כשהקיץ מגיע ואיתו ימים חמים ולחים מדי בשביל משקאות חמים, רבים מחליפים את הקפה החם של הבוקר בקפה קר וצונן. ואין ספק שמדובר בבחירה מרעננת וטובה – אבל מה קורה כשאנחנו מוצאים את עצמנו שותים המון קפה קר ופחות מים? האם קפה באמת יכול להרוות צמא ולהעניק לגוף שלנו את הנוזלים שהוא זקוק להם?

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הגוף שלנו מורכב מכ-60 אחוז מים – שנחוצים לתהליכים שונים בגוף. לכן, חשוב להקפיד על שתיית מים מרובה בכל ימות השנה, אבל אף יותר בחודשים החמים, שבהם הגוף שלנו מאבד לא מעט נוזלים בהזעה. אבל לפעמים אנחנו רוצים לשתות משהו אחר ואצל רבים המשקה המועדף בקיץ הוא קפה צונן. אך כיוון שקפה נחשב למשקה דיורטי, כלומר מעודד מתן שתן – הוא עלול לגרום להתייבשות.

לפי מליסה ריפקין, דיאטנית קלינית, אתם יכולים להמשיך לשתות קפה קר ללא דאגה. "קפה הוא דיורטי, מה שאומר שהוא מעודד הפרשת נוזלים בשתן", היא מסבירה. הסיבה לכך היא שהקפאין בקפה מעודד זרימת דם לכליות, מה שגורם להן לשחרר נוזלים בשתן. למרות זאת, ריפקין אומרת שקפה לרוב לא מייבש "כיוון שהגוף לא מאבד מהנוזלים שעיכל". למעשה, שתיית קפה מתונה יכולה לספק לגוף נוזלים, בדיוק באותה מידה כמו שתיית מים.

כוס מעוצבת לקפה קר אייס קפה (צילום: pippeeContributor, Shutterstock)
לשתות במתינות | צילום: pippeeContributor, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> סנטר כפול: למה זה קורה ואיך נפטרים ממנו?
>> רמת ויטמין D נמוכה מעלה סיכון להידבק בקורונה
>> שרד את הקורונה – אך נותר ללא אצבעות ידיו

קפה קר אף יכול לספק יותר נוזלים ממשקאות אחרים כיוון שהוא מכיל קרח שנמאס לתוכו. ואם אתם שותים קפה קר עם חלב (או תחליפים צמחיים כמו סויה או חלב שקדים), זה אף עוזר לגוף שלכם להשיג יותר נוזלים, כיוון שמשקאות אלה מכילים לרוב 91 אחוז מים. אז אם אתם חובבי קפה קר, אתם בהחלט יכולים להמשיך ליהנות מהמשקה הצונן בלי דאגה.

עם זאת, חשוב להדגיש כי יתרונות אלה תקפים לשתייה מתונה של קפה. "אם תשתו יותר מחמש כוסות קפה ביום, זה יכול לייבש אתכם", מוסיפה ריפקין. הסיבה לכך היא שכמות הקפאין שתצרכו בחמש כוסות מים תוביל לכך שהגוף יוציא יותר נוזלים ממה שהוא מכניס – וזה מצב שעלול להוביל להתייבשות. אז חשוב לצרוך במתינות.