בימים האחרונים נצפתה מדוזה ממין חוטית נודדת בארץ – מחופי אשקלון ועד עכו. ייתכן שהרוחצים בים יתקלו בזנים שונים של מדוזות בקיץ הזה, אז מה אפשר לעשות? "קודם כל אפשר להירגע, המדוזות המסוכנות עדיין לא אצלנו", מרגיע ד"ר גור מזרחי, חוקר מדוזות באוניברסיטת חיפה. "ברחבי העולם, באזור מרכז הים התיכון, בים האדריאטי, יש מדי פעם תופעה של מדוזות ממש מסוכנות שיכולות לגרום לנזק בלתי הפיך - עד מוות. אלינו הן לא מגיעות. אין לנו אף פעם תאריך מדוייק, הן נובטות בד"כ בהתאם לשינויי הטמפרטורה במהלך תקופת החורף. כשאנחנו רואים אותן בוגרות, הן כבר בנות חודש-חודשיים, ומה שקרה לפני חודש-חודשיים זה בדיוק הטריגר לעכשיו".

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אבל מעבר למזג האוויר, אנחנו חייבים לזכור שריבוי המדוזות בחופנו הוא גם אשמתנו. "אנחנו צריכים לשמור על הים שלנו כדי שהן לא יגיעו, הים שלנו יותר ויותר ג'לטיני והאזור הזה הופך ליותר אטקטיבי למדוזות – ככל שנפגע יותר בים, נזהם אותו ונפגע בכמות הדגה שלו - המדוזות יתרבו", אומר ד"ר מזרחי.

אז מה מומלץ לעשות כדי למנוע צריבה?

"אם אתה לא אלרגי הרבה אין מה לעשות, אבל קרם הגנה בהחלט יעזור לכם לא להיצרב. יש גם קרם ייעודי נגד צריבות", אומר ד"ר מזרחי.

ומה כדאי לעשות אם נצרבתם? 

"דבר ראשון יוצאים מהים ומוודאים שלא נשארו חלקים מזרועות המדוזה. אם נשארו – יש להסיר אותם בעדינות עם חפץ זמין כלשהו, רק לא עם הידיים. צריך להיזהר, לפעמים מתנתקים חלקים מזרועות המדוזה, המשחררים כמות גבוהה של ארס במידה ונפגעו. לאחר מכן, כטיפול מידי, יש לשטוף את האזור עם מי הים המלוחים", אומר אוהד כהן נזנין, נטורופת ומטפל בצמחי מרפא.

עוד ב-mako בריאות:
>> לא תמימה: האם מדובר בטבעונות או בהפרעת אכילה?
>> לכעוס פחות: זו הדרך האמיתית להיות מאושרים
>> כוח מתפרץ: האימון המושלם לאחרי שבועות

מה עושים כדי להרגיע את הכאב?

ניתן לשטוף את האזור במים חמים - לא רותחים, ולאחר מכן לקרר את האזור עם קרח. פעולה זו תחליש את הכאב ותעזור לטיפול בדלקת על ידי הגברת זרימת הדם לאזור. "בנוסף, ג'ל אלוורה יכול ליצור הקלה משמעותית, לכן יש למרוח כמות נדיבה מהג'ל על האזור הפגוע. גם שמן קיק –  castor oil, המופק מצמח הקיקיון, תומך בהפחתת כאבים וגרד, תמיכה נוגדת דלקת, שיפור זרימת הלימפה לאזור הפגוע וע"י כך לנקות אותו מרעלים. השמן מסוגל לחדור לתוך שכבות העור העמוקות ולכן הוא מאוד יעיל לטיפול חיצוני. ולבסוף, תתפלאו אבל ניתן להשתמש בקצף גילוח להקלה זמנית – לא ברור מנגנון הפעילות שלו, אבל הוא נמצא כיעיל לכך", מסביר כהן נזנין.

ומה עושים במידה וקיימת תחושת צריבה בעיניים?

"אם מורגשת צריבה בעיניים כתוצאה מחשיפה לרירית המדוזה, יש לשטוף את העיניים במים מלוחים מספר פעמים", מסביר ד"ר אליה לוינגר, מומחה לרפואת עיניים המרכז הרפואי "עיניים". "שטיפה במים מתוקים עלולה לגרום להתבקעות תאי רירית המדוזה המכילים את הארס הצורב ולגרום להתפשטות הצריבה. לעומת זאת, דווקא שטיפה במי-ים עלולה לצרוב בפני עצמה בשל המליחות, אולם היא מסייעת לסלק את רירית המדוזה". בנוסף, מדגיש ד"ר לוינגר כי בכל מקרה של הרגשת עקצוץ או גרד, אין לשפשף את העיניים. "השפשוף עלול להחמיר את האודם ותחושת הגרד". 

ד"ר לוינגר מדגיש כי אין לשטוף את העיניים בחומץ. "החומץ טוב רק להרגעת עור שנצרב", הוא אומר. "לאחר סילוק רירית המדוזה מהעין, ניתן לשטוף את המלח במים מתוקים ולהרגיע את העין בעזרת מגבת נקייה טבולה במים קרים על גבי העפעפיים כשהעניים עצומות. קירור המקום ירגיע את העיניים הצורבות ויאפשר לתחושת הצריבה לפוג".

אם צריבת המדוזה פגעה בעור העפעפיים סביב העיניים, אין  צורך לחשוש: כמו בכל מקום אחר בעור הגוף, הצריבה אינה מסוכנת והיא תחלוף כעבור זמן. ניתן להרגיע את העור, כאמור, בעזרת מי-ים, ולאחר מכן בעזרת קומפרסים קרים. ובכל מקרה של פגיעה בעיניים עצמן או במקרה שהצריבה נמשכת מעבר לסביר, יש לגשת לרופא העיניים או למיון עיניים בבית החולים, על-מנת לקבל טיפול מתאים.

>> הסוד לחיים ארוכים: 5 המאכלים שאוכלים האנשים הבריאים בעולם