רבים מאיתנו צובעים את שיערם. חלקנו עושים את זה אצל הספר הקבוע וחלקנו רוכשים ערכה לצביעה ומשתמשים בה בבית. אבל מה לגבי הנזק שעלול להיגרם לשיער? האם מותר לצבוע בזמן ההיריון? האם כדאי להעדיף חינה? ולמה פשוט אסור לצבוע גבות בצבעים האלה? הכל על צבע לשיער.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

צבעי שיער עלולים להעלות את הסיכון לסרטן: לא נכון

צבעי השיער עוברים בדיקות מאוד מחמירות בארץ ובעולם, ולכן אין לסברה הזאת ביסוס מחקרי. מבט לאחור מגלה שבשנות ה-80 נמצאו מרכיבים בתוך צבעי השיער שגרמו לסרטן בחיות מעבדה, אך מאז הוצאו משימוש. כיום אין שום עדות לחומרים מסרטנים בתוך צבעים אלה וארגוני הבריאות ממשיכים לעקוב אחר הנושא. עם זאת, כדאי לדעת שתגובות אלרגיות או גירוי עור בלתי אלרגי יכולים לקרות כתוצאה מהשימוש. לכן, חשוב מאוד להקפיד על ההנחיות שבעלון הנלווה, כגון ביצוע טסט מקדים לאלרגיה.

צבע אמור לשרוף מעט בדקות הראשונות שמורחים אותו על הראש: לא נכון

חד משמעית: צבע שיער לא אמור לשרוף. אם זה קורה צריך לשטוף את השיער באופן מיידי. כמו כן, אין לצבוע את השיער במצב של קרקפת מגורה או כאשר קיימת תופעת "סבוראה".

נטייה אלרגית אינה קשורה לצבע שיער לא טוב או לא איכותי: נכון

מדובר בנטייה אינדיבידואלית שאינה קשורה לאיכות הצבע אלא למרכיביו. אגב, כשמתגלה אלרגיה לחומר מסוים, העניין עלול ליצור רגישות גם לחומרים אחרים בשימוש ברפואה, כגון מאלחשים מקומיים או ל PABA  (הקיים בתכשירי הגנה מפני השמש). לכן חשוב להכיר את האלרגיה ולבצע טסט אצל רופא עור או רופא מומחה לאלרגיות כאשר קיים תסמין אלרגי.

חינה (צבע שיער על בסיס צמחי) גורמת לפחות תופעות אלרגיות: נכון

למעשה, מסתבר שחינה משפיעה פחות על אלרגיות בשימוש כצבע לשיער. עם זאת, בשימוש כקעקוע עורי היא עלולה דווקא להשפיע יותר.

בלונדינית (צילום: jupiter images)
צבע בלונדיני יותר מזיק לשיער | צילום: jupiter images

תגובה אלרגית גורמת לאודם וגרד בשולי השיער: נכון חלקית

התגובה האלרגית עלולה להתבטא בצורה קלה - למשל באודם או בגרד בשולי השיער. במקרים חמורים יותר, היא עלולה לגרום לנפיחות בפנים ובעיניים ולכלול גם הופעת שלפוחיות באזורי מריחת הצבע. כאן יהיה צורך בייעוץ רפואי דחוף מחשש לבצקת וחסימת קנה הנשימה.

אסור לצבוע שיער בהריון: לא נכון

אין מניעה מצביעת שיער בהריון. עם זאת, מומלץ להמעיט בכך ואם יש אפשרות להשתמש בחומרים עדינים יותר כגון צבע שיער ללא אמוניה.

צבע בלונד הורס יותר את השיער: נכון

כאשר המטרה היא להפוך שיער כהה לבהיר, יהיה צורך להשתמש בריכוז גבוה יחסית של חמצן, מה שעלול לגרום לנזק גדול יותר בשימוש קבוע.

עוד ב-mako בריאות:
>> בוטוקס בסינית: הפתרונות הטבעיים שיעלימו את הקמטים
>> מתים מרעב? 6 ארוחות הבוקר שישביעו אתכם
>> טריפ מהעתיד: האם אקסטזי בדרך להפוך לתרופה במרשם?

כדאי לרכוש צבע של חברה מוכרת הכולל מידע על גבי האריזה: נכון

חשוב לבחור בצבעי שיער של חברה מוכרת עם הוכחות מחקר, ולוודא שקיים אישור של משרד הבריאות. בצבעי שיער של חברות לא מוכרות או כאלה שלא מפורטים על גבי אריזתן הנחיות או מרכיבים, עלולים להימצא יותר חומרים אלרגניים או מזיקים.

צבע ללא אמוניה הוא פתרון לבעלי עור רגיש: נכון חלקית

אמוניה הוא חומר שעלול לייצר גירוי, כיום ניתן למצוא צבעים שאינם מכילים אמוניה. הם מומלצים בעיקר למי שרגיש לחומר, לסובלים מ"אטופיק דרמטיטיס" או לבעלי נטייה לגירויי עור.

שימוש מתמשך בצבעי שיער עלול לפגוע באיכות השיער: נכון

מדובר בנזק שעלול להיגרם בעיקר לאיכות ולמראה השיער. שיער צבוע נוטה להיות יבש יותר, שביר ונטול ברק. עם זאת, הפגיעה בשיער תלויה גם בסוג ובעובי השיער. גם ייבוש קבוע של השיער ב"פן" משפיע על מראהו ואיכותו. עם זאת, מדובר בנזק הפיך, שכן שורשי השיער לרוב אינם נפגעים.

ניתן לצבוע גבות וריסים עם צבעי שיער: לא נכון

בפירוש לא. ה- FDA האמריקאי  אוסר על הפעולה, העלולה לגרום לתגובות קשות ועד לעיוורון.

אחרי שהצבע מתייבש הוא כבר לא פעיל: לא נכון

חשוב לא להשאיר צבע על הראש מעבר לזמן המצוין בעלון, וכן לשטוף היטב את הקרקפת בתום השימוש. ככל שמשאירים את הצבע יותר על השיער, החשיפה לחומרים שהוא מכיל תהיה גדולה יותר.

אין לערבב בין סוגים שונים של צבעים: נכון חלקית

רק ספר מקצועי ומיומן יודע לעשות זאת. לא תמיד ידוע מה תהיה תגובת העור לתרכובת חדשה שניצור.

אם ביצעתי טסט אלרגיה לצבע, לא אצטרך לחזור על הפעולה בעת צביעה חוזרת: לא נכון

אחד החומרים העיקריים שעלולים לגרום לאלרגיה זהו ה-PPD –  אלרגן נפוץ יחסית. כאשר נוצרת תגובה אלרגית, היא בלתי צפויה ועלולה להתפתח גם לאחר שנים של שימוש בחומר מסוים. לכן, אם רוצים להיות בטוחים, מומלץ לבצע טסט אלרגיה גם במקרה שכבר השתמשתם בצבע בעבר.

במקרה שאתם צובעים את השיער אצל הספר, תוכלו לבקש ממנו לבצע את הטסט. נכון שמדובר בהנחיה טרחנית, אבל זו הדרך למי שמעוניין להיות בטוח.

* ייעוץ מקצועי לכתבה: ד"ר בת שבע מרקוס, מומחית למחלות עור ב"מאוחדת"

 >> זה לא השקם אשם: הסיבה בגללה כולנו משמינים בצבא