בהנחה שאתם מסתכלים במראה מדי יום, די קל לשים לב לשינויים פתאומיים במראה העור שלכם. עם זאת, לא תמיד אנחנו יודעים מה בדיוק השינויים הללו אומרים, ואם כדאי לקבוע תור ולחכות בסבלנות חודשיים לרופא עור. הנה כמה סימנים בעור שלא כדאי להתעלם מהם.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. אקנה מבוגרים

אקנה בקרב בני נוער הוא תופעה נפוצה ומתרחש לרוב בעקבות שינויים הורמונליים. אצל מבוגרים אקנה הוא תופעה פחות נפוצה שעשויה להיות סימן לבעיה בריאותית אחרת. אקנה מבוגרים יכול להיגרם בשל תסמונת השחלות הפוליציסטיות – שיכולה להוביל גם לתסמינים כמו צמיחת שיער, וסת ממושך ואף השמנת-יתר. חשוב להיוועץ בגינקולוג אם אתן חושדות שמדובר בתסמונת זו.

2. גוון צהבהב

אם הבחנתם לאחרונה שהעור שלכם משנה גוון לצהבהב, ייתכן שאתם סובלים מקרוטנמיה. מדובר במצב רפואי שמתרחש כאשר יש בגוף רמות גבוהות מדי של בטה-קרוטן, בשל צריכה מסיבית של גזרים, או למעשה כל דבר המכיל בטה-קרוטן, כמו דלעת ובטטה. קרוטנמיה, למרות שעלולה להפחיד אתכם בגלל גון העור, אינה מסוכנת. גון העור יחזור לקדמותו כשתמתנו את צריכת המזונות המכילים בטה-קרוטן.

גוון צהבהב יכול להיות סימן גם לבעיה חמורה יותר, כמו צהבת – שיכולה להוביל להופעת גוון צהבהב בעיניים (משהו שקרוטנמיה לא עושה). צהבת נגרמת כאשר הכבד אינו מצליח לפנות בילירובין מהדם. גוון צהבהב זה למעשה תסמין שיכול להוות סימן למחלות שונות, כמו מחלות דם ושחמת. אם חוויתם תסמין זה, כדאי להיוועץ ברופא.

אקנה (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
אקנה מבוגרים יכול להיגרם בשל תסמונת השחלות הפוליציסטיות | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער
עוד ב-mako בריאות
>> כמה פעמים ביום אתם אמורים לעשות פיפי?
>> הבטן מתנפחת אחרי האוכל? תנסו את הדבר הבא
>> 5 מזונות אנטי אייג'ינג שאתם חייבים להוסיף לתפריט

3. עיגולים שחורים מתחת לעיניים

לרוב, עיגולים שחורים מסביב לעיניים עשויים להיות סימן לעייפות ומחסור בשעות שינה. אם אתם רואים שגם כשאתם מקפידים לישון היטב אתם סובלים מעיגולים שחורים, אולי מדובר במחסור בוויטמינים. ויטמין C דרוש ליצירת קולגן ורמות נמוכות של ויטמין זה עלולות לגרום למראה של "עיניים שקועות". גם התייבשות יכולה לגרום לעיגולים שחורים מתחת לעיניים. שתו הרבה מים ואם אתם ממש מיובשים, לכו על משקה ספורט, המכיל אלקטרוליטים.

4. עור חיוור

צבע העור נקבע על ידי רמת המלנין בעור – כך שאנשים בעלי גון עור בהיר יותר הם בעלי רמה נמוכה יותר של מלנין. אם אתם שמים לב לכך שגון העור שלכם הפך לבהיר יותר באופן משמעותי, ייתכן שמדובר בבעיה בזרימת הדם. כאשר אין לכם מספיק תאי דם אדומים כדי להעביר חמצן לרקמות הגוף, עלולה להתפתח אנמיה. תסמין נוסף מעבר לגון עור חיוור שעשוי להעיד על אנמיה הוא תחושה מתמדת של תשישות. טיפול באנמיה לרוב כולל תוספי תזונה או שינויים תזונתיים.

עיגולים שחורים (צילום: Angela Waye, Shutterstock)
עיגולים שחורים יכולים להיות סימן להרבה דברים | צילום: Angela Waye, Shutterstock

5. עור יבש

כמעט כל אדם יחווה מתישהו בחייו עור יבש, לרוב כתוצאה ממזג אוויר חורפי או ממקלחות חמות וארוכות. אך לעתים, יובש בעור הוא סימן לכך שאתם לא אוכלים מספיק שומן טוב. כדאי לצרוך מזונות עשירים באומגה 3, כמו סלמון, אנשובי, אבוקדו וביצים.

אבוקדו  (צילום: Elena Elisseeva, Shutterstock)
הנה מזון שיכול לעזור | צילום: Elena Elisseeva, Shutterstock

6. פריחה אדומה בעור

ארגמנת או פורפורה זו פריחה בעור המתבטאת בנקודות בצבע ארגמן. תופעה זו מתרחשת כתוצאה מנימי דם שנפגעים ומדממים מתחת לעור. לרוב, נקודות אלו נפוצות בקרב אנשים בגיל 65 ומעלה ועשויים להיות סימן לשנים של פגיעה בעור והיחלשות של כלי דם. מצב זה עשוי להיגרם עקב בעיות בריאותיות שונות, כמו בעיות בקרישת דם, מחסור בוויטמין C וזיהומים במחזור הדם.