבדוק אותה בצורה מסודרת", אומר ד"ר יגאל סביון, רופא שיניים ראשי ומומחה לשיקום הפה, מכבידנט. "ההמלצה שלנו היא לבקש מהמטופל להוציא לשון עד כמה שהוא יכול ואז אנחנו יכולים להסתכל על בסיסה. על הלשון יש לא מעט גידולים, והגידולים שעליה יכולים להיות קטלניים".

קבוצות הסיכון לגידולים על פני הלשון הם מעשנים, אלכוהוליסטים ואנשים בעלי היגיינה אוראלית ירודה. "הפה והלשון עלולים להיות חשופים לפצעים שלעתים אינם מחלימים בצורה מהירה", מוסיף בועז ישעיהו - הקיסר הצהוב, מומחה לרפואה סינית מודרנית. "פצע שאינו מחלים בחלל הפה והלשון יותר משבועיים שלושה דורש בדיקה כי הרבה פצעים עלולים להיות סרטניים - זה יכול להיות בקרב מעשנים או הסובלים מ-HPV".

לשון מחוספסת

הלשונות שלנו שונים זה מזה, אך באופן כללי הלשון אמורה להיות גבשושית אצל כולם. "כאשר מדובר בלשון לא חלקה, היא יכולה להוות משטח שבו חיידקים ופטריות יכולים להצטבר, מה שיוביל לכך שתהיה מקור לריח לא נעים מהפה" מסביר ד"ר סביון. "ברגע שאנחנו רואים שיש הצטברות של משקעים על גבי הלשון אנחנו מנחים את המטופלים לנקות אותה. יש מברשות מיוחדות לניקוי הלשון, ויש אפשרות נוספת, ניתן לקחת לוחץ לשון - המקל הזה שמשתמשים בו לבדיקת גרון, לכרוך עליו גאזה ולנקות פיזית את הלשון. זה לא דבר שאמור להיות חלק אינטגרלי משגרת ההיגיינה בחלל הפה, רק אם יש מצב קיצוני של הצטברות משקעים על הלשון".

ניקוי לשון (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מאוד מומלץ לנקות את הלשון אחת ליום | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

לעומת זאת, לשון מחורצת ברפואה הסינית היא לאו דווקא סימן מדאיג. "ברפואה הסינית אנו מכנים לשון מסוג זה בשם לשון גיאוגרפית", אומר ישעיהו. "הלשון הזו על פי הרפואה הסינית אינה מעידה על מחלה פנימית, אלא מסתכלים עליה כמו על לשון סטנדרטית, פשוט עם מרקם אחר. עם זאת, זה נכון שיש לה יותר נטייה להצטברויות של שאריות מזון וחיידקים".

חיפוי הלשון

אז מהי בעצם הלשון המושלמת? "הלשון הקלאסית בפילוסופיה הסינית היא לשון גמישה ורודה, עם חיפוי דקיק ולבן", אומר ישעיהו. "אפשר לראות את הלשון הזו בצעירים, כאשר הגוף עדיין שומר על האנרגיה. הסינים טוענים שמערכת העיכול נפתחת בוושט וכל האדים ממנה מגיעים ללשון ויוצרים את החיפוי שיש עליה. כאשר יש חיפוי לשון עבה מדי זה מעיד על עודף נוזלים בגוף, וכשיש חיפוי דק מדי, או אין בכלל, זה יכול להעיד על חומציות יתר בקיבה. בנוסף, לפי הרפואה הסינית כאשר חיפוי הלשון נראה לבנבן יותר, זה יכול להעיד על קור, וחיפוי צהבהב מעיד על חום".

עוד ב-mako בריאות:
>> חיטוט קטלני: על שערות הפוכות ושאר ירקות
>> מה באמת עובר לכם בראש בזמן האימון?
>> כמה לעיסות אתם צריכים ביום בשביל לרזות?

לשון שחורה ושעירה

זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני, או לפחות כמו לשון של ג'ירפה, אבל גם לבני אדם יכול להיות מצב בו הלשון נראית שחורה ושעירה. "אצל אנשים שיש אצלם זיהומים פטרייתיים על הלשון נראה הצטברות של משקעים על הלשון, ברמה שיכולה להיראות כמעין שערות שחורות שמצטברות עליה", אומר ד"ר סביון. "הדבר יכול להיגרם מחוסר איזון חומצי בסביבת הפה, לדוגמא בשימוש בשטיפות פה מיוחדות לאחר טיפולים כירורגיים או במצבים של דלקות חניכיים כרוניות, מה שיגרום לתגובה פטרייתית. זה קורה גם למי שמקבל כימותרפיה והקרנות - ואז יש חשיבות לטפל בלשון, כי אחרת הפטריות יכולות להתפשט על מערכת העיכול העליונה".

"בנוסף, תמונות כהות יותר של הלשון כמו כתמים שחורים על הלשון או שטפי דם ירמזו על מצב פתולוגי קשה יותר בגוף", מוסיף ישעיהו, "ביניהם לעיתים גם מחלות פנימיות או כרוניות". 

לשון שחורה (צילום: doctortipster.com)
כן, יש דבר כזה לשון שחורה ושעירה | צילום: doctortipster.com

כמה דברים שתוכלו לעשות כדי לשמור על הלשון שלכם בריאה:

- לגרגר מי מלח בפה על מנת להוריד משכבת החיידקים הנמצאת על הלשון ובחלל הפה

- לא לשכוח לצחצח שיניים - זה תורם גם לבריאות הלשון, משום שהחיידקים מהשיניים והחניכיים מצטברים עליה.

- מנקה לשון - מאוד מומלץ לנקות את הלשון אחת ליום כדי לקלף את שכבת החיפוי והיא תתחדש בצורה טבעית.

>> חיטוט קטלני: הפתרון המדהים לשערות מתחת לעור