ביקור בשירותים ציבוריים נוטה להוציא את הצד ההיפוכונדרי שבנו; חלקנו מרפדים את האסלה בנייר טואלט, אחרים מעדיפים להשתמש באסלונית, ויש גם אנשים שמעדיפים להתרחק כמה שאפשר מהאסלה ורק להתכופף. האם השיטות הללו באמת מגנות עלינו? מומחים עונים.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"מבחינת מניעת מחלות והידבקות בזיהומים, אין ראיה חד משמעית לכך שכיסוי היגייני למושב האסלה עושה את זה", אומר ד"ר וויליאם שפנר, מרצה לרפואה מונעת בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ונרדבילט למגזין טיים.  

שפנר מוסיף ואומר כי הוא מבין את ההיגיון שעומד מאחורי הרצון לכסות מושב אסלה ציבורי בנייר לפני שמתיישבים, אך שכיסויים למושב האסלה, כמו אסלוניות – הם נקבוביים, כלומר הם מכילים חורים, שהם גדולים מספיק כדי שאורגניזם מיקרוסקופי יחדור דרכם. "אם אתם משתמשים בכמה שכבות, זה יכול לספק קצת יותר הגנה", אומר פיליפ טיארנו, מרצה למיקרוביולוגיה ופתולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ניו יורק. אבל הוא מוסיף כי זה נדיר שתידבקו במחלה ממושב האסלה, אלא אם מושב האסלה מלוכלך בנוזל או בחומר חלקיקי (שברים קטנים של חומר מוצק או נוזלי) שבולטים לעין.

"אין מספיק ראיות לכך שמושב אסלה ציבורי שורץ חיידקים מסוכנים"

טיארנו ושפנר טוענים שאין מספיק ראיות לכך שמושב אסלה ציבורי שורץ חיידקים מחוללי מחלות. למעשה, מחקרים מראים שבטלפון סלולרי ממוצע יש פי 10 יותר חיידקים ממושב אסלה ממוצע. מפתחות, שרוכים, ארנקים ופריטים יומיומיים אחרים נוטים להיות הרבה יותר מלאים בחיידקים, לפחות בהשוואה למושב אסלה ציבורי, אותו מנקים מדי יום.

via GIPHY

גם אם מושב אסלה מזוהם בחיידקי צואה, שבאים במגע עם העור שלכם, ככל הנראה ששום דבר רע לא יקרה לכם. על פי שפנר, חיידקי צואה של אדם זר לא יעשו לכם כנראה שום דבר, אלא אם האדם חולה. יתרה מזו, חיידקים אלו חייבים למצוא את דרכם לתוך גופכם, באמצעות פצע פתוח בישבן או דרך הידיים, כדי להדביק אתכם במחלה.

עוד ב-mako בריאות:
>> 67 שיטות שיעזרו לכם להיות מאושרים יותר ברגע
>> קורטני חושפת: זה מה שעוזר לי לדכא רעב
>> מתים להיפטר מהמידלדל? התרגילם האלה חובה

"זו הסיבה ששמים דגש מיוחד על היגיינת ידיים", אומר שפנר. אם אתם שוטפים ידיים לאחר ביקור בשירותים ולפני שאתם אוכלים, אתם כנראה מוגנים. טיארנו מוסיף, "שטיפת ידיים היא הדבר החשוב ביותר שאתם יכולים לעשות כדי להגן על עצמכם". לטענתו, אנשים רבים אינם רוחצים ידיים באופן יסודי שימנע מחלות. "השתמשו בסבון ושירו לעצמכם 'יום הולדת שמח' פעמיים לפני שאתם שוטפים במים".

אבל גם שפנר יודע שיש גם עניין של גועל שמשפיע על אנשים. אם מושב האסלה מלוכלך בשאריות שתן או לכלוך אחר, הגיוני שלא תרצו שזה ייגע בגוף שלכם, גם אם אתם יודעים שזה לא יגרום לכם לחלות. אם אלו הדאגות שלכם, שפנר ממליץ להשתמש בפדים ככיסוי למושב האסלה.

וטיפ היגייני אחרון לפעם הבאה שתבקרו בשירותים ציבוריים: כשאתם מורידים את המים באסלה, השתדלו להתרחק ממנה – כיוון שהחיידקים עלולים להתפזר באוויר בזמן שהמים יורדים.