בימים אלה עולה בתיאטרון הארצי מיסודו של סמי לוי, הצגה שם "טיק טוק" מאת המחזאי הצרפתי לורן באפי. ההצגה מביאה לקדמת הבמה שש דמויות הסובלות מהפרעות כפייתיות אובססיביות (OCD), הנפגשות בחדר המתנה של פסיכיאטר מפורסם, הידוע ביכולותיו הנדירות לסייע למטופליו ולפתור את בעיותיהם. כשהפסיכיאטר מאחר, נוצרות סיטואציות מצחיקות ומרגשות בחדר ההמתנה. שם נחשף הצופה לדמויות החרדתיות - אדם שלא דורך על קווים, מכורה לניקיון ועוד.

"מטרת ההצגה היא לא לגחך על אנשים אלא לדבר על כאבים אמתיים וכנים. יש בה סיטואציות מצחיקות, כמו למשל אנשים כפייתיים שלא זוכרים אם כיבו את האור והולכים 300 פעם לבדוק, או כאלה ששוטפים ידיים עשרות פעמים", מסביר השחקן גיא לואל, שמגלם אדם המכור לחישובים מספריים - תופעה המכונה "אריטמומניה". לואל מסביר שהדמות שלו היא מעין גאון מתמטי העסוק באופן תכוף בחישוב דברים. "אני בעצמי ממש לא גאון מתמטי, אבל בהחלט יש לי אובססיות משלי", הוא משתעשע. "לפני שאני הולך לישון למשל, אני מדליק ואז בודק אם הדלקתי. מכיוון שאני יודע שיש לי הפרעה כזו, אני הופך את רגע ההדלקה לטקס של ממש. אני לא מדבר בטלפון ברגעים האלה".

עוד אובססיות מוזרות?

"כן, אני לא יוצא מהבית בלי להתקלח, ואני חייב לצחצח שיניים מינימום 6 פעמים ביום. אני אובססיבי גם לציוד הקשור לצחצוח שיניים, ויש לי בבית כל מיני אביזרים נלווים כמו – מכשירים וסוגים של קיסמים וחוטים דנטליים.

טוק טוק (צילום: רפי דלויה)
טוק טוק | צילום: רפי דלויה

"גם בחיי היום-יום אני מתמודדת עם OCD"

שחקנית נוספת שמציגה דמות עם הפרעה כפייתית היא דנה סמו, המגלמת דמות החוששת מלכלוך ומחיידקים. "זו אחת ההפרעות הנפוצות ביותר בתחום הפרעות ה-OCD, ואני גם רואה את זה סביבי. הדמות חרדה כל הזמן שמשהו יקרה לה אם הסביבה שלה לא תהיה נקייה, וזה מייצר סיטואציות מצחיקות כמו לנקות את הכיסא בכל פעם לפני שאני מתיישבת עליו. באחת הסצנות אחת הדמויות עובדת עליי שיש לה הרפס. אני כל כך נלחצת, שאני רצה לחלון וכמעט נופלת ממנו".

סמו מספרת שהתפקיד לא רחוק באופיו מדמותה שמחוץ לבמה. "גם בחיי היום-יום אני מתמודדת עם OCD. ככל שעוברות השנים, אני מבינה שכמעט כולם סביבי מתמודדים עם מצבים כאלה. המקור של OCD הוא הרי חרדה. אנחנו חיים עם חרדות וזקוקים לטקסים כדי להרגיש שאנחנו שולטים בפחד". אגב, לא רק חרדות מטרידות אותה. "יש לי בעיה עם מרקמים של בגדים. למשל, אם מכנסיים לוחצים מדי זה מפריע לי. אני גם לפעמים מסדרת את החולצה באופן כפייתי. ככל שאני מתבגרת אני רגישה גם לסאונד חזק. אה כן, המסקרה שלי חייבת להיות מוקפדת ומונחת היטב על כל ריס וריס".

_OBJ

נשמע קצת מעייף, איך את מתמודדת עם זה?

"אני עושה הרבה פילאטיס ויוגה. אני בוחרת בבגדים שנוחים לי. חזיות עם ברזלים למשל הן מחוץ לתחום. בגדול אני משתדלת למצוא את הפתרונות ומשלימה עם מי שאני".

בהצגה משתתפים גם שחקנים נוספים: איציק כהן, יפית אסולין, יובל סגל, מיכל זיס ושיר פופוביץ.