קשה למצוא יותר מדי נקודות חיוביות ואופטימיות בתקופת משבר הקורונה שבה אנחנו חיים, אולי חוץ מהזדמנות לבלות זמן עם המשפחה ולנקות את הבית. לא כולנו יכולים להעסיק את עצמנו ולעבוד מהבית, וכשהמגפה משתוללת בחוץ והעתיד הכלכלי לא ודאי, רבים חווים תסמינים של מתח ולחץ. מחקר שנערך אחרונה באוניברסיטת דרום קליפורניה, למשל, חשף כי יותר מ-40 אחוזים מהאנשים נתקפים בתחושות חרדה לגבי המצב, ויותר מ-50 אחוזים מהם נמנעים מכל מגע ישיר עם אנשים אחרים כתוצאה מכך. איך בכל זאת אפשר להסתכל על חצי הכוס המלאה? ובכן, אפשר פשוט ללכת לישון.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

זלטן קריזן, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת איווה, עוסק בימים כתיקונם בלהבין את הקשר שבין שינה לתפקוד בריא של גוף האדם, וספציפית כיצד מחזורי השינה משפיעים על החיים החברתיים של כולנו. לטענתו, אפשר להסתכל על תקופת הבידוד החברתי כסוג של אלגוריה לשינה – זהו מצב של ניתוק מוחלט מהעולם, כסוג של אמצעי התגוננות ושיקום של החיים האנושיים. לטענתו, שינה חיונית לחשיבה חדה ושמירה על אופטימיות, והיא גם הכרחית עבור שמירה על המערכת החיסונית שלנו – וכולנו יודעים עד כמה המערכת הזו חשובה בימים אלה. ״מחסור בשעות שינה גורם לאנשים להיות פגיעים יותר עבור זיהומים ויראליים, ומערער את יכולת התאוששות שלנו מצינון רגיל, כמו גם ממחלות רציניות יותר״, הוא אומר, ״כך שהיא חשובה במיוחד בימים אלה״.

למרבה הצער הוא מסביר כי דווקא בימים של מתח ואי ודאות, כאשר אנחנו זקוקים יותר מכל לשינה, היא עלולה להיות משובשת. חרדה בנוגע לעתיד ופחד מהבריאות שלנו ושל יקירינו עשויים לאיים על שנת הלילה שלנו, וליצור מצבים של ערות יתר והרהורים – הקשורים להתפתחות תופעת האינסומניה (נדודי שינה). נוסף לזה, שיבוש בשגרת היום יום החברתית שלנו ומחסור באור טבעי עלולים להפריע לשעון הביולוגי של הגוף, ולגרום לבלבול בנוגע למתי אנחנו אמורים לחוש עייפים ומתי דווקא הגיע זמן להתעורר ולהיכנס לקצב.

״הרבה אנשים לא פוגשים את המשבר הזה עם מספיק שעות שינה״, הוא אומר. ״מחקר שביצענו במהלך השנים האחרונות בקרב מאות אלפי אנשים מגלה כי עידן הסמארטפון הוביל להתדרדרות משמעותית במשך ובאיכות השינה, ולהתפתחות הפרעות שינה בקרב מיליוני אנשים. המחיר הפסיכולוגי של מחסורי השינה במהלך משבר הקורונה רק הולך ומתקרב – הוא יכה בנו בדיוק בשיא המגפה, והנזק הפיזי שאנחנו מעוללים לגוף שלנו יתחיל להיות ברור לכולם לאחר ששיעור ההדבקה יירד. אנחנו צופים מקרים בלתי נמנעים של מצוקות פסיכולוגיות, התמכרויות לחומרים ואפילו התאבדויות, בדומה למה שקרה לאחר המשבר הכלכלי של 2008-9 בארה״ב ובאירופה, שלאחריו סבלו מיליוני אנשים מבעיות בריאותיות ופסיכולוגיות״.

עוד על נגיף הקורונה:
>> בת 21 ללא מחלות רקע מתה מנגיף הקורונה
>> "היה להם רק את התסמין הזה ואז הם מתו"
>> מומחים מסבירים: הסיבה שאתם צריכים לחבוש מסכה

הצעד הראשון והפשוט ביותר שאפשר לעשות כדי להימנע מזה, לטענת קריזן, הוא פשוט להסדיר את מחזור השינה שלנו. ״מתי בפעם האחרונה רוב האוכלוסייה נשארה בבית למשך ימים ולא נזדקקה לשעון מעורר?״, הוא תוהה, ״אפשר לנצל את הזמן הזה כדי לישון ולארגן את החיים שלנו בדרכים שתואמות לשעון הביולוגי הטבעי שלנו - משכימי קום יכולים להעיר את עצמם מוקדם, ינשופים יכולים להמשיך לישון, משפחות יכולות לסנכרן את הארוחות שלהן ולשחק עם השגרה בצורות חדשות שמתחשבות בשעונים הפנימיים של כל אחד מבני המשפחה. זו הזדמנות חסרת תקדים לאמץ את הצורך האנושי הבסיסי שלנו להתנתק מהכל על בסיס קבוע, ולסייע לגוף שלנו להילחם בנגיפים בדרך שהוא מכיר ויודע טוב מכולם״. תישנו על זה.